Det gröna guldet sänker grundvattennivån
Avokado är kopplat till problem, men i Mexiko finns det en avokadofri unik region där lugn råder – i motsats till omgivande regioner där våldet och brottsligheten florerar.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Så nu är man en klimatbov om man älskar avocado också……😥
#1: Nej.
Just den typen av funderingar tas upp i boken Not the end of the world.
https://miljo.ifokus.se/discussion/1590104/not-the-end-of-the-world
Mvh // Johan
Bra tips på sommarläsning - här en recension från The Guardian:
Tack för tips Johan och Pyttelite. Boken är beställd, har jag tur kommer den före helgen. Det verkar som om författaren tagit upp Roslings mantel - härligt!
- Redigerat 2024-06-26 12:44 av Sindri
#4: Ja. Hon är som nästa generations Hans Rosling.
Jag lyssnade på ljudboken hon själv läst in med bred skotsk dialekt. :)
Mvh // Johan
#5: Tyvärr tror jag inte att ljudboken finns att låna på biblioteket än annars hade e-bok eller ljudbok varit det bästa.
#6: Tror ändå jag vill ha boken, är bra att kunna gå tillbaka och slå upp. Och våra ungdomar skall såklart läsa den….
#7: Absolut men mitt problem är att jag ska lämna tillbaka boken i tid oxå - inga problem med digitala lån. 😊
- Redigerat 2024-06-26 14:20 av Pyttelite
#8: Ja, jag läser alla romaner som eböcker, men tänkte att den här vill man ha, och låna ut till andra klentrogna.😊
Apropå eböcker, vet du något smart sätt att hitta tillbaka till där man var när lånet oväntat gått ut och man måste låna boken på nytt? Har missat ett par gånger att lånet snart går ut.
#9: Nej tyvärr inte på rak arm och det finns ju lite olika typer av läsare.
#9: Det här kanske inte är helt ok, men när jag lånade mycket e-böcker på biblioteket hittade jag ett program till datorn som kunde ta bort kopieringsskyddet så man fick en helt vanlig ePub fil som man kunde läsa i vilken e-bokläsare som helst, inkl Storytels läsplatta, iBooks, etc.
Minns inte vad programmet hette, men det var inte särskilt svårt. Jag har svårt att se något moraliskt stort problem med det också. Det är ju till och med så att jag sparar biblioteket pengar genom att bara låna den en gång, men ha tillgång till den mer än 3 veckor.
Mvh // Johan
#11: Nja det är inte att rekommendera och det handlar inte om bibliotekets pengar utan att den som faktiskt skrivit boken blir lurad på royalties.
#12: Fast dom får pengar för lånet. Det är ju egentligen inte konstigare än att dom inte får betalt flera gånger för att du läser en köpt bok långsamt eller flera gånger. Eller att du lånar ut eller ger bort en fysisk bok.
Men visst, det är en gråzon, men en rätt harmlös sådan. Har svårt att se att det blir någon som helst skillnad för författaren om jag läser snabbt med kopieringsskydd, eller långsamt utan. Däremot blir det en faktiskt kostnad för biblioteket varje gång en e-bok lånas, till skillnad från en fysisk bok som dom köper in för en engångskostnad.
Mvh // Johan
#13: Jag förstår inte hur du tänker. Klart att författaren ska få betalt om du behöver låna om.
#14: om det fungerar på samma sätt som för ca 10 år sedan, får dom inte det för fysiska böcker. Då har biblioteket köpt in boken och författaren får lika mycket betalt om den lånas 1 eller 100 gånger. Det är inbyggt att den inte kan lånas ut hur mycket som helst då den är fysisk.
För e-böcker betalar biblioteket per utlåning och dom har i vissa fall artificiellt gjort att samma bok inte kan lånas ut flera gånger samtidigt för att slippa för höga kostnader för populär böcker.
Tycker du att biblioteken är oetiska när det gäller fysiska böcker som jag lånar flera gånger utan att författaren får betalt för varje lån av biblioteket?
Mvh // Johan
Om jag lånar en fysisk bok på biblo kan jag låna om den digitalt, men det systemet finns inte för eböcker. Kanske det ändå inte skulle funka eftersom jag måste föra över boken från datorn till läsplattan. Jag får väl helt enkelt skärpa mig och kolla vilken sida jag slutar på varje gång. Då är det ju inget problem att låna boken på nytt.
- Redigerat 2024-06-27 07:01 av Sindri
Fun fact: för ca 13 år sedan gjorde jag en app som gjorde det enklare att låna böcker digitalt istället för att behöva ta sig igenom eLibs dåliga gränssnitt.
Biblioteken klagade för att det var för enkelt att låna böcker och dom var dels rädda för ökade kostnader om det blev för enkelt att låna, men också lite att det hotade deras roll som bibliotekarier tror jag.
Tycker fortfarande det är lite humoristiskt att få kritik från bibliotek för att göra det lättare att låna böcker på mobil och iPad.
Hade inget med kopieringsskydd att göra, utan enbart lån och att direkt öppna i Bluefire Reader.
Mvh // Johan
#17: Ja det låter som att ekonomin styr mer än förståndet - hemskt om utlåningen skulle börja öka … obs! Ironi
(Förlagen kan välja hur de vill ta betalt för utlåning av e-böcker. Antingen kan de ta betalt per utlåning eller också kan de ta betalt för en licens. Med licens betalar biblioteken för ett digitalt exemplar av boken och kan alltså bara låna ut det till en låntagare i taget. I Sverige är licens det vanligaste sättet för biblioteken att betala för e-böcker.)
#19: Jag kommer ihåg att det var mycket prat om detta förut, då en populär bok kunde äta upp hela årets budget för biblioteket. Detta var i samband med att Zlatan-biografin kom.
Bra att det har ändrats.
Ekonomiskt för författaren spelar det med andra ord ingen som helst roll vare sig om jag lånar boken 100 gånger, eller om jag lånar den en gång och tar bort kopieringsskyddet. Givet att jag inte delar den med andra, så blir författarens ersättning samma.
Mvh // Johan
#20: Fast nu generaliserar du det finns ingen fakta ovan avseende hur mycket författarna får och vad de baseras på.
#21: Kan du inte komma med lite fakta då, istället för att säga att jag och Niklas har fel om hur biblioteken har tagit betalt historisk och hur dom gör nu?
Min erfarenhet kommer från att haft många diskussioner med bibliotek och Elib som vid den tiden var ansvarig för majoriteten av alla e-bokslån på biblioteken. Jag vet att det jag säger stämmer för dom bibliotek var anslutna till Elib vid den tiden. Och det var dom flesta.
Niklas erfarenhet kommer från att han gett ut böcker, bland annat en som länge var en av dom mest lånade e-böckerna.
Att modellen för ersättning från e-böcker förändrats på det sätt som Niklas säger, kan jag tänka mig stämma, för det var diskussioner om det redan när jag höll på med det.
Mvh // Johan
#22: Fast vad jag invände mot var att den information ni gav handlade bara om vad biblioteken fick betala alternativt ”dealen” med förlagen inget om vad författarna fick och på vilka grunder.
Men då vet jag att ni inte vet.
- Redigerat 2024-06-27 16:50 av Pyttelite
Får inte ihop informationen jag får från er och den jag får från regeringen.
Regeringen och företrädare för de litterära upphovsmännens organisationer har kommit överens om ett nytt avtal om biblioteksersättningen. Avtalet innebär en höjning av grundbeloppet med 8 öre för 2024 och ytterligare 8 öre 2025, vilket ger ett totalt grundbelopp på 2 kronor och 20 öre per utlån. Regeringen avsätter även 8,75 miljoner kronor 2024 och 2 miljoner kronor 2025 för att möjliggöra fler stipendier till författare, översättare och andra litterära upphovsmän.
Läs mer här:
Här är info jag fick från mitt bibliotek;
- Vi köper inte in e-bokslicenser, utan betalar per lån. Det vi betalar går till förlagen som i sin tur betalar en ersättning till författarna.
- Ja, ganska stora skillnader (mellan fysiska och eböcker). Våra fysiska böcker betalar vi en engångssumma för och efter det har vi möjlighet att låna ut dem precis hur många gånger som vi vill/kan. För varje lån som görs av en fysisk bok betalar vi en så kallad biblioteksersättning till upphovspersonen via författarfonden (så länge boken är skriven på svenska eller författaren är stadigvarande bosatt i Sverige).
Med e-böcker får vi betala för varje lån som görs och vi kan låna ut boken fram till att förlaget väljer att ta bort den. - Ja, vi kan låna ut samma e-bok till flera personer samtidigt. Dock har vi en del automatiska spärrar som ska hindra ett en bok kostar för mycket.
Nu kanske vi kan låta tråden handla om det den handlar om istället för bibliotek.