Not the end of the world
Jag måste tipsa om en fantastisk bok! Not the end of the world av Hannah Ritchie påminner mycket om Hans Roslings bok Factfulness, men fokuserar mer på klimat och hållbarhet än hälsa.
Inom ett par områden ställer sig Hannah frågan om världen verkligen är i så dåligt skick som vi tror och om det faktiskt blir värre och värre? Utan att på minsta sätt förminska klimatproblemen vi står inför, visar Hannah med data att vi faktiskt vänt trenden för flera nyckelområden.
Stort fokus ligger också på vad som faktiskt, på riktigt, gör skillnad, istället för att lägga energi på vad som framstår som bra men är meningslöst. (Jag tittar på dig papperssugrör och kork som hänger kvar.)
Det här är en helt otrolig bok för få en mer optimistisk syn på världen, utan att förminska viktiga frågor. Det är en bok helt fri från aktivism, ideologi och klimatförnekande. Det är en bok full av användbara tips och uppmuntran till handling som skulle göra stor skillnad.
Mvh // Johan
#0: Nu har jag reserverat boken och hoppas att jag får hem den innan semestern är slut.😊
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Blev också intresserad man verkar tyvärr inte finnas på biblioteket i min region. Kanske har tur och de köper in den i framtiden.
#0: Har du några exempel på saker hon talar för som effektiva?
Lite osäker på vad du efterfrågar, så du får två svar som kanske täcker in båda mina tolkningar.
Saker som blivit bättre än man tror:
- Regnskog avverkas inte i den takt folk tror. Det peakade och vänd för ganska länge sedan.
- Kolkraft har peakat och är på tillbakagång. Förnybart är snabbast växande för ny produktion
- Färre svälter och lider av extrem fattigdom
- Även om vi släpper ut mycket co2 per person i väst, så släpper vi idag ut mindre per person än våra föräldrar och morföräldrar gjorde tack vare att så mycket blivit mer energieffektivt. Med mer elektrifiering kommer detta accelerera ännu mer.
Saker som behövs för att göra riktigt stor skillnad:
- Sluta bränna fossila bränslen eller skog. Det gäller allt, transport, energi, värme, etc.
- Eldning av fossila bränslen dödar miljoner per år. Vind, sol, vatten och kärnkraft är lösningen på luftföroreningar och minskade co2-utsläpp.
- Ät mindre kött, speciellt nötkött
- Det spelar större roll vad du äter än var det kommer från. Transport och förpackningar är en väldigt liten del av utsläppen. Lokalt producerat kött kommer ha mycket högre utsläpp, än soyabönor från Sydamerika.
- Ekologiskt kommer orsaka större problem för svält, skogsavverkning och co2-utsläpp helt enkelt för att det är för ineffektivt. Även när man väger in viss försämring för biologisk mångfald är det sämre, eftersom avverkad skog är större problem för biologisk mångfald än effektiv användning av gödsel.
Rekommendera verkligen boken för att få mer data till varför det är på dessa sätt, som för många kommer vara provocerande att höra.
Mvh // Johan
#4: Det var den här meningen jag tänkte på:
”Stort fokus ligger också på vad som faktiskt, på riktigt, gör skillnad, istället för att lägga energi på vad som framstår som bra men är meningslöst.”
Punkterna underdel som behöver göras besvarar det. 🙂 Tack!
Tack 🙏 Den boken kommer jag att läsa snart 😊
/Désirée
Tar den upp den biologiska mångfalden?
#7: Ja
Below you'll find some charts that are used in the Biodiversity loss: Protecting the world's wildlife of Not the End of the World. Many of these charts are interactive so that you can explore this data over different periods, and for most countries in the world.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2024-07-02 08:01 av Pyttelite
#7: Ja. Den är generellt väldigt bra på att väga olika konsekvenser mot varandra. Det är en av sakerna jag gillar mest med den. Och att den förklarar varför vissa saker som känns intuitiva, kan vara helt fel.
Mvh // Johan
Jag visste väl iofs redan det, men det blev också otroligt tydligt hur min största CO2-källa kvar att åtgärda är kött.
Mvh // Johan
Mitt bibliotek fixade boken via ett fjärrlån åt mig (tack Stockholms universitetsbibliotek för att ni lånade ut ett exemplar!). Vilken bra bok! Alla som grejar att läsa på engelska borde läsa den. Den gav mig så mycket kunskap och framför allt mycket hopp. Vi kan faktiskt greja det här och det krävs inte så mycket av var och en.
Det jag tog med mig framförallt till mitt liv är såklart kosten. Jag äter inte nötkött varje vecka men det blir en del mejerier. Mer tofu och mindre ost är något jag bör jobba på.
Tack Johan för att du tipsade om boken. Hade aldrig snubblat över den utan dig!