En ny våtmark växer fram
Det första synliga tecknet på den nya våtmarken som projekteras är att grusvägen kommer att höjas.

Här har vägen höjts - säkert nästan en meter och den har även breddats.

Det är med delade känslor jag kommer att följa arbetet. Det är gröna hagar som ska blötläggas och jag utgår ifrån att det tagit lång tid att en gång i tiden rensa alla tegar från sten.
Men det var andra tider då - fortsättning följer.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2026-01-17 15:05 av Pyttelite
Än så länge har det inte hänt så mycket mer än att vägbanorna har höjts.
Här lite allmän fakta om våtmarker för den vetgirige:
Har du någon gång undrat över våtmarker? Under många år torrlades våtmarker i Sverige delvis för att öka den odlingsbara ytan. Nu vill vi istället ha fler våtmarker eftersom vi ser många fördelar kopplade till vår tids problem med klimatförändringar och minskande biologisk mångfald.
Läs mer här:
https://www.slu.se/forskning/kunskapsbanken/nj/vatmarker-forskningen-ur-ett-vattenperspektiv/
Idag var det gråare än vanligt men ovanligt vindstilla.
Jag letade mig ut till den tömda fågelsjön och såg till min glädje att jobbet med den nya våtmarken hade gått in i en ny fas.

En grävmaskin jobbade aktivt med att förflytta jordmassor.
Undrar hur det kommer att bli?
- Redigerat 2025-12-06 18:37 av Pyttelite
Idag var det fuktigt, men varmt och mulet. Jag gick vägen runt den tömda sjön och kunde se att man hade påbörjat arbetet för den nya våtmarken.
Den gula grävskopan från igår stod kvar men det var ingen som jobbade idag.

Det verkar som att man håller på att bygga ett dämme i bäcken som sedan rinner ut i den nu tömda sjön.
Idag var allt täckt av snö och grävskopan var borta.

Idag hade det hänt grejer. Plusgrader och smältande snö och vips träder det fram en mad istället för äng.
Den lilla bäckens utflöde har reglerats och det har kommit mycket snö som numera bildar en liten vattenspegel.
Jag fick sällskap av farbror gråhäger som inspekterade den nya blivande våtmarken.
Undrar hur det blir till våren - tänk så mycket en vattenspegel tillför i naturen.

Vintervila över den nya våtmarken – men under ytan händer det saker
Vid ett återbesök till den nyanlagda våtmarken möttes jag av ett landskap som fortfarande låg i vinterdvala. Ett mjukt lager av snö täckte marken och dämpade alla ljud – men bara till en början.
Trots kylan och det frusna intrycket gick det att ana att naturen redan förbereder sig för nästa årstid.
Röret till den nya vattenledningen var rejält fruset. Isen hade tagit ett fast grepp om metallen, och allt såg stilla ut.
Ändå hördes ett svagt porlande långt där nere. Vattnet rör sig fortfarande, om än dolt för ögat.
Det är en påminnelse om att processerna i en våtmark inte stannar upp bara för att vintern slagit till.

Märkliga färgskiftningar på den gamla ängen
Den gamla ängen intill våtmarken bjöd på ett nästan konstnärligt skådespel. Under snön syntes märkliga färgskiftningar – skuggor i blått och grått. Kanske är det is som frusit i ojämna lager under snötäcket.
Eller så är det markens växtlighet och fuktighet som skapar mönster i vinterljuset. Med tjälen som rimligen ligger stabil i marken förstärks kontrasterna och ger landskapet ett nästan overkligt uttryck.

Förändringar sedan sist
Sedan det förra besöket har vissa praktiska detaljer förändrats. Skyltarna som varnade för höga kanter är nu borttagna. Det kan tyda på att arbetet kommit vidare i sin slutfas och att området börjar hitta sin mer permanenta form.
Mitt emot den nya våtmarken har vassen avverkats. Det ser nästan ut som om en gigantisk gräsklippare dragit fram över området. Resultatet är ett öppnare landskap, redo att möta våren. När grönskan återvänder kommer området att upplevas ljusare och mer tillgängligt.
Underhåll inför en ny säsong
Den närbelägna sjön har dessutom tömts på vatten för att möjliggöra underhåll av pir och bryggor. Även om det just nu ger ett något avskalat och naket intryck, är syftet tydligt: att rusta upp och förbereda inför kommande säsong.
När våren väl tar över kommer både våtmarken och sjön att framstå i sin fulla prakt. Det som nu vilar under snö och is kommer att sjuda av liv – porlandet som redan hörs är bara början.
Allt tyder på att området kommer att stå redo, välordnat och vårfint, när ljuset och värmen återvänder.
- Redigerat 2026-02-21 19:12 av Pyttelite
Första inspektionen efter snösmältningen
Så var det dags för årets första inspektion efter snösmältningen.
Landskapet har förändrats snabbt under vintern, och när man står här nu är det nästan svårt att föreställa sig hur platsen såg ut för bara ett år sedan. Då bredde en grönskande äng ut sig här.

Sedan dess har mycket hänt. Markarbetena är nu färdigställda och våtmarken ligger redo inför den kommande säsongen. Vattnet har hittat sin plats i landskapet och området börjar sakta få den form som det var tänkt att ha.
Nu återstår egentligen bara det mest spännande – att se vilka fåglar som kommer att upptäcka platsen under våren. Förhoppningen är att våtmarken ska locka till sig både rastande och häckande arter när flyttfåglarna återvänder norrut.

Än så länge saknas ett fågeltorn, något som hade gjort det lättare att följa livet i våtmarken på lite avstånd. Kanske kommer ett sådant så småningom, när marken har satt sig och området hunnit stabilisera sig.
Men helt obevakad är platsen inte. Den som verkar hålla ett vakande öga över allt är en gammal gråhäger som ofta står stilla vid vattenkanten. Om det är samma individ som jag såg här i höstas är svårt att säga, men den verkar i alla fall väl förtrogen med omgivningarna.

Nu är det bara att vänta. Vänta på att våren ska ta fart på allvar – och på att vårens fåglar ska flytta in och ge liv åt den nya våtmarken.
- Redigerat 2026-03-15 20:25 av Pyttelite
Spännande att följa denna tråden. Hoppas att det kommer många fåglar och andra arter dit.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#8: Jag hoppas och tror att det kommer en hel del besökare både fåglar och människor.
Tycker oxå att det är spännande. Det är härligt hur lite vatten kan ge en fin upplevelse - det blir ett helt annat landskap.
Fast synd att de lagt vattnet så nära vägen med tanke på dammet och annat skräp som kan kastas i.
Dessutom kanske grodor och andra djur riskerar att bli dödade av bilar och människor.
#10: Det ligger i ett naturreservat så trafiken är numera måttlig och skräp ser man sällan.
Det finns fina rastplatser iordningsställda i området och det sköts mycket bra.
Blir det för krångligt kommer vägen att stängas av.
Ok, så bra!
Tidigare var det dessutom lösdrift med kor och får så man kunde möta en kossa på vägen men numera har man reducerat antalet färister och stängslat in djuren.
Hundägare och människor med koskräck gillade inte lösdriften.
Korna och fåren betar av området annars.
Hade det var jag som mött en lös ko hade jag fått panik, har varit jagad av kor när jag var liten. Skräcken sitter i än trots att jag numera är pensionär.
Fast jag klappar och pratar gärna med kossor om de är bakom stängsel.
#14: Jag förstår att de är skrämmande speciellt på våren då de har små kalvar med mycket spring i benen.
De jag råkade ut för var stora fullvuxna kossor!😨🫨
#16: Usch - tur att det gick bra!
Här är korna utrustade med gps och det finns en app man kan använda för att se var kossorna är - men förstår de som känner obehag.
Ett kort besök innan mörkret föll. Ett gräsandspar testade vattenkvaliteten – det gick fint att både starta och landa med lätt svikt.
Farbror häger syntes inte till, men höll sig säkert i närheten.

Vattenspegeln var vacker och vattenståndet högt, men vägen var torr – allt verkar fungera som det ska.
Roligt att höra om denna våtmark!
Det var ett tag sedan jag senast besökte den nya våtmarken, och mycket har hänt i naturen sedan dess.
Vitsippor och små violer kantar nu vägkanten, och i den stora pölen plaskade några gräsänder och sothönor förnöjt. Någon häger syntes inte till den här gången, men vattenståndet var högt och det porlade vackert vid utflödet.

På andra sidan betade både grågäss och kanadagäss i lugn och ro.
Nu återstår bara att hoppas att även några doppingar hittar hit.
Ett nytt besök vid den nyanlagda våtmarken blev extra intressant.
Skrattmåsarna samlades i grupper och kretsade över grusvägen och strandkanten. De var många, men samsades ändå fint med sothöns och andra fåglar.

I dag var de ännu fler till antalet, även om den ståtliga hägern inte syntes till.
Det verkar som en lyckad satsning, även om det förstås kan vara nyhetens behag som lockar så många fåglar just nu.
Det är roligt att se, och intressant att det inte är samma arter överallt. Vattnet här verkar lugnare än i den ”gamla” sjön, som har en större vattenspegel och därför påverkas mer av vindarna.

Jag hoppas att platsen fortsätter att vara lika lyckosam för fågellivet framöver.
- Redigerat 2026-05-27 23:21 av Pyttelite
Vad häftigt! Jätteroligt att se. Tack för att du dokumenterat så vi också får en glimt. Tänk att det går lite framåt ibland ivf!
Hoppas på att lite uttorkade eller nedgrävda bäckar och åar ska få komma idagen igen också!
Som den här. En gång en fraktled, inte direkt för oceanångare, men ändå. Skulle vilja sen den fylld med vatten och fisk igen.
Kan man tro att skutor tagit sig fram här?

- Redigerat 2026-05-28 22:29 av hemul
#22: Roligt att du uppskattade berättelsen. Vi får se hur det fortlöper om det blir bra när det växt till.
Annars är det spännande att se spår i naturen av svunna tider. Du har verkligen hittat ett fynd.
Det blir fina upptäcktsresor även i liten skala.
Är man intresserad så kan det finnas intressanta detaljer om man går in på riksantikvariets hemsida och kollar på deras kartor. https://www.raa.se/
En kväll vid den nya våtmarken.
Det börjar så smått gå mot höst. September har gjort entré och jag insåg att jag faktiskt inte hade besökt den nya våtmarken på nästan hela sommaren.
Så idag tog jag bilen ut till dämmet. Jag brukar oftast cykla eller gå, men just idag passade det bättre med en biltur.
Under dagen hade det småregnat, men framåt kvällen klarnade det upp. Solen tittade fram och gav landskapet ett fint kvällsljus. Det var omkring 17 grader när jag kom dit, men temperaturen sjönk snabbt och var strax över 10 grader när jag kom hem.

Den nya våtmarken ser verkligen fin ut. Några drillsnäppor gick längs strandkanten och plockade åt sig av smått och gott.
En smådopping gjorde några ärevarv i vattnet, medan snatteränderna applåderade med näbben.
Jag tycker att den nya lokalen har blivit riktigt lyckad. Lagom djup för att man ska kunna få syn på lite olika fåglar, med växtlighet runt kanterna som redan börjar ge området mer liv.

Det ska bli spännande att följa hur våtmarken utvecklas framöver och vilka fåglar som hittar hit. En lyckad satsning som jag definitivt kommer att fortsätta hålla koll på.
Fina bilder och kul att det tagit sig så bra.
Tack!
Ja, det har blivit över förväntan och det ska bli intressant att följa över tid.
Fascinerande när ängar blir till vattenspeglar, hur förändrat det kan bli.