Miljö iFokus

Miljö

Etiketter: energiia
Läst 78 ggr
Niklas
4

AI förbrukar massor av energi - hur mycket?

Jag har inte förstått hur mycket energi artificiell intelligens använder. Vad är mycket? Finns det någon åskådlig bild som visar på ett sätt jag kan förstå? Vad kostar en fråga till ChatGPT till exempel?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

Det är inte helt enkelt att ge ett svartvitt svar på det.

Träningsfasen använder oerhört mycket energi. Att använda AI använder inte alls lika mycket. Detta verkar folk helt missa.

Var träningen spelar stor roll om det är klimatet man bryr sig om. Klimatpåverkan mellan olika datacenter är enorm. T ex Microsofts datacenter i Gävle/Sandviken använder 100 % förnybar energi 24/7. Andra ställen kan använda smutsigare el.

Det är också viktigt att jämföra hela livscykeln. Om man ställer en fråga på ChatGPT så får man direkt ett svar i textform. Ställer du en fråga på Google som förbrukar visserligen den indexera sökningen mindre energi än ChatGPT, men har du någonsin fått svaret direkt av en sökning? Måste du inte alltid besöka ett par webbplatser för att hitta svaret? Och hur mycket bilder, annonser, script, etc behövde du ladda ner? All compute och överföring på internet förbrukar också energi.

Modellerna sinsemellan är också väldigt olika effektiva, så att säga "AI" är ungefär lika meningsfullt som att säga att "fordon" har utsläpp, men inte bry sig om det är en cykel, elbil, fossilbil, buss eller flygplan. Eller att fundera på vad den "dyrare" bussen faktiskt ersätter (50 bilar).

Så det är komplext. Men inte i närheten av domedagsrubrikerna i media, när man ser till hela livscykeln.

Mvh // Johan

Niklas
1

Jo, jag förstod att det var en svårbesvarad fråga, men även ett svar att Gemini eller ChatGPT ”förbrukar så och så mycket energi per fråga med upplärningen inräknad” hade givit någon sorts perspektiv.

I brist på riktig information har jag tänkt att mina 250 kronor i månaden för ChatGPT kan vara en indikation på min AI-användnings el-förbrukning.

Om jag hade ersatt ChatGPT med en anställd programmerare skulle det också föra med sig en himla massa resursanvändning. Hon eller han skulle behöva födas upp och utbildas åtminstone 20 år. 🙂

johan
1

#2: Ja, man måste se till vad det faktiskt ersätter. Men också vara försiktig med att säga att om jag kan programmera 3x så fort, så har jag på min dator 1/3 så länge. Så fungerar det ju aldrig i praktiken. Men jag hinner med mer på samma tid.

Mvh // Johan

johan
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

På tal om trådens ämne.

Mvh // Johan

Niklas
1

Intressant.