Priset för OS - 133 borrade hål i korallrev
Domartorn, byggt på korallrev för OS-surfningens skull. Är det värt det? Självklart inte!
Tragiskt, minst sagt …
😢
"Videoklippet spred sig som en löpeld bland miljöorganisationer och idrottare. Lokalbefolkningen och delar av den så kallade surfargemenskapen hade redan varnat för OS påverkan på korallrevet utanför Teahupo’o på Tahiti. Nu hade en olastad mindre pråm förstört delar av revet – innan det kontroversiella bygget av ett nytt domartorn ute i vattnet ens hade påbörjats."
Tyvärr låsta artiklar.
https://www.hbl.fi/artikel/priset-for-os-133-borrade-hal-i-korallrev-havet-ar-vart-heligaste-tempel/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Usch. Hade ingen aning…😥
/Maria
Det här är säkert bara ett av alla de "pris" naturen måste betala för enorma jippon som OS …
Fast nu var det ju så att man inte kunde läsa hela artikeln så det är troligen ett mycket färgat reportage.
Fram för mer fakta!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Var inte godhetsknarkare! Det finns inga 'heliga tempel' längre. Business first as usual. Kör så det ryker bara! 🏦 🏯 ⛪
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
Här är en mer heltäckande artikel men förmodligen inte hela sanningen:
https://www.idagnyheter.se/priset-for-os-surfingen-133-borrade-hal-i-korallrev/
Helt oursäktligt!
OS och liknande evenemang har blivit något som de inte var från början, eller ens tänkta att bli. Jag slötittade emellanåt på invigningen igår, och jag måste säga att jag mår lite illa vid tanken på alla miljoner som plöjs ner i detta när en så stor del av världen lever i krig, fattigdom och svält. Ibland finns det minsann pengar i överflöd.
Visst är det bra med idrott, men det har tagits till oförsvarliga nivåer. Jättebra med inspiration för unga idrottare, men det är för mycket.
Fast man tog till sig kritiken och minskade byggnaden till ett minimum.
Man ska heller inte förminska värdet av att hålla tävlingar i en region som annars inte får så mycket inflöde.
Det kanske till och med gynnar miljörörelsen och korallerna så att det inte blir en bajskyrokogård som i de svenska fjällen.
#7 Håller med dig. Idrott är nog bra men inte till vilket pris som helst och det här är bara inte vettigt!
#9: Nu är ju inte grundtanken för OS idrott - men det kanske ni glömt?
- Redigerat 2024-07-27 12:04 av Pyttelite
Vart tog #11 vägen?
#12: Var det något olämpligt?
Debattera gärna för och nackdelar med att förlägga OS-grenar till Franska Polynesien.
Det kan vara miljöpåverkan kontra aktiviteter på orten.
Levnadsvillkor för regionen.
Miljöpåverkan på korallreven vid OS kontra miljöpåverkan vid ett normalår.
Hur planerna såg ut från början och om man har hörsammat kritiken.
Varför det överhuvudtaget förläggs en OS-gren till Polynesien osv.
Däremot vill jag inte att ni skapar textväggar med generella åsikter om OS som samlats under decennier av spel.
Den typen av kommentarer hör inte hemma i denna tråd oavsett inriktning.
Skapa en ny tråd på en sajt där den hör hemma - det finns vänsterorienterade såväl som högerorienterade sajter och sådana som tillåter kommentarer från båda håll.
Ni kan även göra en tråd här om ämnet avser att dryfta miljöpåverkan men är det allmänna litanior om hur hemsk världen har blivit pga OS så ber jag er att avstå från att skriva på denna sajt.
OS speglar respektive länders villkor och missförhållanden har egentligen inte med OS att göra däremot märks de tydligt om man väljer ut en nation som har tvivelaktig demokrati.
Tack på förhand!
- Redigerat 2024-07-31 08:49 av Pyttelite