Bo i minihus - bra för miljön
Bra idé med ett genomtänkt minihus - och bra för miljön. (Men måste det vara svart? … 😎)
Det här är från Finland, så givetvis måste även ett minihus ha en bastu! 😁
"Matti Kuittinen är professor i hållbart byggande vid Aalto-universitetet. Han bor i Lojo i ett hus på 34 kvadratmeter.
På utsidan är huset svart med ett stort fönster på baksidan. Inne domineras huset av ett stort utrymme omgivet av svarta draperier.
Bakom draperierna döljer sig olika funktioner. Matti Kuittinen visar hur rummet blir ett kök, vardagsrum eller arbetsrum beroende på vilket draperi som dras undan.
En specialitet är bastun i två våningar. Kuittinen ville klämma in en vedeldad bastu i huset, men hittade inte en tillräckligt liten bastuugn. Lösningen blev en bastu i två våningar, med laven ovanpå ugnen"
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2024-07-25 10:50 av Magi-cat
Det verkar bli mer och mer populärt att bo i minihus och det är en suverän lösning för att spara på miljö. Jag har själv vart i tanken bor alldeles för stort men har lite svårt för att släppa gården men nog skulle jag tycka det var skönt både för mig själv med litet boende och att kunna bidra till miljön så jag får se en dag kanske jag kan släppa gården och göra slag i saken 😎
#0: Förmodligen hjälper den svarta färgen till att värma upp huset. Mörk färg absorberar värmen bättre. Eller också tycker han bara att det är snyggt. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2024-07-25 10:52 av Carmarino
#2 Skulle också tro det är något med värmen. Fast det är ju mode med svart också … 🙄😁 Smaken är olika …
Älskar minihus! 😍 Speciellt när folk gör sitt mer personligt.
Har en dröm om ett eget minihus sen många år. Antingen ett nybygge eller köpa en gammal cirkusvagn.
Var på en visning av ett minihus (Vagabond Haven's Elise) och det var så mysigt så det finns inte ord för det. 🥰
// Harley
Jag bodde i en ministuga (18 m²) och stortrivdes men den var inte planerad som permanentbostad så den hade vissa brister. Ett genomtänkt minihus på ~30 kvadrat hade jag gärna bott i!
Har man smarta lösningar och är någorlunda händig kan man utnyttja utrymmet maximalt, se bara vad man får plats med i en husbil!
Det ligger verkligen i tiden och tänk vad lättskött och smidigt, förutom att det är bra för miljön. 🙂
Dock hade jag velat ha ett annat utseende på huset men det hade väl gått att fixa till med några enkla knep.👍🏡
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Just huset i TS var för modernt i min smak både i form och färg men det svarta kan absolut vara en tanke med värmen som skrivs ovan och det finns så många varianter i alla smaker så vill man hittar man säkert något som passar sin egen stil och själv skulle jag vilja ha ett hus som det i Lilla huset på prärien det skulle passa mig perfekt 😎
Miljövänlighet i all ära, men vackert var ju inte… Estetik är väl också en faktor som betyder något i miljösammanhang? Säger inget om 'koldioxid' den här gången, för att inte bli utslängd omedelbart. 🫢
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
#7: Kolla runt på 'tiny houses' på tex YouTube så kommer du hitta en uppsjö med otroligt fina byggen.
// Harley
Ååh, jag älskar småhus! Jag brukar alltid gå och oförskämt stirra på husen när jag går ut med hunden och brukar i princip alltid muttra att det är för stort och att vi skulle kunna bo i ett av garagen ;)
De har två jättefina småhus i området som jag alltid går och drömmer om.
Jag säger småhus eftersom vi nu bor på 45 m2 och jag gärna hade haft liknande storlek som det på ett hus. Älskar vår lilla lägenhet! Saknar bara lite rimligare plats för tvättmaskinen som står precis bakom duschdraperiet, men annars så är det helt perfekt! Vi har massor av ledigt utrymme också eftersom jag är extremt sparsam med möbleringen.

Skulle lätt kunna tänka mig om det stod på en fin plats.
Ett litet hus nära en sjö i skogen. Jag packar direkt!
#8: Tack för tips, jag ska kolla! 😊👍
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
Jag skulle också gärna bo i ett minihus! Ett väl fungerande, vacker(inte svart) och beläget någonstans med fin utsikt … Det måste vara underlättande för det dagliga livet att ha det så.
Fast var gör man av alla böcker? 🙃🙂
Om det blir vanligare med områden med tiny houses för miljöns skull funderar jag på det där med vatten och avlopp. Det skulle behövas någon smartare lösning än att var och en spolar toaletten med dricksvatten. Vad skulle man kunna tänka sig för bra alternativ för ett område som detta?
Kanske inte alla behöver eget badrum?
Egna solceller för området vore också bra … 🌞
#13: Det finns riktigt bra mulltoaletter. Vanligt i rullande hus som lever helt off grid dvs utan att vara kopplade till vatten/avlopp/el.
// Harley
#14 Något sådant måste nog till. Vore bra om de funkar.
Jag har haft mulltoa vid två av mina sommarhus och dom har fungerat utmärkt men jag har inte använt dom vintertid så det låter jag vara osagt hur dom fungerar under vintertid.
Utedass är den bästa lösningen det ger gödsel och föda till jorden där man brukar och planterar sina grödor meeeeen så har vi samhället som sätter stopp ärligt jag tycker faktiskt att dom kan ta och stoppa upp det där bak för tänk förr då fungerade det här idag omöjliggör man allt mer för den alternativa vägen samtidigt som man sig påstår vara miljömedveten och vill bidra till en bättre miljö.
En miljö styrd av datorer och appar är inte en väg att gå vi behöver gå långt bakåt i tiderna för att hitta en balans som påverkar vår jord på ett positivt och rätt sätt innan människan förstörde så mycket och jag tänker har vi ens en chans idag jag tror inte det jag känner en uppgivenhet men vi får aldrig sluta kämpa. vi ska befria Moder Jord till varje pris 😎