Miljö iFokus

Miljö

Etiketttransporter
Läst 185 ggr
johan
3

Sänkta dieselpriser

Nu har priserna på diesel sänks. Dumt, tycker jag.

Vissa anar nu att folk börjar köra mer på fossila bränslen. Det stämmer kanske. Men jag kan inte låta bli att fundera på om folk verkligen minskade sin körning nämnvärt när priserna blev dyrare? Får för mig att folk bara spenderade mer av sina inkomster på drivmedel.

Om det stämmer, frågan är då om folk kommer köra mer av att det blir lite billigare igen.

Mvh // Johan

Fridaaaa
5

Tror inte folk kommer köra mer

Jättebra tycker jag att det sänkts - för oss som måste köra, som inte har några andra alternativ, det är så dyrt som det är idag med saker och ting.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Åsa S
3

Jag tror inte folk kommer köra mer men jag tycker det är bra, billigare drivmedel är ju även bra för lantbruket och våran livsmedelsproduktion.

Vill man rädda planeten finns det bättre saker att satsa på ex. minskad konsumtion vilket är svårt när man baserar ett lands välgång på BNP som ju blir bättre ju mer vi konsumerar. Man t.o.m driver på att folk måste köpa elektriska apparater för att kunna handla, identifiera sig, sköta bankärenden mm. Du ska inte kunna klara dig utan. Varje elektronisk apparat vi har har kostat mycket för naturen i form av transporter, farligt avfall vid tillverkning etc.

johan
2

Jag tycker allt borde kosta vad det faktiskt kostar. T ex borde fossila bränslen kostar vad dom kostar samhället i form av miljögifter och dom miljontals många lungsjukdomar dom orsakar.

På samma sätt borde prylar också kosta sina riktiga kostnader.

"Externa kostar" brukar används som term för det. Istället får fossila bränslen fortfarande massiva subventioner. Så fossilindustrin tjänar galna pengar på sin produkt, får ännu mer i bidrag för sin produkt och behöver aldrig stå för kostnaderna av dess konsekvenser. Absurt.

Mvh // Johan

johan
2

#2: Naivt att tro att du skulle ha ett liv du ville leva om det inte vore för konsumtion. Den enda anledningen till att det går att tro det är att man är för bortskämd och blind för de förmåner man har.

Pekar inte ut specifikt dig, utan den attityd som du och många andra påvisar.

Självklart håller jag med om att det finns otroligt onödiga saker som orsakar mer problem än nytta. Typ allt skit folk köper från Wish. Men som samhälle med den service och förmåner som vi i Sverige och stora delar av världen tar för givet, är konsumtion är förutsättning.

Det är företag som finansierar offentlig sektor och välfärden genom skatter. Det är företagen som gör att du får lön, även om du arbetar i offentlig sektor. Enda sättet företagen kan tjäna pengar är att tillhandahålla en tjänst eller produkt som någon vill köpa.

Utan dessa produkter och tjänster kan man glömma skattefinansierad sjukvård, gratis skola för alla, betald pension och i princip allt som åtminstone jag förknippar med ett bra liv.

Men vi skulle kunna göra otroligt mycket med cirkuläritet så att kostnaderna för dessa varor och tjänster inte behöver bli lika hög för planet och samhälle.. Och just det, inte frakta dom med fossil-drivna transporter.

Transporter står för en dryg tredjedel av alla utsläpp.

Mvh // Johan

Pyttelite
1

#2: Lant- och skogsbruk har redan bränslesubventioner och betalar inte samma skattesats på diesel.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Pyttelite
0

#6: Ja - lantbruket har redan subventionerade drivmedel.

[Hayabusa-0001]
2

”Priset på blankdiesel föll till 12 863 kronor per kubikmeter till denna veckan. Minskad reduktionsplikt är det som påverkar prisförändringen mest.”

Pyttelite
0

#8: Ja men jordbruk och skogsbruk är redan subventionerat så minskningen blir inte lika stor som för privatpersoner.

[Hayabusa-0001]
1

”Det är ett prisfall på 22,3 procent jämfört med priset vecka 52 i fjol. Då lantbruket får tillbaka totalt 3 926 kronor per kubikmeter för diesel som förbrukas i lantbrukets självgående maskiner år 2024 blir nettopriset i dag endast 8 937 kronor per kubikmeter.”

Pyttelite
0

#10: Ja jordbrukare är redan subventionerat - före ”prisfallet”.

Pyttelite
0

I dag beslutade regeringen om en proposition med förslag om att den tillfälligt utökade skattenedsättningen på jordbruksdiesel ska förlängas i...
  • Redigerat 2024-01-04 07:49 av Pyttelite
[Hayabusa-0001]
1
De kraftigt sänkta priserna vid bensinmacken pressar ned inflationen och underlättar därmed för Riksbanken att sänka räntan. Prissänkningen innebär minst 0,3 procentenheter lägre inflation, enligt bedömare.
[Hayabusa-0001]
1

”De kraftigt sänkta priserna vid bensinmacken pressar ned inflationen och underlättar därmed för Riksbanken att sänka räntan.
Prissänkningen innebär minst 0,3 procentenheter lägre inflation, enligt bedömare.”

Pyttelite
0

#14: Tur att man höjer priset då.

• Redigerat 2024-01-04 11:03 av Pyttelite
Niklas
2

#10: Vet du vad ”lantbrukets självgående maskiner” betyder?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Pyttelite
1

#16: Jag antar att det är maskiner i t ex stora boskapshallar eller foder osv som är datorstyrda men kan kolla.

Pyttelite
1

Alternativ till självgående maskin
  • Redigerat 2024-01-05 16:07 av Pyttelite
[Hayabusa-0001]
1

#16 Det som vi lekmän, bland annat, ser på fälten.

”Tekniken för självkörande traktorer och självgående lantbruksmaskiner har funnits i över 20 år, men föraren sitter fortfarande i hytten.”

https://www.landsbygdensfolk.fi/nyheter/sjaelvkoerande-robotar-och-maskiner-och-automatik-till-allt#

Tekniken för självkörande traktorer och självgående lantbruksmaskiner har funnits i över 20 år, men föraren sitter fortfarande i hytten. I framtiden är det slut