Miljö iFokus

Miljö

Etikettallmänt-om-miljö
Läst 69 ggr
Pyttelite
1

Quizz om sopsortering efter julen 🎅🏻

Snart dags för att montera ner julen men var ska man slänga allt.

En quizz gjord i Finland så kolla extra noga hur det är hos dig.

Här finns quizzen:

https://svenska.yle.fi/a/7-10047846

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Plastkoppar från stearinljus ska inte i plastinsamlingen.
  • Redigerat 2023-12-26 10:56 av Pyttelite
johan
1

Har fått för mig att julklappspapper ska sorteras som pappersförpackning i Sverige, men det kanske är helt fel?

Mvh // Johan

DesK
2

Hmm….julgran av plast kastar man ju inte! Den packar man ner och använder år efter år.

/Désirée

Pyttelite
1

#1: Vi har tidningar eller kartong att välja mellan - kanske heter det även olika i Sverige?

Pyttelite
0

#2: Fast någon gång kan den ju behöva slängas.

DesK
1

#3 Vi har pappersförpackningar och tidningar att välja på, utöver plastförpackningar, metall och färgat och ofärgat glas.

/Désirée

johan
2

Det är lite förvirrande att det är så olika på olika ställen med plastförpackningar. På vissa ställen tillåts endast hårda plastförpackningar, medan i våra Sortera hemma-kärl tillåts även mjuka. I vårt fritidshus tillåts endast hårda.

Vid återvinningsstationerna är det också olika om frigolit räknas som plastförpackningen eller inte.

Mvh // Johan

Pyttelite
1

#6: Håller med att det är ibland så förvirrande att man inte alltid gör rätt - vad nu rätt är.

• Redigerat 2023-12-26 11:13 av Pyttelite
johan
3

#7: Jag gissar att ”rätt” hänger på vad ens sopbolag har för maskiner på sina anläggningar.

Mvh // Johan

DesK
0

Det som jag tycker är konstigt är att på återvinningsställena runt om i kommunen finns det 4 containers + 2 för glas, men på ÅVC slängs all mjuk plast och papper i brännbart.

/Désirée

johan
1

#9: Hos oss så finns det vanliga "holkar" för pappersförpackninga, tidningar, plastförpackningar, sedan stor container för wellpapp och stor container för papper och plast.

Jag tror mening är att saker som mjölkpaket och vanliga hushållsförpackningar ska till holkarna. Papper & plast är för det som "blir över" och svårt att sortera på bättre sätt.

Men jag får erkänna att jag låter förpackningar ofta få åka med i papper och plast om det är med till ÅVC. Men eftersom vi kan sortera sådant hemma, är ändå majoriteten rätt sorterat.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

Jag får ångest av att sopsortera.

johan
2

#11: varför då? För att det är svårt att veta om man faktiskt gör rätt?

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#12: Ja exakt det är så många val och det kan bli så fel.

johan
1

#13: Förstår vad du menar. Speciellt med plast tycker jag det känns så. Känns som man så ofta hör att vissa sorters plast eller förpackningar ändå inte kan återvinnas och försvårar sorteringen så det mesta ändå bränns.

Mvh // Johan