Miljö iFokus

Miljö

Etiketterallmänt-om-miljöklimatenergi
Läst 130 ggr
Magi-cat
0

Elbilar och mardrömsgruvor

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

johan
0

Det kanske är det här man ska läsa när man är emot nordisk och europeisk gruvdrift.

För vad alternativet till en förnybar omställning har vi redan sett vad det leder till och vilka det drabbar först och mest.

Aldrig hört talas om ”glimmer”. Är det någon annan term för en viss metall/mineral?

Dom enda jag har koll på är Tesla. Dom är tydliga med var deras metaller kommer från i deras årliga Impact Report.

Och man ska inte glömma att exakt samma metaller behövs i datorer, telefoner. Och t ex kobolt behövs även för att skapa fossila drivmedel.

Men mängden batterier i en bil är större.

Mvh // Johan

Magi-cat
0

Vi sitter fast i ett j-a dilemma verkar det som. 😢

Kom gärna på en bra lösning.

johan
0

Öka på gruvdriften i Norden där vi har bra arbetsvillkor, bra tekniska hjälpmedel, bra avfallshantering, bra det allra mest. Vi har lång och stabil erfarenhet av gruvdrift och gör det väldigt bra. Både i Sverige och Norge finns mycket stora fyndigheter som skulle täcka EU's behov i många många år framåt.

Och eftersom det är mest vi på norra halvklotet som använder produkterna och har råd med dom, kan vi fan i mig också ta kostnaden för det.

Dessutom är det många typer av batterier som inte ens använder kobolt alls och lite nickel och manganes. Sodium-batterier blir allt vanligare, så då behöver man heller inte göra stora litium-pooler för att få vattnet att dunsta bort.

Mer än 95 % av materialet i batterierna kan dessutom återvinnas, så de metaller som bryts idag kommer fortfarande användas i bilar om 130 år. Och med en 5 % förbättringar av återvinningsgraden kan dom återanvändas för alltid.

Det är mycket billigare och miljövänligare att återvinna än att försöka förfina det som man tar upp ur jorden, så det finns starka ekonomiska intressen för att göra det.

Jag tror inte det finns "lösningar". Men jag tror det går att ersätta stora problem med mindre problem, och det i sig är ett bra steg på vägen när man gör det många gånger.

Mvh // Johan

Magi-cat
0

Jag vill gärna hoppas men mitt inlägg gick lite i andra banor, (lätt hänt, som det ser ut), så jag raderar det. Utan hopp och goda visioner, ingen chans!

Måtte sans, förnuft och medmänsklighet vinna! 🕊☮💚

• Redigerat 2023-12-16 17:42 av Magi-cat
Pyttelite
1

Barnarbete finns inom alla verksamheter eftersom de är billig arbetskraft.

I och med att det är en elbilsmässa i Göteborg just nu är det lämpligt att blåsa liv i en gammal debatt.

Hur är det när man presenterar kommande års klädkollektioner är barnarbetsdiskussionen med även där.

Finns aspekten med när man samlar in kläder till andra länder för att hjälpa eller snarare bli av med kläder man av en eller annan anledning inte vill ha.

Vilka barn kommer detta att påverka negativt osv.

Varje branch behöver se över hela kretsloppet för sina produkter både vid tillverkning men även då de ska cirkulera vidare till sin slutstation.

https://unicef.se/skydd-fran-vald-och-exploatering/barnarbete

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Ekonomisk utsatthet kan leda till desperation och att barn tvingas bidra till familjens försörjning på ett sätt som gör att de förlorar sin barndom. UNICEF arbetar för att ge alla barn chans till den…
  • Redigerat 2023-12-16 18:33 av Pyttelite
kamera0710
1

Journalisten Arne Müller kom för några år sedan med boken Elbilen och jakten på metallerna. Den kan rekommenderas.

Innan den gav han ut boken "Smutsiga miljarder", där han också granskat gruvnäringen. Där tar han upp en del nedslående exempel där gruvbolag konkursat och skattepengar fått täcka kostnaderna för efterarbetet.

När jag efter bästa förmåga försöker sätta mig in i dessa frågor kommer jag åter att tänka på Keneth Bouldings ord: "Den som tror på obegränsad tillväxt på en begränsad planet måste vara antingen en obotlig idiot eller också nationalekonom."

https://www.bokus.com/bok/9789187949869/elbilen-och-jakten-pa-metallerna/

Köp Elbilen : och jakten på metallerna av Arne Müller. Skickas inom 2-5 vardagar. Fri frakt över 199 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
johan
0

#6: Titeln "Smutsiga miljarder" tror jag i och för sig säger en del om författarens politiska tillhörighet och åsikter redan innan han började undersöka ämnet.

Men absolut, det finns gott om exempel på där gruvdrift har seriösa konsekvenser och gjorts av oseriösa bolag. Motsäger inte det alls.

Mitt främst argument för gruvdrift i Sverige och Europa är:

a) Vad har vi för FUNGERANDE alternativ? Det vi har idag vet vi vad det gör och man måste antingen vara obotlig idiot och extremt naiv för att inte se vad olja och kol gör i hela dess värdekedja.

b) Jag tycker det är djupt oetiskt att vi inte vill påverka vår natur, men ändå förväntas alla bekväma prylar som använder metallerna. Det inkluderar fossila drivmedel, magneter, värmepumpar, kylskåp, batterier. I princip hela vår moderna vardag.

c) NIMBY är sådan ful form av egoism.

d) Dom flesta som är emot elbilar pga av batterier, verkar helt bortse från hur mycket mer cirkulära den värdekedjan kan vara än alternativen.

Mvh // Johan

kamera0710
1

#7 Jag skulle säga att Arne Müller är väldigt nyanserad när han tar upp detta ämne. Och att du drar väldigt långtgående slutsatser om böcker du inte läst. Om
boken Elbilen kan du läsa här, lite sammanfattat.

https://dalarna.naturskyddsforeningen.se/2019/10/03/referat-elbilen-och-jakten-pa-metallerna/

Gruvexperten och författaren Arne Müller hade en föreläsningsturné i Dalarna med totalt ca 300 åhörare med titeln ”Elbilen och jakten på metallerna”. Anders Gottberg från Falun inledde med att berätta om Naturskyddsföreningens mineralpolicy. Metallkonsumtionen och avfallsproduktionen ökar stadigt. Bara i Sverige produceras 100 miljoner ton gruvavfall varje år och en del av det är mycket […]
Pyttelite
0

Fast nu var det ju barnarbete som var på tapeten.

Barnarbete finns återigen inom samtliga brancher och framförallt inom kortvaruindustrin med snabba svängningar och små marginaler.

Alla de kolarbetare som fått åsidosätta sin hälsa från när man började brytningen fram till nu är inte heller försumbar så alternativet med fossila bränslen är sämre.

Är konsumenterna villiga att köpa produkter som är etiskt producerade genom hela kedjan från råämne till avveckling först då blir det slut på oländiga arbetsförhållanden oavsett om det är barn eller vuxna som gör arbetet.

• Redigerat 2023-12-17 12:10 av Pyttelite
kamera0710
1

#9 Ja, mitt inlägg var en utvikning.

Pyttelite
0

#10: Du är välkommen att diskutera alla aspekter i miljöfrågor.

Jag blir bara så anti när ämnena styrs av andra händelser.

Nu är det barnarbete i gruvor pga bilmässa i Göteborg.

Facken har blivit superheta när Musk ställer till det.

Säkerhet har blivit en stor fråga när det hänt olyckor.

Otillräcklig registrering av utländsk arbetskraft osv.

Både du och jag vet att förbättringsarbete sker varje dag och är aktuellt jämt inte bara när det hänt ngt.

Magi-cat
0

Nu gäller det inte något "enkelt" som "för eller emot elbilar" eller att elbilar ska vara lösningen utan det gäller att se längre den här gången när man ställer om. Inte bara skapa nya problem där "lösningarna" är en del av problemet.
Kortsiktigheten är alltid något som är förgörande, "marknaden" och pengabegär likaså. Här kommer utnyttjandet in, i det här fallet av barnen. Det finns inget förmildrande i det.

Det handlar inte om, eller ska inte handla om, att återgå till kol och olja, utan att inte ställa till samma elände igen med lite andra förtecken.

kamera0710
1

#11 Då får jag nog göra en utvikning till, med anledning av vad du tar upp. Jag skulle säga att det tyvärr ofta är så att det "krävs" allvarligare incidenter för att exempelvis säkerheten på våra arbetsplatser ska belysas. Säkerhet kostar pengar och minskar vinsterna, en av många målkonflikter.

Eller ta pandemin, när vi påmindes om de äldres utsatthet. Även om detta citat är en ledartext och därmed åsikter skulle jag säga att de sammanfattar det bra:

"Äldreomsorgen skulle bli en valfråga. Så framstod det under pandemin.

Bakgrunden var att coronakommissionens första delbetänkande hade sågat verksamheten skoningslöst. Den beskrevs som underbemannad, ekonomiskt eftersatt och i stort behov av en rejäl kompetenshöjning.

Då, när pandemin pågick som värst, lyssnade partierna. Politikerna hade huggsexa om att göra utspel med förbättringar. Och socialminister Lena Hallengren (S) slog fast att regeringen var ”beredd att göra de satsningar som krävs,” eftersom ”äldreomsorgen behöver det”.

Ett drygt år – och en inflations- och energikris – senare var det tyst. Som Anders Tegnell, statsepidemiolog under coronapandemin, nyligen sa till DN nämndes äldrevården inte i valrörelsen 2022: ”Det gjorde mig besviken och förvånad, att vi kunde glömma något så viktigt så fort” (DN 26/10).

Känslan av besvikelse är lätt att instämma i. Men frågan är om någon bör vara förvånad.

För kommissionens kritik var långt ifrån ny. Problemen hade tidigare beskrivits i utredningar och rapporter."

https://www.dn.se/ledare/forst-kom-pandemin-och-sedan-var-allt-bara-glomt/

Under coronapandemin lovade politiker från höger till vänster att de skulle satsa på äldreomsorgen.
Pyttelite
0

#12: Barnarbete förekommer inom alla brancher och mest nytta gör vi om vi deklarerar all påverkan över hela kretsloppet för samtliga varor.

Orsaken till att detta kom upp nu handlar endast om elbilsmässan i Gbg.

Annars hade man troligen haft störst effekt på barnarbetare om man deklarerade all påverkan i alla led för våra textilier.

Nästa vecka är det ngt helt annat.

Pyttelite
0

#13: Det är både ock Sverige har trots allt ett starkt säkerhetsmedvetande och det är oftast den enskilde medarbetaren som är den svagaste länken precis som det var vid pandemin.

Det som belyses i den artikel du hänvisar till är att det är den ständiga förbättringen som ger något inte några chocknyheter som tas fram med andra agendor.

• Redigerat 2023-12-17 14:17 av Pyttelite
johan
1

Uppenbart är barnarbete ett problem med gruvor i vissa länder. Liksom barnarbete i dom flesta branscher. Just därför bör vi ha verksamheten i Norden.

Behöver man verkligen vara särskilt cynisk för att tycka timingen på artikeln är lustig? Mässa, Tesla-strejk, fackens medlemmar dör på jobbet i rekordstort antal, Aftonbladet och facken delar säng och tandborste.

Försöker man skifte fokus från sina egna tillkortakommanden?

Jag vet givetvis inte, men timingen är svår att bortse från.

Mvh // Johan

• Redigerat 2023-12-17 14:57 av johan
Pyttelite
0

Det måste ju vara en slump - för några månader sedan lyssnade jag på ett reportage om barnarbete i några andra gruvor.

Då var det inte glimmer man var ute efter utan stenar och kristaller för healing.

Hur ställer sig klimataktivister till det - kan den alternativa rörelsen faktiskt vara en bidragande orsak till barnarbete i andra gruvor?

Niklas
0

#1: Glimmar kallas även kattguld.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning