Miljö iFokus

Miljö

Etiketterlivsstilelektronik
Läst 145 ggr
[Mulka]
4

Era tankar om mobiler

Är det bara jag som stör mig jättemycket på att alla jämt måste ha nyaste mobilen? Jag tycker att jag klarar mig jättebra med en iPhone 7, men många verkar ändå typ beroende av att man ska ha 15 PRO deluxe eller nåt, men när det sedan kommer är det 16 som gäller DIREKT… detta måste ju vara mycket dåligt för både miljön o plånboken!
Vad är era tankar om det här?

kamera0710
4

Håller med, i jobbet har vi ibland fått order om att byta, på grund av att nya finesser ansetts nödvändiga. (Är kommunal tjänsteman.)

Asti hasti
2

Håller med! Jag tycker inte att man behöver ha den nyaste, dyraste mobilen som går att hittat. Slöseri med pengar när man kan köpa en billig, även om den kanske inte har alla special grejer. Det viktigaste är trots allt att den fungerar.

Mvh 🐾

"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3

Håller också med. När jag behöver byta mobil brukar jag kolla på förra årets modeller som fått bra betyg i tester. De är fortfarande bra, men kostar oftast några tusenlappar mindre.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

johan
2

Jag tycker det blivit mindre och mindre viktigt för folk att byta i takt med att mobilerna blivit så bra.

Ibland iPhone-användare tycker jag i princip alla jag känner att dom inte hr behov av att byta om dom redan har en iPhone 12 eller senare.

Många får säkert från arbetsplatsen och tackar inte nej till ny mobil när den erbjuds, men färre uppgraderar varje år.

På min arbetsplats byts mobiler var tredje år och datorer var fjärde.

Mvh // Johan

Pyttelite
2

Jag känner inget tvång att ha det senaste privat - köper gärna begagnat och upprustat.

Arbetsmässigt är det säkerheten som spelar in - vissa telefoner/modeller är också förbjudna.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2023-12-02 10:55 av Pyttelite
DesK
2

Jag håller också med om att man inte behöver byta särskilt ofta. Nu har jag en iPhone XS Max och anledningen till att jag bytte från iPhone 8 till XS Max var att jag behövde den större skärmen. Min 8 lever vidare tillsammans med en nära vän 😊

/Désirée

[Fredriks Katt 11 år]
2

Mulka, jag är på din sida
Man kan behålla sin gamla telefon om man endast behåller dom nödvändiga apparna.
Man kan justera inställningar att den gamla blir snabbare.
När man är yngre är det ofta grupptryck som gäller att man ska ha det senaste
Då vet jag inte hur man ska göra, det var ju ett tag sedan man var i din ålder.
Blev glad att detta finns under "Miljö" för det handlar ju verkligen om "slit och släng"

• Redigerat 2023-12-02 17:43 av [Fredriks Katt 11 år]
johan
2

Jag tycker det finns berättigade skäl att byta så man kan köra senaste version av operativsystem. Äldre versioner är markant mer sårbara för säkerhetsproblem.

För iOS har jag för mig att iPhone 8 inte längre går att uppdatera, men X, XS, 11, etc går att göra det med.

Många Android-telefoner är betydligt sämre på att fortsätta med uppdateringar på, så dom får därmed kortare livslängd om man bryr sig om säkerhetsuppdateringar.

Mvh // Johan

Carmarino
2

#8: Många androidmobiler har fått längre uppdateringstid numera, men det gäller att kolla vad som gäller för just den mobil man funderar på att köpa.

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

DesK
1

#8 Johan, vad gör jag med en fullt fungerande mobil, som inte längre kan uppdateras till senaste OS?

/Désirée

johan
3

#10: Ena alternativet är väl att fortsätta använda den, men med ökad risk för att drabbas av säkerhetsproblem. Dom mest obehagliga tycker jag är när det inte räcker med sunt förnuft och försiktighet, utan t ex för några år sedan räckte det med att få ett SMS med en viss text i för att kunna drabbas. Det fixas väldigt snabbt när det upptäcktes, men det visar också på vikten av att hålla sin telefon uppdaterad. Ovanligt, med händer då och då.

Det andra alternativet är att lämna in telefonen till Apple, Netonnet, KjellCo, vissa operatörer. Beroende på skick och modell kan du få betalt för den i rena pengar eller för att få en billigare ny telefon. I värsta fall kan Apple återvinna den och använda råmaterial i nya produkter.

Mvh // Johan

DesK
2

Tack, så bra att man kan lämna in sin mobil 😊

/Désirée