Vintercyklar du?
Varbergaren Sara Semeraro, bördig från Norrland, cyklar året runt och tycker alla borde göra det.
Mycket hänger på däcken, säger hon: ”Som natt och dag”.
Läs mer här:
https://sverigesradio.se/artikel/saras-uppmaning-vaga-vintercykla
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Nej, jag kan inte cykla! Vänligen respektera det!
/Désirée
Inte ens jag, som annars alltid cyklar, vill cykla nu när det är kallt, snöigt och tätt med trafik. Jag köpte ett månadskort för bussarna i regionen början av veckan, och fick då se att bussen jag skulle åka med har nya tider. För första gången på 20 år kan jag inte åka buss den dryga milen direkt hem från jobbet på eftermiddagen. Men visst går det att komma hem. Jag kan åka buss (den som ersätter tåget) från Stenungsund till Svenshögens station, och därifrån gå en timme genom skogen. Var det någon som sa att hela Sverige ska leva? Nej visst nej, det är inte valår nu…
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Det är lika svajigt varje år när snön kommer och man inte har tränat balans tillräckligt bra.
Var feg häromdagen när jag tvingades ut i trafiken och snömodd så det blev att ta gå en sträcka.
Annars är det en lycka att få cykla även vintertid.
#2 Jag hoppas att den ”nya” E6-an kommer fortare än vad som är planerat men svårt att förstå hur man tänker att lokaltrafiken ska fungera.
Borde det inte gå fler bussar när trafiken måste ledas i ett sugrör?
Har hittills cyklat, trots snö, men nu blir det antagligen att promenera till och från jobbet för att det plogas så dåligt där och jag vill inte cykla ute på en 60 bilväg som är högtrafikerad av lastbilar. 😔
- Redigerat 2023-12-01 20:27 av [Moon AppleGrey]
Jag cyklar nästan aldrig, särskilt inte på vintern, verkar ha någon förbannelse över mig att jag alltid ska ramla ☹️
Jag cyklar i stort sett året runt.
Nu har min insändare kommit in i vår lokaltidning:
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Bra skriven artikel men förstår att situationen är kaosartad och även mycket farlig för alla trafikanter.
Här tips från Cykelfrämjandet:
https://cykelframjandet.se/vintercykling/
Från att ha varit närmare -10 är det nära nollan och snöfall.
Mycket moddigt men hoppas att växeln inte fryser något mer.
Fantastisk balansträning att cykla vintertid även om vi har borstade och sandade cykelstråk.
Det går att cykla även på vintern, det menar Jönköpings kommun och NTF som vill att fler ska välja cykeln även då det är snö. Det finns enligt dem flera fördelar med att plocka fram cykeln.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/darfor-ska-du-ta-cykeln-aven-pa-vintern--8vc7vt
Nu cyklar jag nästan aldrig längre då jag föredrar att gå om jag ska någonstans, men förut cyklade jag året om, oavsett temperatur och väder. Har för det mesta haft 5-10 km till jobbet och det spelade ingen roll om det var glashalt, is och slask, snö eller -35, jag cyklade ändå. Bor i en cykelvänlig stad så det är inga större problem att ta sig fram under vintern även om det kräver bättre balans och snabbare reflexer än att cykla på barmark. Det är bara vid extrema snöfall som gång- och cykelbanor inte hinner plogas tillräckligt här, men det går utmärkt att cykla i 10-15 cm snö om man råkar vara ute före plogen på morgonen.
Jag har aldrig haft vinterdäck på min cykel, men en stor bonus är om man kan förvara cykeln inomhus under natten så man slipper riskera att den inte fungerar på morgonen om det är för kallt ute.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag har degraderat mig till en treväxlad cykel vintertid och då har jag märkt att växeln lätt fryser när det är minusgrader.
Lite jobbigt för knäna att cykla på lägsta eller högsta växeln annars är det ju just via utväxlingen man kan balansera så det är tråkigt att de inte fungerar när det är kallt.
Cykel och snö går bra ihop, enligt Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) som i veckan arrangerat ett vintercyklingstest i Falun. Förhoppningen är att få fler att välja cykeln även på vintern.
Läs mer här:
How Oulu became the winter cycling capital of the world
Läs mer här:
Höstmörkret och kylan har gjort sitt intåg på flera håll i Sverige, och med det har även däckbytarsäsongen startat. Cykelexperten Mikael Lipponen i Borlänge ger råd kring hur man ska tänka när man ska byta till vinterdäck på cykeln.
Läs mer här:
Många ställer undan cykeln när snön kommer, men inte Linus Stråhlman i Borgå. Trots minusgrader och hala vägar cyklar han året runt – ända tills växlarna fryser fast.
Läs mer här;
Idag var det pudersnö men färden till jobbet gick fint.
Nästan nyborstade cykelvägar med något undantag.
Det känns skönt när man åker hem och förbi alla bilburna sittandes i en evig bilkö.
Några fler som vintercyklar?