Miljö iFokus

Miljö

Etikettsolceller
Läst 71 ggr
johan
6

Hur länge håller solceller?

Solceller kan vara en stor investering. Ofta tar det 9-12 år att tjäna in investeringen. Men hur länge håller solceller? Och vilka faktorer påverkar livslängden? Vad har man för garantier?

Den här artikeln tar upp dessa frågor och mycket mer.

https://newsreadeck.com/article/pv-magazine-international/how-long-do-residential-solar-panels-last/0b07c6a197b70945930858e011215492/

tl;dr: Solceller beräknas i snitt minska sin effektivitet med 0,5 % / år, men saker som kvalitet på panel och temperatur påverkar också. Dyrare paneler har lägre förluster, medan billigare degraderar snabbare. Vårt svenska svalare klimat är generellt mycket bra för solcellers livslängd, men om kvaliteten är dålig kan tung snö påverka negativt.

I snitt kan man tänka att en panel i Sverige har en livslängd på minst 30 år, men jag ser allt fler studier på att dom faktiskt har hög del av sin ursprungliga effektivitet kvar längre än så.

Så det är inte överdrivet att tänka att en även om dom tar 10 år att betala för sig själva, så har man 20 år av ren vinst.

Mvh // Johan

Residential solar panels are often sold with long-term loans or leases, with homeowners entering contracts of 20 years or more. But how long do panels last, and how resilient are they?Panel life depen…
DesK
1

Det stämmer med vad jag har fått höra av den av mina killar som jobbar som solcellsmontör. Får se om jag kan investera i solceller nästa år.

/Désirée

johan
2

#1: Det är nog den investering jag är mest nöjd med.

Jag har haft en långsiktigt mål att försöka bli netto-positiv på el. Det har varit ett mångårigt projekt i stort och smått. I år ser det faktiskt ut som jag kommer kunna använda mindre energi för vårt hus, än våra solceller producerat.

Jag räknar inte in laddning av bil, utan enbart vad huset förbrukar.

Tycker det är rätt coolt att det går på ett 126 kvm stort radhus några mil utanför Stockholm.

Mvh // Johan

johan
2

Nu tycker jag man också ska ta en titt på svenska Midsummer.

Deras solceller är tillverkade i Sverige och CO2-utsläppen från tillverkning är 90 % lägre än traditionella solceller.

Vid en första anblick kan man avskräckas av att dom är mindre effektiva än normala paneler, men då ska man komma ihåg att man kommer kunna täcka i princip 100% av taket med dessa, till skillnad från traditionella paneler som har en ram och måste passas in och dessutom har rätt stor marginaler för hur nära kanten av taket dom får sättas.

Mycket intressant produkt och företag.

https://midsummer.se

Mvh // Johan

Midsummer presenterar stolt en ny generation svensktillverkade solcellstak – skräddarsydda efter alla typer av tak och så diskret designade att du knappt ser dem. Investera för framtiden med Midsummers solcellstak.
  • Redigerat 2023-09-12 10:28 av Pyttelite
Niklas
1

#3: Hittade du någon beskrivning av hur de har sänkt koldioxidutsläppen vid tillverkning?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
2

#4: Jag pratade med dom. Som jag tolkar det är det flera faktorer:

• Tillverkning i Sverige (och snart Italien) använder mycket renare energi-produktion
  • Kortare sträckor för transporter
  • Mindre (eller om det var inget) kisel i panelerna och kisel är en energiinstensiv produktion

Mvh // Johan

Niklas
1

Okej, tack!

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Intervju med Erik från Midsummer, där dom bland annat pratar om tillverkningen.

Omkring 6 minuter in pratar dom specifikt om CO2-reduktionen.

Mvh // Johan

Tom
1

Kul att midsummer cellerna görs i Sverige. Men tyvärr ligger de väldigt långt under konkurrenterna när det gäller kwh/m2. De är inte långt ifrån hälften av andra vanliga solceller så man måste täcka väsentligt mycket större yta för att det ska gå jämnt upp.

johan
1

#8: Jag tror det är just att man kan täcka hela taket som är grejen. Och för industribyggnader är det också värdefullt att dom är så lätta och att man kan gå på dom.

Mvh // Johan