Miljö iFokus

Miljö

Etiketterallmänt-om-miljöbiologisk-mångfald
Läst 44 ggr
Magi-cat
2

Stoppa djuphavsgruvdrift!

Skydda livet i djuphaven…

"Våra hav står nu inför ett nytt hot: Djuphavsgruvdrift. Giriga gruvbolag vill skövla havsbotten i jakten på metaller och kortsiktig vinst helt utan hänsyn till havens känsliga ekosystem. Men ännu har gruvdriften inte startat och vi är i ett avgörande skede där vi kan stoppa denna nya riskabla verksamhet…"

https://www.greenpeace.org/sweden/agera/stoppa-djuphavsgruvdrift/?utm_medium=advert&utm_source=facebook.com&utm_campaign=se_fr_oceans&utm_content=se_lg_deep-sea-mining&utm_term=none_lo_none_0.04&fbclid=IwAR38CudtW0yDfaPDdmVhzgIzHSmYza5VDZ2ybovUz6hzDcCAxjVOSzz9WcM

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Våra hav står nu inför ett nytt hot: Djuphavsgruvdrift. Men nu har vi möjlighet att stoppa industrin innan den börjat. Skriv under för att skydda livet i havet!
Tarotstollan
1

Påskrivet!💚

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
1

#1 💙

Magi-cat
0

WWF-rapport (från 2021) visar på de enorma riskerna med djuphavsgruvdrift.

"– Att bryta mineraler och metaller från havsbotten skulle inte bara vara skadligt för djuphavens ekosystem och arter, utan kan även rubba havens balans och äventyra jobb, matförsörjning och fiske. Vi hade aldrig tillåtit att så stora markytor blir bortskrapade på land, så varför i djuphaven – de sista oexploaterade områdena på vår planet? säger Peter Westman, tillförordnad generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Rapporten beskriver hur marina ekosystem är sammankopplade och att många arter rör sig mellan stora ytor. Det innebär att djuphavsbrytning inte kan ske isolerat utan riskerar att även störa arter utanför området där gruvdriften sker. Strömmar kan även föra bort moln av sediment som i sin tur kan slå ut fiskreproduktionen långt bort från själva exploateringsområdet. Negativa effekter på det globala fisket skulle hota den främsta proteinkällan för cirka en miljard människor och försörjningen för cirka 200 miljoner människor, varav många i fattiga kustsamhällen."

https://www.wwf.se/pressmeddelande/ny-wwf-rapport-enorma-risker-med-mineralbrytning-pa-havsbotten-3886743/

Mineralbrytning i djuphaven, en industri som antas expandera kraftigt de kommande åren, riskerar att medföra stora negativa konsekvenser för havens biologiska mångfald och ekosystem – och därmed även för oss människor. Det visar en internationell rapport som släpps av WWF idag den 10 februari.  
Magi-cat
0

Norway wants to unleash massive machines to do dangerous and untested deep-sea mining. We can't let that happen.