Miljö iFokus

Miljö

Etiketterallmänt-om-miljöearth-hour
Läst 87 ggr
Magi-cat
2

Earth Hour 25 mars 2023

Dags för Earth Hour igen när världen släcker ner i en symbolisk gest för arterna och klimatet! I år är det 25 mars kl 20.30 - 21.30 svensk tid.

"– Earth Hour har sedan starten 2007 blivit en stark tradition. Många har växt upp med att släcka hemma, en tradition som förs vidare till nya generationer, I år ser vi också en tydlig tendens att kommuner utökar sitt engagemang till en hel vecka istället för bara en helg, vilket är roligt, säger Cecilia Stenström, projektledare för Earth Hour. "

https://www.wwf.se/pressmeddelande/sverige-och-varlden-slacker-ner-for-arterna-och-klimatet/?utm_source=Facebook_Desktop_Feed&utm_medium=social-ad&utm_campaign=KOMM_EH&utm_content=2023-03_KOMM_EH_Bild_Byggnader&fbclid=IwAR1QEcQabLF_QDg5iXpNWI9UFZgaCerIvsCQtSDhaMFYjJn2CotQmph4u8o

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lördag 25 mars klockan 20.30-21.30 är det dags för Earth Hour, världens största klimatmanifestation. Miljontals människor över hela jorden väntas delta genom den symboliska gesten att släcka ned.
JRSN
2

#0: Jag är rätt kritisk till den här 'manifestationen'. Det finns ingen tydlig logisk koppling mellan att släcka ner och rädda arter och klimatet. Symboliken brister också; släcka ner för att upplysa människor!? Dessutom går det sannolikt åt mer energi att släcka ner och starta upp igen än att bara låta bli. Brottsligheten ökar också när det blir mörkt, inte så konstigt; mörkret gynnar mörkrets gärningar. Vad blir nästa steg; skjuta oss själva i huvudet för att minska 'slitaget' på jorden?
Jag överdriver, men inte särskilt mycket. Människan är en del av jorden och måste få lov att ta plats. Det vi SKALL göra är att uppträda väl mot människor, djur och natur. Att främja vår omgivning och få den att blomstra. Det skall vi göra alla dagar om året, inte bara en timma eller en vecka. Earth Hour är trams!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

johan
4

#1: Förstår inte det här märkliga argumentet att det skulle dra mer energi att stänga av lampor, än att ha dom konstant på.

Vet du… MÄT! Ganska enkelt. Acceptera att ditt argument är trasigt.

Det är liksom inte ett kärnkraftverk vi pratar om.

Sedan kan jag också känna att sådana här event känns meningslösa och mer ett sätt att framstå som god, än att på riktigt göra gott.

Spara energi, t ex, är något man behöver tänka på varje timme varje dag. Inte en timme om året.

Mvh // Johan

JRSN
0

#2: För elbolagen är det givetvis bättre att ge ut ett stabilt och jämnt flöde av el, än att nivåerna ständigt hoppar upp och ner. Det sliter liksom på ställverk, reläer och allt vad det kan handla om. Men även för en enskild människa kan ständiga av- och påslagningar av strömmen få glödlampor att gå sönder, vilket kostar inköp av nya glödlampor (och en belastning av naturen, om man nu tänker i sådana banor). Spara energi gör vi nu för att vinstdrivande elbolag terroriserar oss med oskäliga avgifter. Men att spara energi är inget självändamål. Det vore som att inte tänka för mycket för att det sliter på hjärnan.

……………………………………

johan
1

Vem har glödlampor? Led-lampor som motsvarar en gammal 60 W-lampa nyttjar 9 W. Tror du på allvar det är det som är jobbigt för elnätet?

Att värma upp ugnen använder högre effekt än när den är uppvärmd. Tror du på allvar att du sänker din förbrukning av att ha den på dygnet om istället för 45 min ett par dagar i veckan?

Tror du nätbolagen får det lättare av att alla har allt som förbrukar el på hela tiden, istället för utspritt över dygnet?

Det är ju bara kolla på elpriset för att se att man inte vill att det ska förbrukas lika mycket el som det gör mellan 7-9 och 17-20 hela tiden.

Mvh // Johan

JRSN
0

#4: LED-lampor då! Johan är full av Johan, allt är väl i hans värld! 😂

……………………………………

johan
1

#5: Nej det är ju inte det. Det är därför det är så stressande med folk som vägrar acceptera att t ex klimatet går åt helvete och förstöra alla försöka till att göra något åt det.

Menar inte dig specifikt, men det finns ju gott om folk som tycker glödlampor med 6-10x högre energiförbrukning går precis lika bra som snåla led-lampor som håller längre.

Eftersom du ofta brukar ha en…. öppen syn på verkligheten, och ibland helt bortse från grundläggande fysik, så kändes det inte orimligt att du faktiskt menade glödlampa när du skrev glödlampa.

Mvh // Johan

JRSN
0

#6: Svårt lära gamla hundar att sitta. Jag är dock 62 nu och har lärt mig termen 'glödlampa' för små runda saker som lyser. Bli inte alltför stressad av klimatet. Jorden har genomgått mycket värre cykler och alltid kommit hel ur detta. Det som jag ändå kan tycka är ett problem är gifter i luft, mark och vatten. Detta drabbar oss människor här och nu. För jorden själv är det ett mindre problem, jorden kommer att skaka av sig oss som ett gäng 'löss' när tiden är inne.

……………………………………

johan
2

#7: Absolut kommer planeten klara sig. Det är mer än att det blir svårare för många arter, t ex oss människor, som har svårt att anpassa oss tillräckligt snabbt.

Dom gångerna som planeten på så "kort" tid utsatts för riktigt stora förändringar har det inte gått så bra för dom levande arterna.

Jag tror i vilket fall som att vi står i ett vägskäl. Vi kan fortsätta strutsa och bry oss mer om hur mycket bensin kostar och fortsätta elda fossila bränslen och konsekvenserna av det. Eller så kan vi ställa om, lösa problemet, få bättre luft och miljö. (Men sannolikt skapa andra helt nya problem längs vägen)

Jag tror aldrig det funnits en tid där vi både haft möjlighet att förstöra och att kraftigt förbättra.

Mvh // Johan