Miljöaktivistens syfte
Jag kollade på Melodifestivalen förra helgen och var extra nyfiken på Loreens nummer. När det blev hennes tur hann hon sjunga halva låten innan förvirring uppstod och musiken tystnade. P.g.a. att någon som inte skulle vara där hade tagit sig upp på scenen.. Ingen info om vem eller i vilket syfte, så jag började förstås genast söka efter mer info på nätet medan programmet fortsatte.
Jag fick fram en bild av en person som höll upp en banderoll som det stod något på. Jag förstorade bilden och försökte läsa vad det stod - för jag hade blivit nyfiken. Det stod "Återställ våtmarker!" och ja, det slagorden har jag ju hört tidigare, men i ärlighetens namn så har jag inte riktigt satt mig in i vad det handlar om - förrän nu.
Nu när jag googlade fram info om den här aktionen kom det fram info om effekten av torrlagda våtmarker som jag inte hade en aning om. De utdikade våtmarkerna släpper ut lika mycket som hela biltrafiken i Sverige och står i dag för 20 procent av våra utsläpp!
Johanna Frändén skrev en artikel i Aftonbladet som handlar om syftet med aktivism och jag är iallafall en som budskapet nådde ut till.
"Detta är själva målet med alla typer av aktivism; att få upp en fråga på agendan och in i folks medvetande. Inte att bli kramad av allmänheten".
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/bgQx1d/aktivism-fungerar-genom-att-starta-debatt
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-03-04 00:39 av OberonsMatte
Jag trodde våtmarker snarare än kolsänka, så det är inte som att brist på våtmarker skapar fler utsläpp, men då dom hjälper till att binda co2 från andra aktiviteter påverkar det co2 i atmosfären negativt.
Jag är helt för att få fler medvetna om problem. Aktivism som går ut på att störa eller förstöra tror jag får helt motsatt effekt för dom som behöver lyssna mest.
Typ, om du åker bil till jobbet och blir timmar försenad för att dessa personer klistrat fast sig i vägen, kommer inte folk sitta och googla på våtmarker medan dom väntar eller när dom kommer hem. Dom kommer tycka att personerna är idioter och bli förbannad på deras kamp.
Mvh // Johan
Svenska våtmarker dikades ut i Sverige för att utöka åkermark.
Som alla vet hade vi hungersnöd i Sverige för inte så många århundraden sedan.
Att det är bra att återställa våtmarker och återställning av våtmarker är inget nytt men används som ett slagträ i klimatdebatten.
Via Natura 2000 har många biotoper återställts i Sverige och det sker till viss del via EU-finansiering.
Inget nytt under solen bara nytt för de som vill ändra genom revolution. 😏
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.