Miljö iFokus

Miljö

Etiketter: klimatmiljömärkningarmiljömål
Läst 83 ggr
johan
3

Visa klimatpåverkan på matvaror

Jag önskar att det var enklare att se hur stor klimatpåverkan matvaror har. Skulle vilja att man kunde se det på samma sätt som vi ser näringsinnehåll eller allergiinformation.

Jordbruk har otroligt mycket data om sin produktion, så dom vet sannolikt mycket om hur mycket vatten, bränsle, gödning, etc dom förbrukar. Men denna information går förlorad så fort råvarorna kommer till nästa steg.

Jag tror att matproduktion skulle kunna bli mycket mer effektiv om den blev mer transparent kring dessa frågor. Det skulle behöva gälla hela varukedjan från produktion, förädling, transport och butik.

Och jag tror att vi som konsumenter skulle bli bättre på att rösta med plånboken om det blev tydligare att märke A från t ex Sverige var X mycket bättre för miljön än märke Y även om det är likvärdig produkt.

Den här videon pratar i mer detalj om vad jag önskar fanns.

https://www.microsoft.com/en-us/videoplayer/embed/RE50OMa

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-09-28 14:41 av johan
Niklas
1

För att få den transparensen behöver vi nog gå igenom samma process med alla matprodukter som vi har gjort med exempelvis ekologiskt och fairtrade. Tillräckligt många måste efterfråga en viss nivå på produktionen och full spårbarhet.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

Jag tror man måste betrakta det som vi gör med bokföring där varje enskild transaktion måste redovisas och kategoriseras.

Och det är delvis på gång för utsläpp i scope 1, 2, 3.

Mvh // Johan

Niklas
0

Det tror jag också, men det viktigaste är moroten om något ska hända. Företagen måste se en vinst i att göra det. Mer detaljerad bokföring är en kostnad företagen inte tar på sig utan synlig nytta.

johan
0

#3: Just nu verkar det finnas några olika ekonomiska skäl:

1. Sustainability är bra för business. Det lönar sig att vara effektiv.
  2. Konsumenter väljer hellre företag som är/verkar miljövänliga
  3. Det är en stor risk för varumärket att inte tänka på miljön

Mvh // Johan

Niklas
0

Jag tror tyvärr att de flesta företag inte vet eller ser det där och därför inte gör så mycket som de kanske skulle annars.

Denna kommentar har tagits bort.