Segelfartyg framtiden?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Havsbaserad frakt står för 2-3 % av våra utsläpp. Det är jämförbart med Tysklands utsläpp. Men dom fraktar också drygt 90 % av allt vi köper och äter, så till skillnad från mycket annat är det extremt viktig och användbart.
Svenska Oceanbird forskar på om man kan bygga fraktfartyg som är vind-drivna, som gamla skepp.
Mvh // Johan
Segelfarkoster är fantastiska. Visst går det långsammare än mycket annat, men gratis energi för framdrivning är inte så illa. Jag är övertygad om att det går att göra det mycket lönsamt. Bra att det forskas om det. 👍🏻
Problemet är väl att det inte alltid blåser.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#2: Långt ut till havs gör det väl i princip alltid det?
Men jag skulle gissa att den mer praktiskt version skulle vara vind, men också att man har eldrift med batterier och solceller. Skeppen är ju stooooora, så det finns ju stor yta för solceller.
Mvh // Johan
Lär säkert byggas segelfartyg men troligen inte under närmsta åren, Walleniusrederierna har gått längst i utvecklingen men från ritbordet till varvet är det långt kvar först planerade man sjösätta 2024 men den planen kommer spricka, senast hörde jag att man jobbar med att hitta en lösning för dom skjutbara "seglen".
Solceller funkar utmärkt på mindre segelbåtar men tyvärr inte på större fartyg. Är flera rederier som är mer intresserade av batteridrift eller batteri/naturgasdrift.