Vingar stoppade trafiken i Östergötland
Rondeller har schaktats för att transporten ska kunna genomföras genom Östergötland.
Så här var det i Kisa i natt:
Under natten till onsdagen stannade livet i Kisa för en stund. Vägar stängdes av och alla blickar riktades mot det 80 meter långa ekipage som korsade samhället. Om det går snabbt att transportera en 76 meter lång vindkraftsvinge via lastbil? Nej. Det märkte Kisaborna under gårdagen när en lastbil lastad med just en vindkraftvinge smög igenom samhällets gator.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/har-korsar-den-forsta-vindkraftvingen-kisa
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Under nätterna fram till årsskiftet ska delar till elva vindkraftverk fraktas genom Östergötland. För att de 80 meter långa ekipagen ska kunna komma fram måste bland annat rondeller i Linköping grävas upp och vägmärken tas ner. Målet är en vindkraftspark nära Tjällmo i Motala kommun. De 33 vingarna är 76 meter långa och hela transporten 80 meter. Den första turen går natten till tisdag.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/rondeller-gravs-upp-for-att-vingar-till-vindkraft-ska-fram
Wow.
Jag tycker det är så otroligt fascinerande att det är så mycket energi i luften som bara finns där som kan få fart dessa.
Opraktiskt att frakta och montera så klart, och inte utan konsekvenser, men en påminnelse om hur cool naturen och vår uppfinningsrikedom är.
Mvh // Johan
Undrar hur långt de behöver transporteras för att återvinnas sen. 🙂 De kanske bara lägger dem i högar nedanför vindkraftverken som ett stort plockepinn.
#3: Kanske lättare att kapa dom i delar innan transport då.
Mvh // Johan
Niklas #3 de kapas i några delar och körs till en deponi, vissa ställen läggs de öppet på andra ställen begravs de i marken.
EU har tydligen kommit med ett direktiv att man inte längre får lägga på deponi. Så vad som faktiskt ska hända med vingarna det är väl mer okänt. Pågår forskning om hur de ska kunna återvinnas och senare användas till annat.
Det räcker med att titta på bilderna som finns i länkarna för att se hur vingarna tas om hand.
Vart de uttjänta vingar som kommer bli i sverige kommer hamna vet jag inte. Med tanke på EU:s direktiv så kan de inte läggas som plockepinn annars så skulle inte jag blivit förvånad om sverige valt en sån väg.
Videon som är i början på expressens artikel har inte med vingarna att göra så där kan man bara klicka på paus.
.https://www.expressen.se/nyheter/klimat/miljofloppen-vindkraftens-blad-gar-inte-att-atervinna/
.https://www.energi.se/artiklar/sa-kan-vindkraftsbladen-fa-nytt-liv/
.https://samnytt.se/vindkraftblad-kan-inte-atervinnas-slangs-i-stora-markdepaer/
.
- Redigerat 2022-09-07 22:40 av annia1
Det händer mycket på området med att återvinna vingarna. Både i form av att återvinna dom befintliga, men också att använda andra material som redan från början är enklare att återvinna.
Så visst är det ett problem, men också ett som det jobbas på och trend i rätt riktning.
Mvh // Johan
Det är också intressant att ta exempel från USA som har öknar fulla med skrotade flygplan och en sopa utanför New York.
För USA är återvinning framtiden och inte nuvarande läge.
#7: Ja, ligger mycket i det. Vi, EU, har mycket bättre lagar för det på plats redan.
Mvh // Johan
Johan #6 som jag sa så pågår det forskning om återvinningen.
Med tanke på den mängd som nu kommer bli framöver så är det självklart att man försöker ta fram nåt som faktiskt går att återvinna.
Pyttelite #7 jag vet inte om du menar mina länkar. Att jag tog just dom var för att jag det var dom som kom upp. Hade jag förstått att just usa skulle bli kommenterat som ett dåligt land så hade jag letat fram andra länkar.
-
Detta med att vingarna skärs och läggs på deponi det görs nog i alla länder som har vindkraftverk. Och det är många länder som har vindkraftverk.
Vindkraftverken som de är idag kom på 70-talet och då var det nog ingen som tänkte på återvinning. Utan då tänkte man nog på hållfastheten.
Det är många olika länder som tillverkar vindkraftverk bla finns det ett företag i danmark. Så nej detta med att vingar inte kan återvinnas idag är inte nåt man kan skylla usa för.
Länk till wikipedia där kan man läsa lite.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindkraftverk
.
#9: Det har jag inte gjort heller men USA är inte det landet som har kommit längst avseende att ta han om avfall - det finns olika regelverk dessutom.
Pyttelite #10 när det gäller återvinningen av vingarna så handlar det inte om vem som är bäst/sämst i klassen inte heller handlar det om lagar/regler.
Det handlar helt enkelt om att vingarna är uppbyggda på ett sätt som gör det svårt att återvinna material från dom.
Det lilla dom får ut håller inte en kvalitet som gör att det går att använda till nya saker och det kostar för mycket för att det ska vara värt det. Det enda som de hittills anser, trots höga kostnader, kan vara värt att försöka återvinna är oljan som dom kan få från plasten. Och det är då bara en liten mängd olja dom kan få.
Så det många tittar på är om det går att använda de uttjänta vingarna till andra områden, tex som utfyllnad vid vägbyggen. Alltså bara söndersågade som slängs ner som utfyllnad.
Annars så idag finns det hittills bara två alternativ för de uttjänta vingarna. Att lägga dom på hög/begrava dom eller att elda upp dom, men att elda upp dom innebär utsläpp.
.
- Redigerat 2022-09-10 02:39 av annia1
#11: Bo det handlar om lagar. Finns det inte krav på att man ska ta hand om produktens hela livscykel så gör man inte det.
#12: Håller med. Och om kraven finns det man nog till att tillverka på ett sätt som går att återvinna.
Mvh // Johan
#12 o #13 som jag skrev i #9 så dom vingar/kraftverk som finns idag dom togs fram på 70-talet (kanske även tidigare) då fanns troligen bara kravet att de skulle hålla för påfrestningarna som de utsattes för. Och det är att de ska hålla för krafter från tyfoner/orkaner.
Att det idag 50 år senare finns andra lagar spelar ingen roll för de gamla eftersom det inte finns andra sorters vingar idag som håller måttet. Men det håller ju på att tas fram nya och dom nya kommer lyda under dom lagar som finns idag.
Sen när det gäller att lägga på hög/begrava, i EU finns det ett direktiv att man inte får lägga på deponi. Men i andra länder, inte bara usa, så får man göra så.
Så den tråkiga sanningen är att kommer man inte fram till hur man ska återvinna/använda till annat (de gamla) eller kommer på nya vingar (som håller måttet) som kan återvinnas så kommer de inom eu skicka sina uttjänta vingar till fattiga länder som dom gör med andra sopor.
Eller ja alternativt att de bara eldas upp för som jag förstår så är det tillåtet även i EU även då det blir utsläpp av det.
.
- Redigerat 2022-09-11 02:01 av annia1
Men då skriver du ju själv att reglerna är annorlunda i EU än i USA.
Vad tror du att flygplanen som står i öknen är gjorda av.
Självklart kan man skrota dessa konstruktioner på ett annat sätt än att lägga på deponi men det kostar pengar precis som jag skrivit ovan ett antal gånger .
Därmed lämnar jag diskussionen.
När jag svarade på niklas kommentar så var det för att visa vad som händer med bladen. Sen drogs det in en massa annat.
Skillnaden mellan usa och eu är att i usa får man deponera bladen det får man inte eu.
I eu så finns alternativen att man måste hitta sätt att återvinna eller på annat sätt använda bladen till annat annars är det bränningen som gäller.
Vi ska minska utsläppen, men med EU:s direktiv att man inte får deponera så får man istället utsläpp när man ska ta hand om bladen om det inte går att återvinna/återanvända. De utsläppen får man inte i tex usa.
Som jag förstått så läcker det inget miljöfarligt från bladen när dom är deponerade så i det avseendet så är usa:s sätt bättre.
Pyttelite #15 Ja det är olika regler, men det jag sa att det inte handlar om lagar/regler.
Jag har läst dina kommentarer flera gånger här ovan och jag ser inte ett enda ord där du skriver nåt om kostnader. Vem som helst kan visa mig vart i dina inlägg
#7 #10 #12 där det står nåt om kostnader. Det enda jag läser i dina inlägg är att usa är dåliga på återvinning och sen handlar det om lagar och regler.
.
- Redigerat 2022-09-12 03:13 av annia1