Miljö iFokus

Miljö

Etiketterenergioff-topic
Läst 33 ggr
johan
1

Svenska elkriser genom tiderna

När man är orolig för nutiden och känner att det aldrig varit värre är det bra att se till historien.

Jag gissar att dagens miljöparti på något sätt är ansvarig även för krisen på 50-talet. Hela Europas elpris är deras fel. Om man ska tro dom som tycker mest högljutt.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/fran-arkivet-sa-har-svensk-elransonering-sett-ut

Mvh // Johan

Sverige har sett energikriser tidigare. 50-talets rekordökning av elförbrukningen, cirka sju procent varje år, skapade ständiga hot om elransoneringar och 70-talets oljekris satte svensk energiförsörjning på prov.
  • Redigerat 2022-09-07 08:39 av johan
johan
1

Tyvärr upplever jag att ingen politiker i samband med val vågar säga det uppenbara.

Många hem och byggnader är ineffektiva och skulle behöva optimeras.

Oavsett om alla har ekonomiska möjligheter att faktiskt göra det eller inte, så förändrar det inte faktum att väldigt många hushåll ofrivilligt slösar fruktansvärda mängder el.

Värme och varmvatten är största förbrukarna. Hur mycket hade kunnat minskas med bra fönster, isolering och effektiv uppvärmning av rum och vatten?

Mvh // Johan

TatsuOni
1

När det väl pratas om att effektivisera, så tycker jag att det bara verkar pratas om villaägare. Eller att alla måste snåla.

Men ingen verkar prata om hyresbolagen. Jag anser att även de har ett ansvar. Om man t ex kollar på vårat kommunala hyresbolag, så dels är fönster och dörrar riktigt gamla och slitna i många av deras fastigheter. Där ingår uppvärmning i hyran, men hyran påverkas ju av deras kostnader. Så visst skulle det vara en kostsam investering för dem att t ex byta fönster, men nog skulle det väl gynna hela samhället i längden.

De har även gamla kylar, frysar och spisar som hyresgästerna är fast med och behöver betala elen för.

Vi kommer inte ifrån att alla har ett ansvar här. Privatpersoner, politiker, villaägare, företag och fastighetsägare.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

• Redigerat 2022-09-07 13:22 av TatsuOni