När ska polletten trilla ner?
Jag undrar hur många enskilda händelser som krävs och under vilken tidsperiod för att klimatförnekarna ska börja se trenden. Lägga ihop vad forskare började påpeka i slutet av 1800-talet och sedan med ökande frekvens under hela 1900-talet. Se den närmast vertikala ökningen av växthusgaser. Och titta ut i världen och kanske börja acceptera att det som händer är allt annat än jordens normala naturliga förändringar.
Det är ju något som är seriöst konstigt när oljebolagens egna forskare för snart 50 år sedan kom fram till hur klimatet påverkas av fossila utsläpp, men så mycket vanligt folk utan ekonomiska intressen i olja fortfarande inte fattar.
Mvh // Johan
Människor tycker om saker som är enkla. Det spelar tyvärr inte lika stor roll om de är sanna.
#1: Helt utan politisk värdering…. bara utifrån rent personlig bakgrundskontroll…
Vem skulle du lita mest på….Elsa Widding eller Lorentz Tovatt?
#2: Lita på inom vilket område? Sist jag kollade är Elsa arkeolog och Lorentz politiker.
Om behövde jag instruktioner för en fyllhammare hade jag litat mer på Elsa. Hur man hittar till toaletten i Riksdagshuset hade jag litat på på Lorentz.
När det kommer till att beräkna eller tolka klimatmodeller hade jag litat mer på någon som faktiskt är utbildad och/eller har lång erfarenhet inom det.
Ingen av personerna du tar upp matchar den kompetensen.
Mvh // Johan
#2: Jag känner ingen av dem så jag skulle förmodligen lita på båda båda från början.
#3: #4: Sluta spela dumma.
#5: Du talar över huvudet på mig.
#6: Nej det tror jag faktiskt inte. : )
Det hjälper inte.
#8: Aj då… hur kan jag hjälpa dig?
Efter en veckas tystnad så blir jag faktiskt orolig på riktigt om jag talar "över huvudet" på er!?!?
För man kan ju faktiskt alltid googla båda på Elsa Widding och Lorentz Tovatt……?
#10: Du har fått mitt svar. Jag vet vem hon är. Har en av hennes böcker. Vet mindre om honom, men drar förutfattade meningar om politiker.
Skulle hellre lita på någon som faktiskt är klimatforskare eller åtminstone inom ett besläktat område. Varken Elsa eller politiker är det.
Skulle du lita mer på Pernilla Wahlgren eller Prince Charles för att göra för att ansvara för landets matproduktion?
Mvh // Johan
- Redigerat 2022-09-18 09:57 av johan
#10: Du överskattar min nyfikenhet. Jag behöver mer än två okända namn för att lockas göra närmare efterforskningar. Det finns så mycket annan mer lättillgänglig information.
Skriv ut dina poänger i stället om du vill ha diskussioner.
#11: Förstår precis vad du menar, men nu råkar ju din egen tråd handla om klimat och miljö.
#12: Det är helt ok att inte orka sätta sig in i de frågor man argumenterar för.
Men bli då heller inte förvånad om du skulle bemötas med en viss grad av sarkasm.❤
#14: Du har ju visat med all tydlighet att det enda du är intresserad av att bidra med är sarkasm. Så om du undantagsvis skulle skriva ett seriöst inlägg skulle åtminstone jag förutsätta att det också var sarkasm och trollande som var svårare att se.
Mvh // Johan
#14: Bli inte förvånad om din sarkasm också möts med en viss grad av ointresse.
- Redigerat 2022-09-26 14:29 av Niklas
#15: #16: Detta är ett seriöst inlägg.❤
Den dag man börjat se sarkasm som ointressant eller t.om. som ett problem så har det tyvärr aldrig gått annat än utför. Och hitoriskt sett så har alltid kalla kårar gått genom ryggraden på hela samhällen den dag kungen tillsist låtit avrätta sin egen hovnarr.
Och vi har ett dagsaktuellt exempel på en sådan kung, inte långt österut ifrån oss..
Men frågan vi också borde ställa oss är….hur många hovnarrar har vi egentligen själva kvar?
#17: Det tycker jag inte att man kan säga. För att sarkasm eller satir ska ha ett värde måste någon förstå den. Ju fler, desto bättre.
#18: ❤👍
Niklas och Johan. Det är ju bara vi tre som är här. Så varför låtsas vi som om det vore så många fler?! Jag vet ju att vi alla tre kan så mycket bättre!❤
Jag tillägnar härmed denna låt till de 3 av oss som förhoppningsvis förstår❤
https://m.youtube.com/watch?v=JKDo6g4CCeU
Always fight to live up to your own expectations!
Tror inte ens det handlar om poletter. Förnekelse är ett mentalt tillstånd, som med antivaxxare. Man tar okritiskt till sig allt som talar för ens sak, hur tokigt det än är, och ignorerar helt allting annat.