Miljö iFokus

Miljö

Etikettsolceller
Läst 130 ggr
johan
5

Gratis pengar från himlen

Nej, jag pratar in om någon religös sekt, utan om solceller.

Sitter och är helt förbluffad över att när solceller i princip är en stor håv för att samla in gratis pengar som varje dag ramlar ner från himlen.

Jag har haft solceller i fyra år nu. Om ca sex år har dom betalt av sin investeringskostnad. Därefter fungerar som i ca 20-25 år till och blir en ren vinstmaskin.

Och det sköna är att solenergin jag skördar inte gör att någon annan får mindre tillgång till solenergi. Den kommer hela tiden oavsett om vi nyttjar den eller inte.

Sen är det klart att tillverkning har påverkan, och i vissa fall även usla arbetsförhållanden. (Kontrollera tillverkaren!) Men jag tror dom positiva effekterna över tid är långt bättre än dom negativa.

Mvh // Johan

[Tismon]
3

Bara tråkigt att investeringen är så dyr :( har knappt råd med mat i dagens läge men hade jag kunnat hade jag lätt köpt sollceller och sparat in på dagens dyra elräkningar!

johan
2

#1: Ja, det är klart sorgligt att det i princip alltid krävs pengar för att spara pengar och få pengar att växa.

En av dom orättvisor jag stör mig mest på, eftersom det blir helt bakvänt mot vem som behöver fördelarna mest.

Jag jag tänker att ju fler ekonomiskt mer lyckligt lottade som skaffar solceller, köper elbil och annat som gör löpande kostnader lägre, desto billigare blir också dessa produkter.

I början var mobiltelefon något som bara väldigt få rika affärsmän hade råd med. Idag har nästan varje hushåll på planeten tillgång till mobil, även i utvecklingsländer.

Jag tror solceller kommer göra en liknande resa att dom blir så billiga att det nästan blir en självklarhet att ha.

Mvh // Johan

[Tismon]
3

#2: Det låter inte så orimligt, tänkte jag inte på! Samma som med vegetariska alternativ eller glutenfria alternativ - ju fler som köper det, ju billigare blir det och ju större utbud skapas för alla. Får hoppas att de som har råd investerar i solceller så gynnar det oss alla, både ekonomiskt men också miljön 🙂

Caeli
1

Har också funderat på solceller men tycker att det fortfarande finns tveksamheter. Speciellt det här med att det kan vara farligt för räddningstjänsten att släcka bränder som uppstår i hus med solceller.

Inte så kul om huset står i lågor och brandkåren måste backa undan.

[https://sverigesradio.se/artikel/7497305]()

Om du bor i en fastighet där det finns solceller installerade på taket finns det en risk att Räddningstjänsten intar en mer defensiv hållning till att ...
  • Redigerat 2022-05-18 21:20 av Caeli
Öland 4ever (oland4ever.com)
1

Grattis till solcellsanläggning. Har faktiskt själv funderat på att satsa på lite solceller på några av mina fastigheter. Det finns väl enl mig bara tre negativa saker. Dels är själva investeringen även idag år 2022 hyfsat stor. Om du redan efter 10 år kan få allt att enbart gå på plus så är det ju superbra.
Tidigare har det ju i vart fall varit så att om man producerar mer ström än vad man gör av med så kan man leverera denna "överskottsström" tillbaka till elbolaget. Och tidigare har det varit så att denna ström/förtjänst ska beskattas som vanlig inkomst. Vilket jag tycker är helt åt helvete!!!
Sista nackdelen är väl att det är få månader per år som anläggningen verkligen kan producera till MAX. Hade man bott i Spanien eller Medelhavsområdet hade det varit en annan sak.
Men jag får väl vara glad över att jag bor på Öland - Solen och vindarnas ö och vi brukar ligga bra till i "solligan" enl SMHI.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

johan
3

#5: som privatperson får du 60 öre/kwh skatteavdrag för all el du säljer, men endast upp till samma nivå som du köper. I mitt fall kan jag på årsbasis producera ca 80 % av vår förbrukning.

Glöm inte att vi på våra breddgrader har långa ljusa dygn halva året, så även om vi inte har lika många dagar med sol som Spanien, har vi sommartid fler ljusa timmar.

Solceller, precis som annan elektronik, gillar heller behaglig värme än riktigt varmt, så vårt klimat är bra ur den aspekten. Det gör dessutom att hållbarheten ökar.

Jag bor i ett vanligt radhus. Ändå kan jag producera tillräckligt för att bara behöva betala för köpt el januari, februari och halva mars. Från mitten av mars till slutet av september producerar jag tillräckligt för att kunna ha elräkningen betald resten av året.

Priset är jobbigt så klart, men ändå rätt enkel matematik att det är en lönsam investering om man har möjlighet.

Känslan att ladda elbil med egenproducerad el direkt från solcellerna är dessutom mäktig.

Mvh // Johan

johan
2

Om man producerar mer el än man förbrukar kan det tillkomma avgift, men det är beroende av nätbolag, så det varierar från plats till plats.

Mitt mål är att kunna få ner mer elförbrukning så att jag producerar lika mycket som jag använder. Oklart om det är möjligt, men ett aggressivt personligt klimatmål.

Mvh // Johan

Niklas
2

#5: I Spanien eller medelhavsområdet vore ditt behov av el inte lika stort som här och överproduktionen skulle du nog få rätt dåligt betalt för.

Vi betalar ett lägre pris för den el vi köper än för den vi säljer eftersom produktionen sker dagtid när priserna är högst. Vår förbrukning är högst på kvällar och nätter.

Jag tror de flesta av dem som tvekar har missuppfattat hur det fungerar.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
2

#8: Jag tror man har mycket nytta av solceller runt medelhavet för att sänka sina kostnader för AC.

Jag har för mig att elpriserna är rätt höga där, så solceller bör löna sig.

Mvh // Johan

Niklas
0

#9: Okej. Klimatanläggning hade jag förstås ingen tanke på.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning