Miljö iFokus

Miljö

Etiketterlivsstilmiljömål
Läst 76 ggr
Kirya
3

TIPS-Tråd! Vad gör du för miljön!?

Hej!
Jag har precis hittat till Miljö iFokus och tycker det skulle vara kul med en TIPS-Tråd! (Finns det redan en ber jag om ursäkt, då måste jag ha missat den)

Jag tycker det skulle vara spännande, intressant och lärorikt att ta del av vad du gör för miljön i ditt hem eller i din vardag! På så sätt kan vi lära av varandra och bara bli bättre!

KÖKET
Jag har fokuserat mycket på att minska på engångsartiklar och ersatt med:

• Disktrasor i lin (tvättas eller kokas för återanvändning)
  • Sugrör i stål
  • Tygservetter

Jag har också velat plastbanta och ersätta med material som trä eller stål. Dock är även det en långsam process men matlådorna i plast har vi iaf ersatt med glas!

Tar tillvara på förpackningar för nya användningsområden.

BADRUMMET

• Miljövänlig deo på kokosolja som även går att göra egen
  • Tugg tandkrämstabletter

KLÄDER

• Till tvätten införskaffade jag mig nyss en GuppyFriend tvättpåse för att minska på 90% av de mikroplaster som annars försvinner ut i havet.
  • Lär mig att sticka tröjor/strumpor så mina kläder innehåller 100% naturvänliga material
  • Sköljmedel har inte använts sen jag bodde hemma

VANOR

• Göra mer medvetna val
  • Inte konsumera mer än vad jag behöver
  • Köpa och skänka mycket till Loppis/Second Hand
  • Återvinning och Återbruk

Det finns säkert en hel del som jag missat, och jag vill heller inte göra listan alldeles för lång. Fyll på med vad du gör för miljön i ditt hem och i din vardag! :D

Enkreativsjäl

johan
3

Större saker:

• Installerat solceller
  • Elbil
  • Cyklar ofta när jag ska till jobbet

Halvstora saker:

• Snålspolande munstycken för dusch och kranar
  • Återvinner som en galning
  • Handlar väldigt lite kläder
  • Flyger extremt sällan
  • Sänkt värmen
  • Försöker anpassa elförbrukning till timmar där det belastar elnätet mindre

Små saker:

• Ser till att lampor alltid är släckta i rum ingen är
  • Givetvis LED-lampor överallt
  • Ser till att prylar går i arv och får lång livslängd, t ex varje telefon jag köpt har används i 7-10 år även om inte det är just jag som använt den så länge
  • Lämnar kläder till Sellpy för återbruk

Saker som skulle behöva förbättras:

• Äta mindre kött
  • Sänka elförbrukningen ytterligare

Nästan allt detta gör också bra förbättring ekonomiskt, så det är inte bara miljön som vinner.

Mvh // Johan

Sindri
0

Oj, det är svårt att komma ihåg allt för mycket har blivit en sån vana att jag inte tänker på det som just miljövänligt.
Plast är förstås det första jag tänker på och det är även för att jag inte är så förtjust i plast efter alla miljölarm som kommit genom åren. Dock, så använder jag de plastförpackningar jag har tills de är utslitna, att bränna plast i onödan är inte bra det heller. Köper man något som absolut inte kan köpas utan plast försöker jag använda den förpackningen flera gånger.
Istället för plastfolie har jag gjort vaxade dukar och överdrag i flera olika storlekar.
Använt egna kassar när jag handlar i många, många år.
Handlar så mycket miljömärkt och eko som finns, tjatar och frågar i butiker om att ta hem miljövänliga alternativ om det inte finns.
Sorterar allt jag kan av förpackningar.
Nyss tog vi ett stort steg och sade upp papperstidningen för att enbart ha etidning. Det blir färre vändor till pappersinsamlingen och mindre pappersförbrukning.
Apropå papper så har vi slutat med presentpapper, använder tygbitar, tygband, smycken mm att göra fina julklappar och paket av. De återanvänds också såklart, undantaget är när det är utom familjen.
Använder bara tygservetter.
Använder ytterst sällan hushållspapper, utslitna lakan, örngott mm går utmärkt att använda istället så länge det går.
Har elbil, men också en vanlig bensinare, men vi använder bil rätt sällan, gör alltid fler saker på en gång. (De ler på bilprovningen åt våra låga mil)
Använder inte syntetkläder (undantag vissa ytterplagg) eftersom det är en onödig miljöpåverkan vid tillverkning och t ex tvätt. Syr, stickar, tovar mm för att kunna ta tillvara kasserade plagg, spillbitar mm. Lagar och reparerar plagg och annat så långt det går.
Har aldrig använt sköljmedel till tvätt eller disk, ättika funkar bra när det behövs.
Eftersom vi har trädgård kan vi använda mycket papp och papper till odlingar. Fraktkartonger, äggkartonger, toapappersrullar mm är alldeles utmärkt. Lånar en kvistkvarn att göra smulor av kvistar och grenar. Nuförtiden är all färg giftfri så allt papper kan användas.
Man kan också välja att köpa mer mat som är i säsong och närproducerat (REKO-ringar är ett bra tips) Istället för sallad, gurka och tomater på vintern kan man äta t ex vitkål och odla groddar. Ett miniväxthus får plats i ett fönster och där kan man odla olika skott som t e x ärtskott.
Och second hand har jag handlat sedan jag var ung - är oslagbart både att kunna lämna vidare och överta någon annans överblivna saker.

Sindri
1

En sak som jag har funderat lite på är om man kunde koppla ett batteri till en motionscykel. Man skulle dels kunna ladda t ex mobiler och ficklampor med det och dels ha det som reserv om det skulle bli elavbrott.
Min dröm är att få bygga ett helt nytt hus med en massa smarta miljölösningar inbyggda.

johan
1

#3: Ja, det kan du absolut göra. Och jag tror det skulle ge ungefär tillräckligt med kraft för att ladda mobiler eller ficklampor. Sedan om det finns färdiga lösningar för det är en annan sak. Men att låta trögheten i motionscykeln faktiskt driva en generator och ladda batterier är rätt kul idé.

Såg en finsk talkshow när dom bjöd in typ finska cykellandslaget som skulle se om dom kunde cykla tillräckligt fort för att ladda en elbil. :)

Mvh // Johan

Sindri
0

#4: Hur gick det för cyklisterna?
Ja, har en del teknikintresserade söner - skall se om de kan hitta på nåt.
Förresten till träningsmaskinen borde man också kunna bygga något. Skulle nog kunna bygga själv om jag visste hur.
Men kolla vad jag hittade, finns flera
https://www.youtube.com/watch?v=zVBR3HNjlYw&ab_channel=BackyardTrailBuilds

I built a bike powered generator to watch youtube in the woods!! Stay energized during a blackout or burn some calories while watching tv!here is @Leo W's vi...
  • Redigerat 2022-03-20 15:33 av Sindri
sp0ngeb0b
0

Jag säger som #2, jag är så van vid detta att jag inte lägger allt på minnet. Jag väljer (nästan) alltid det miljövänliga alternativet, om det finns ett val när jag köper produkter eller tjänster. Ett exempel, som jag inte tror någon tagit upp än, är att jag alltid försöker köpa kvalitet snarare än det som är billigast när det kommer till exempelvis möbler, kläder, elektronik m.m. Detta gäller främst om jag behöver köpa nytt (dvs om jag inte lyckats få tag i det begagnat, då det annars är förstahandsvalet). Men jag köper sällan saker, varken nya eller begagnade, både för miljöns och ekonomins skull (och för att slippa fylla mitt hem med massa prylar.

Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Nu bor jag iof sig på landet så jag har ju helt andra möjligheter än de som bor i stan. Men jag komposterar i princip allt som går att kompostera. Fiskrens, köttben och fågelben och allt i den stilen lägger jag ut till fåglarna så får de kalasa på våra matrester. Allt annat går till återvinningen. Det är inte många kilo som läggs i vår soptunna per år. Gissningsvis under 1 kg per månad!

Varje gång jag åker till återvinningen så är jag nästan chockad över hur mycket plast som man bär hem varje månad. INTE BRA! INTE BRA! INTE BRA!

Behöver jag tillägga att jag även har öppen spis där mycket hamnar i. :-)

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

johan
0

#7:

Varje gång jag åker till återvinningen så är jag nästan chockad över hur mycket plast som man bär hem varje månad.

Ja, håller med. Det och pappförpackningar är det som är mest "sopor" för vår del.

Men man ska inte glömma bort plastens bra egenskaper. Plast är extremt lätt och ökar hållbarheten på mat, så hade vi slutat helt med plast så hade det straffat sig med mer matsvinn, tyngre transporter (och därmed utsläpp), mer energikrävande tillverkning (och därmed utsläpp).

Jag tror inte lösningen är att sluta med plast, utan att använda icke-fossila källor till plast samt att återvinna och återanvända plasten mycket mer. Vi är bra på det i Sverige, men globalt är det riktigt dåligt.

Mvh // Johan