Konstig fråga om papper (toalettpapper)?
Halloj !
Har en helt random och konstig fundering……
Tänkte på det här med papper… och då speciellt toalettpapper.😊 🙂
Vilket är mest klimatvänligt och hållbart?
Att köpa typ :
T. ex. :Who Gives A Crap toalettpapper som är tillverkat i och skickas från Kina (tror jag?)
Tror de skickar stora bulkförpackningar?
Eller andra utländska exempel Hempur Toalettpapper, The Cheeky Panda etc.
Eller om man köper t. ex. :
Ica Basic toalettpapper i storpack (tillverkat av svenskt returpapper)
Eller andra svenska eller nordiska märken på toalettpapper som är gjorda på returpapper.
Det måste väl vara det som är gjort av returpapper och tillverkat i Sverige eller Norden ??
Eller ??🤔🤷♀️
Jag hade gissat på det som fraktats så kort som möjligt och tillverkats så nordiskt som möjligt. Vår energimix är bättre än Kinas.
Mvh // Johan

#1:
Tack för svar 🙂
Det var det jag trodde också…… men blev bara lite konfunderad.
Verkar som om Who Gives A Crap toalettpapper och några andra som The Cheeky Panda…… är populära bland hållbarhets Youtubers och bloggare.(från olika länder som Kanada, Danmark, USA, Storbritannien etc.)
Så jag blev både nyfiken och konfunderad.
Hej,
Transporten är det minsta miljöutsläppen medan produktionen och källan av energi består av den största miljöpåverkan. Alla som producerar i kina använder sig av Kol energi, vilket är det värsta tänkbara för miljön.
Hade mailat frågan till Hempur som sa att deras papper kommer produceras i EU på 100% förnyelsebar energi. Skulle vara intressant att se direkt jämförelse mellan vårt papper här i Sverige och deras bambu papper.
Länge leve naturen :)))
#3:
Alla som producerar i kina använder sig av Kol energi, vilket är det värsta tänkbara för miljön.
Vad får dig att tro att Kina enbart använder sig av kol? Menar du specifikt för papper nu, eller generellt? Vad har du isf för källor på det?
Kina må stå för en stor del av världens utsläpp, men dom är också världens största producent av förnybar energi.
I övrigt skulle min gissning också vara att energi vid tillverkning och transport står för största delen av utsläppen. Ett svenskt toapapper som används i Sverige tror jag därmed är betydligt miljövänligare än ett kinesiskt papper sålt i Sverige.
Mvh // Johan