Miljö iFokus

Miljö

Etikettenergi
Läst 296 ggr
johan
0

Bidrag för höga elräkningar

Tydligen kommer stöd för att hjälpa till med dom höga elräkningarna för december, januari och februari.

Förstår att det varit riktigt jobbigt för vissa, samtidigt tycker jag det sänder ut helt fel signaler att man får bidrag för hög energiförbrukning. Hade det inte varit mycket bättre på lång sikt att ge stöd för att energieffektivera sitt hem?

T ex stöd för att:

• Installera modern luftvärmepump för att minska behov av el-uppvärmning
  • Uppdatera frånlustsvärmepump / varmvattenberedare för att minska energi vid uppvärmning av vatten
  • Byta ut äldre fönster mot treglasfönster
  • Och andra stora energislukare

Lös de riktiga problemen, istället för att måla över mögelfläckarna.

Mvh // Johan

Maleficum
0

Min elräkning kommer i eftersläpning med flera månader som kommer inte veta vad dessa månader kommer kosta på ett bra tag…

Men kan hålla med att det väl är bättre att ge bidrag för att få mer energieffektiva hem och kanske även lösningar för egen energiförbrukning.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Hayabusa]
2

Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Jag gissar att el är en god affär för staten, på det stora hela.

Caeli
1

Det är valår i år och regeringen har fått mycket kritik för de höga elpriserna. Troligen en anledning till förslaget.

Samtidigt verkar ingen kunna ge besked om exakt hur det ska utformas.

CFIT
2

Ah, vilken tur att det är valår i år!!!☺
Tack Magdalena för de 6000kr.
Det blir en flaska Dom Perignon som jag tänkte spruta över mina andra lyxpolare, så som Bonn-robban i Fagersta och Trash-Lena i Fagerhult. Alla med en vanlig halvskabbig svensk villa på ca. 150kvm.

Alla ni andra hyresrättsinnehavare kan ju komma förbi, bara för känslan av lite stänk i ansiktet. 👍😂😂😂😂

KimE
3

Det enklaste hade varit att sänka elskatten men det förslaget hann borgarna först med. Sänka elförbrukningen?? Hur ska då rika personer som har råd med elbil kunna köra den?

johan
0

image.png

#5: Frågan är hur någon har råd att köra en bil som inte går på el.

Eller menar du att 7-15 kr / mil för bensin är mindre än 2-3 kr / mil för el?

Det är ju rätt enkelt att se på hur mycket man kör per år, och vid hur många mil körning det lönar sig med elbil även om den är dyrare i inköp.

Det går snabbare än många tror.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-01-17 08:39 av johan
[Hayabusa]
0

I debatten kring elbil vs bensin/dieselbil är det en rad faktorer som spelar in.
Förutsättningarna mellan olika individer varierar ganska mycket och för den som har en väl tilltagen budget är kostnaden kanske av mindre betydelse. Oavsett drivmedel.

johan
0

#7: Självklart! Man måste jämföra jämförbara saker.

Min poäng är att se till totalkostnaden över den tidsperiod man tänkt äga bilen och inte blint stirra på inköpspriset.

Ingen skulle ju tycka att en lägenhet för 3 miljoner, men med hyra på 10 000 kr / mån är billigare än en för 5 miljoner med en hyra på 1000 kr / mån. Inte med de räntor vi haft senaste 15 åren iaf.

Sedan kanske inte alla kan ta ett lån på 5 miljoner, men det förändrar inte det faktum att kostnaden för det dyrare inköpet blir billigare över tid.

Mvh // Johan

[Hayabusa]
2

#8 För den som har råd är kostnad oftast ingen fråga. It takes money to make money.

johan
0

#9: Ja, det är väldigt orättvist att det är så mycket enklare att få mer pengar genom att ha pengar. Håller med om det.

Det går givetvis inte att förvänta sig att få en elbil som klarar långresor för 100 000 kr, medan man kan få en begagnad bensinbil för samma peng. I den prisklassen får man en äldre Renault Zoe eller Nissan Leaf med ca 15-20 mil räckvidd i bra förhållanden.

Med tiden är det ett problem som löser sig själv, både för att nybilspriset blir billigare när priser på batterier sjunker, men också för att det kommer ut fler och äldre begagnade bilar på marknaden.

Min kritik handlar snarare om dom som köper nya bilar eller leasar bilar. Då blir det rätt konstigt att man har råd med en bensinbil för 400 000 kr där varje körd mil kostar 10 kr, men inte har råd med en elbil för 450-500 000 där varje mil kostar 2 kr.

I det sammanhanget är det ju extremt enkel matematik att klura hur hur många mil man behöver köra för att elbilen blir billigare under ägandet.

Men som sagt, man måste ju jämföra jämförbara saker för att det ska bli meningsfullt.

Mvh // Johan

[Hayabusa]
1

#10 Ekvationen innehåller sannolikt fler parametrar än så.
Den som har råd med en dyr bensinbil har givetvis råd med en dyr elbil också, givet att tillgången på laddning finnes. Som sagt - för den som har råd är kostnad ingen fråga. Den som köper en elbil för 700.000,- SEK ägnar kanske inte lika mycket tankar åt vare sig miljön eller milkostnaden, incitamentet är ett annat. För många är en dyr bil en statussymbol och tecken på framgång alltmedan eldrift ger rätt signal om ett modernt tänkande.
Övergången till en bilpark som uteslutande består av elbilar är i mångt och mycket drivet av politiska beslut och kanske måste man också inse att det även i framtiden finns plats för bensindrivna bilar. Vem vet, kanske kommer det ännu bättre alternativ?

johan
0

Det är säkert blandat. Men för min del var det absolut ett väldigt stort argument att det är bättre för miljön, bättre för människor och att milkostnaden är låg.

Jag gick från Subaru till Tesla utan att öka min månadskostnad för allt som rör bil, trots att Teslan var markant dyrare.

Men det tog lång tid för mig att förstå och acceptera att det kunde fungera. För det låter allvarligt talat för bra för att vara sant.

Att det kommer bättre alternativ ser jag som självklart. Liksom alla produkter blir bättre och mer effektiva med tiden. Men eftersom det konstant är så, ser jag ingen mening med att vänta. För när jag väntat ett par år kommer samma argument fortfarande vara sant igen.

Jag tror bensindrivna bilar kommer bli som hästar. Dom kommer finnas kvar och folk kommer älska dom. Men dom kommer sannolikt inte används som dagligt transportmedel, utan mer som underhållning och rekreation. Faktum är att det idag finns fler hästar, än det fanns när det var det huvudsakliga transportmedlet. Men ingen skulle få för sig att ta hästen till jobbet skulle jag tro.

Mvh // Johan

[Hayabusa]
2

#12 För mig som inte äger någon bil alls blir situationen en annan dvs ett köp av en elbil kan aldrig bli miljövänligt. Om jag köper en Tesla så blir det ingen förbättring för vare sig mina medmänniskor eller för miljön, däremot kan jag använda det som ett argument.

Att folk skulle ta häst och vagn till jobbet är, möjligtvis, en våt dröm för MP men för oss andra är skillnaden mellan det och en traditionell, bensindriven bil ganska stor. Väldigt stor t om. Vart bensinbilen befinner sig om 10-20 år är svårt att sia om, kanske i hästhagen? :) Eller så är den enbart ett museiföremål, uppslukad av modern teknik? Och kanske står den där med några Teslor..? :)

Tänker man lite mer pragmatiskt så vore det en miljövinst även om omställningen inte blir till 100%. Vi får ju inte heller glömma hela transportsektorn, framför allt de icke-svenska transportföretagen. Hur får man hela den sektorn elektrifierad?
Det där är en betydligt tyngre fråga än bensin vs el, om du frågar mig.
Man ska smörja där det gnisslar.

[Hayabusa]
1

Måste tillägga att debatten spårade ur en del, vilket så ofta händer.
Elektrifiering av landets bilpark samt alla nyttofordon är ett intressant ämne, men är ett annat än regeringens förslag på "elbidrag". Frågan om energi och energiförsörjning kommer att fortsätta, det kan vi nog vara säkra på.

johan
0

#13: Som sagt, meningslöst att inte jämföra jämförbara saker. Så uppenbarligen är ingen bil bättre än vilken annan bil som helst. Så vida du inte alltid tar helikopter till jobbet typ.

Men frågan är om inte att alla ska cykla eller åka kollektivt är en ännu mer naiv dröm än att alla byter till elbil i morgon.

Inte för att jag menar att varken du eller jag antytt något av det. :)

Mvh // Johan

KimE
2

#10:
Nu är ju en elbil som klarar vinterförhållanden mycket dyrare och laddning i snabbladdare kostar mer än att ladda hemma.
För att en elbil ska funka för mig behöver den ta sig 40-50mil vintertid.

Min förväntade bilkostnad är:
10år gammal bensinbil 35kkr + 5000kr service/år +3000kr skatt/försäkring + 22300kr år bensin 2000mil=37320kr/år om bilen håller i fem år.
3110 per månad vad får jag för elbil och el för de pengarna? Lägg till kostnaden för ombyggnation av husets elsystem.

[Hayabusa]
1

#15 Som sagt:

"Elektrifiering av landets bilpark samt alla nyttofordon är ett intressant ämne…"

johan
0

Välkommen in till Elbil iFokus.

Mvh // Johan

[Hayabusa]
0

#19 Lycka till.

KimE
1

Prisa Robin Hood här kommer skatteåterbäringen.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/01/kompensation-for-hoga-elpriser/

Så för mina 1900kwh i december för ett fast pris understigande 1kr inkl skatt så kommer jag att få 1900kr i bidrag.

Regeringen föreslår en modell för elpriskompensation för de hushåll som drabbats av höga elpriser. Regeringen avsätter närmare sju miljarder som nå...