Miljö iFokus

Miljö

Etiketterallmänt-om-miljölivsstilbiologisk-mångfaldklimatmiljögifter
Läst 134 ggr
Magi-cat
2

"Mandelmjölkens bittra eftersmak"

En debattartikel ur Hufvudstadsbladet från vårt östra grannland.

Är produktionen av mandelmjölk (som den ser ut idag) ett bra alternativ till mjölk ur miljösynpunkt?

"Mandelmjölk blev trendigt för tio år sedan, främst i USA. Produktionen har mångfaldigats, men inte utan miljökonsekvenser.

Tre fjärdedelar av världens mandelproduktion finns i Kalifornien. På en yta lika stor som Hangö, Raseborg och Ingå tillsammans växer mandelträd i raka rader, men ingenting annat."

"Människan behöver en hållbar livsmedelsproduktion. Industriell köttproduktion har fortfarande större klimatavtryck än industriell vegetarisk produktion, men båda har ett ohållbart miljöavtryck. Vi bråkar om vad vi äter fast vi borde diskutera hur maten produceras.

Det är inte kon, köttet eller bonden som är boven, och inte är det mandeln heller. Det är den kemikalie- och antibiotikaberoende stordriften vi måste komma åt."

https://www.hbl.fi/artikel/mandelmjolkens-bittra-eftersmak/?fbclid=IwAR1v-w9r5lV2AdExoSCXTDzk0tMW6YSEr58-Rolarq6q__tCPv2yv-Poc8k

Bra sagt om stordriften, tycker jag. den är aldrig bra och drar med sig kemikalieberoende som i sin tur skadar djur, utrotar arter och miljön blir lidande. Det går inte att fortsätta så!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Debatten om kött mot vegetariskt behöver nyanseras. Idealet är en småskalig, miljövänlig och konkurrenskraftig produktion. Kan vi nå det?
LBB
0

#0: De senaste rönen pekar på att det är destruktion av livsmedel, dvs mat som kastas som är den största boven, där bör man lägga ner riktade åtgärder. För dessa utsläpp är värre an både flyg o bil.

Pyttelite
0

#1: och fullständigt onödiga!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

LBB
0

#2: Som vegetarian (konsumerar bara produkter från växtriket….ibland förädlade av fågel, däggdjur o fisk) håller jag med dig