Mikroplaster i placenta hos människan
Vi badar i plast ända från födseln, ja, från allra första början … 😢
För första gången har forskare konstaterat mikroplaster i placenta (moderkaka) hos människor. Det var sex st. friska kvinnor som undersöktes.
Film:
https://www.facebook.com/ScienceNaturePage/videos/272426587746911
Abstract:
" In total, 12 microplastic fragments (ranging from 5 to 10 μm in size), with spheric or irregular shape were found in 4 placentas (5 in the fetal side, 4 in the maternal side and 3 in the chorioamniotic membranes);"
"All of them were pigmented; three were identified as stained polypropylene a thermoplastic polymer, while for the other nine it was possible to identify only the pigments, which were all used for man-made coatings, paints, adhesives, plasters, finger paints, polymers and cosmetics and personal care products."
Beskrivande artikel med bilder:
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vidrig och skrämmande läsning! Bort med mikrofiberdukar och fleece först och främst.
#1 Inte är det uppmuntrande. 😢
Det går bara inte att hålla på och smutsa ner på det här viset.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
När ska man inse att man inte kan äta plast? Det finns metoder att tex vaxa papper, vi kan återvinna glas. Jag minns då vi köpte mjölk både i kruka och flaska. Jag tar alltid med mig en påse av tyg då jag handlar lite tex på Apoteket! Många bäckar små. Ingen kan göra allt , men alla kan göra något! Mvh/WL