Vilken förpackning är bäst för miljön?
En genomgång av vilket typ av förpackning som har minst miljöpåverkan för kolsyrade drycker.
Man tar hänsyn till saker som att ta fram råmaterial, tillverkning och transport.
För den som inte orkar läsa kommer listan här:
- Återvunnen aluminium
- Aluminium
- PET
- Återvunnet glas
- Glas
Glas är alltså sämst, mycket tack vare dess råmaterial, att det krävs mycket energi för att smälta och tillverka och att en enlitersflaska i glas väger 20 gånger mer än motsvarande flaska i plast.
Mvh // Johan
- Redigerat 2021-01-01 12:08 av johan
Oj, det får man ta till sig - jag har alltid varit emot aluminium och för glas. Men jag känner mig ändå tveksam eftersom aluminium inte alltid utvinns så etiskt.
Finns någon märkning för aluminium som är återvunnen?
#1: Jag vet inte. Föreställer mig att det står på burken, men är osäker.
Aluminium är tydligen väldigt bra och enkelt att återanvända. Apple använder nära 100 % återvunnen aluminium i flera av sina Mac-datorer och vissa iPad-modeller. Om jag förstått det hela rätt så blir det inte alls sämre varje gång det återvinns som t ex plast och glas blir.
Mvh // Johan
Det var positiva nyheter.👍 Tänk om man kunde få alla att återvinna värmeljusskalet. Bara det……
#3: Sant. Det hamnar nog ofta i restavfall.
Mvh // Johan
Synd att inte återvunnen PET finns med i undersökningen, hade varit intressant att se var det hamnar. För visst finns det läskflaskor som är gjorda av tidigare pantade flaskor?
Men det var en intressant och bra lista, tack för att du delade!
#5: Ja, svenska flaskor från Coca Cola är till stor del 100% återvunnen PET. Men jag tror inte det är lika vanligt utomlands. Osäker på om det är många andra som ens har pant på samma sätt som vi har. Någon som vet?
Mvh // Johan
#6 Det är sant! Det är nog inte lika enkelt att ordna om man inte har pantsystem. Danmark har väl men mer än så vet jag inte. Har inte spenderat tillräckligt mycket tid i så många länder men jag vet att danska burkar har en inhemsk pantsymbol, har nästan för mig att tyska burkar också har det men kan ha fel. Australien vet jag att de inte har i alla fall - där får man kasta ölburkar i restavfallet, liksom nästan allt annat.
#7: Tyskland har pant och Danmark hade länge förbud mot burkar - endast tillåtna på export.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Svar på motion om att ha ett gemensamt pantsystem.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.