Färre ekobönder
Intresset för ekologiska produkter har stannat av och enligt en ny rapport från Ekologiska lantbrukarna kommer ekoarealen i Sverige att börja minska för första gången.
– Det är en stor förlust för samhället och vår gemensamma miljö, säger Sofia Sollén-Norrlin, verksamhetschef på branschorganisationen Ekologiska Lantbrukarna.
Enligt Ekologiska Lantbrukarnas nya tvåårs-prognos kommer arealen som brukas med ekologiska metoder att minska med 35 000 hektar i Sverige fram till 2022. Den ekologiska produktionen har aldrig tidigare backat sedan 1985 när Krav bildades.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Att intresset har stannat av i år förstår man när många fått se sina inkomster krympa, och ekologisk mat är många gånger så skrattretande dyr.
Det beror mycket på den krångliga och dyra krav-certifieringen.
Gör ett enklare förfarande för att få maten klassad som ekologisk. För mig räcker det att veta att man inte använt bekämpningsmedel och konstgödsel eller efterbehandlat maten med något.
Djur som får gå ute och äta sin naturliga föda är också ekologi för mig.
#1: Håller med - sen kan man ju satsa på ekologiskt för de relativt sett billiga produkterna även om de procentuellt är dyrare.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Det där att det är krångligt men borde göras lättare håller jag med om!
Vet för många år sedan så prata jag med en grisuppfödare vars grisar levde som ekologiskagrisar ska göra (bla kunna gå ute och sånt) men att de inte var kravmärkta för det var för dyrt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu