Miljö iFokus

Miljö

Etikettföroreningar
Läst 122 ggr
Staffan
0

Blisterpacks

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Någon mer än jag som ogillar dom? Den här uppfinningen skulle ju inte minska plastskräpet men man skulle i alla fall slippa kämpa med att få ut det man har köpt… :)

Borde i vilket fall som helst vara ett prioriterat område att minska ned på den här typen av förpackningar.

// Staffan

• Redigerat 2020-11-10 19:01 av Staffan
johan
0

Ja fy tusan vad dom är jobbiga.. Minns någon gång när du och jag åkte tåg och köpt med blisterpack, men vi hade självklart ingen sax eller kniv, så vi försökte med nycklar och allt möjligt vi kunde komma på…

Mvh // Johan

[Hayabusa]
0

De kan vara galet svåra att öppna - t om till en så pass enkel produkt som en tandborste. Undrar om det finns en tanke bakom - att förhindra snatteri?

Staffan
0

#1 Se det från den positiva sidan; vi hade i alla fall något att göra på resan. Minns du vad det var vi hade köpt?

#2 I just tandborsefallet kanske det kan fungera som en försäkring att tandborsten verkligen är ren?

[Hayabusa]
0

#3 Det har du rätt i.

Staffan
0

#4 Förstår dock att det bara var ett exempel. Håller med om det finns hur mycket produkter som helst där det är helt omotiverat att ha en förpackning som inte går att öppna utan tillgång till en stor plåtsax.

[Hayabusa]
0

#5 Absolut. Min poäng om snatteri är att en svåröppnad förpackningen, möjligen, förhindrar stöld. Dvs det är inte enkelt att öppna förpackningen och "plocka på sig" produkten.

Staffan
0

#6 Så kan det nog vara. En annan fördel för tillverkare och butik kanske är att få som tagit sönder en förpackning lämnar tillbaka produkten.

[Hayabusa]
0

#7 Ja. Samt att produkten blir skyddad under transport. Det finns säkert många fördelar som vi som konsumenter förbiser.

Staffan
0

Sannolikt. Marknaden är inte alltid lätt att förstå sig på.

johan
0

#3: Inte direkt. Kanske en batteridriven liten högtalare?

Mvh // Johan

Staffan
0

#10 Ja! Det skulle det kunna ha varit! På väg till Riksgränsen för lite skidåkning! Det var härliga resor dit upp… :)

johan
0

#11: Ja, många fina minnen.

Mvh // Johan