Miljö iFokus

Miljö

Läst 139 ggr
KimE
1

Lamor som skyddar får mot varg

kamera0710
0

Funderar allt mer på om samhället/skattebetalarna borde avlöna personer som helt enkelt vaktar tamdjur så att rovdjuren inte vågar sig fram. Där det är möjligt vill säga, att vakta tamrenar på kalfjället och liknande kan ju bli svårt.

LBB
1

Staten har ju valt att acceptera att vargen sprider sig över södra Sverige. Vad kan man då som markägare göra? Tja, man kan ju exempelvis använda befintligt regelverk.

Som markägare har jag rätt att låta mina djur beta i mina hagar.

Regelverket beskriver egentligen bara att jag är skyldig att hålla hägnet i sådant skick, att mina djur hålls innanför staketen.

Så till det intressanta, jag har som djurhållare både en rätt och en skyldighet att skydda mina djur från lidande och död.

Vilket alltså i praktiken innebär att jag har rätt, under vissa villkor , att skjuta en varg som befinner sig i eller i direkt anslutning till hägnet.

Det betyder, att i ett skarpt läge bör minst tre skott avlossas
a. i backen, som varningsskott
b. ett i vargen
c slutligen ett fång-skott.

Nu väljer jag inte hästar, nötboskap eller får utan jag väljer getter. Det djur som genom århundraden visat sig attrahera varg mest av tamdjuren.

Inne i hagen har jag en betydligt mindre och vargsäkert övernattningshägn
Ex en traktorvagn med tak och rejäla dörrar.

Så sätter man sig på pass, efter det att vilt kameran avslöjat att man har besök inne i hagen om nätterna.

Dyker då gråben upp inne i hagen så händer följande.

B utlöses, följt av C och slutligen A.

Getterna släpps ut ur vagnen och sedan ringen man polisen.

En död varg inne i hagen. Kulan efter varningsskottet sitter i backen under jakttornet, och det finns djur i hagen som jag var tvungen att skydda.

Fördelen är ju att man samtidigt kan hävda att man passade på gris eftersom man ordnat en åtels-plats i anslutning till tornet.

Grannarna har ört och kan vittna om tre skott

Bevisen ligger presenterade så?….

kamera0710
0

För några år sedan skrev dåvarande chefredaktören på tidningen Jaktmarker o fiskevatten, Bosse Svensson, en ledare där han tyckte att det är självklart att vargar som angriper tamdjur ska få skjutas.

Jag ringde då upp honom och frågade om han tycker att man ska ha samma rätt att skjuta en hund i motsvarande situation. Svaret blev: "Jag måste få passa på den frågan, för det har jag inte tänkt på…"

Inte konsekvent.

LBB
0

#3: Det svaret kan jag ge dig direkt. Du har inte rätt ( jo rätten finns men…)att skjuta en hund som jagar dina får. Du har däremot rätt att skjuta en varg som gör detsamma.
Bevisbördan som ska fria dig i hundens fall är betydligt högre.
Däremot har det ju med prejudikat fastställts att man har rätt att freda sina djur för varg. Har djuren nyligen angripits kan man tom. skjuta vargen utanför hagen, så länge det är i direkt anslutning.

kamera0710
0

#4 I det här fallet var det hans åsikter jag frågade om, för att se hur konsekvent han är.

Dessutom har det ju genom åren skjutits "vargar" som attackerat tamdjur, men som visat sig vara tamhundar.

• Redigerat 2020-09-28 06:48 av kamera0710
KimE
0

"Bevisen ligger presenterade så?…."

Jo men du blir misstänkt för grovt jaktbrott, nationella insatsstyrkan kommer och besöker din familj mitt i natten, dina jaktvapen blir beslagtagna tills utredningen är klar när du eventuellt blir friad efter ett par år är det inte säkert att polisen bedömer att du har ett legitimt behov av dem. Avfångningsskott är tveksamt då naturvårdsverket tidigare har bedömt att skjuta svårt skabbangripna vargar är jaktbrott.

[Jimmy.L]
0

#3: I somras såg jag flera varningsskyltar på Runnmarö från Länsstyrelsen.
"Hundar som inte är kopplade skjuts i hagen".

LBB
0

#6: Samma automatik gäller ju om du kör på en människa med bil. Du blir misstänkt för grov vårdslöshet..Men sedan så klaras det hela upp, Har personen sprungit ut på vägen och du inte kunde förhindra olyckan blir det hela nedlagt. Samma sak med vargen, visar det sig att du agerat enligt regelboken, blir det inget åtal. Står det sedan klart att det handlar om en hund så kollar man upp om skytten kunde anta att det var en varg, om så är fallet , läggs det hela ner.
Är det uppenbart att det handlar om en hund, så uppkommer istället 2 rättsfrågor. Dödandet av hunden, som kan belasta hunden och de skador som hunden orsakat, som belastar hundägaren.

LBB
0

#6: Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.

Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten.