Miljö iFokus

Miljö

Etikettmiljönyheter
Läst 157 ggr
Staffan
1

Fler korkar i naturen

"Antalet plastkorkar utmed stränderna på Västkusten tredubblades från 2023 till 2024. Från 46 korkar per 100 meter strand till 144." (sverigesradio.se)

Vad bra, då har EU/Bryssel ännu gång bevisat att dom gör nytta… :-/

// Staffan

• Redigerat 2025-04-20 15:42 av Staffan
Vixxen
0
Den nya EU-lagen ska sätta stopp för korkar som slängs i naturen. Men nu visar en färsk rapport att plastkorkar som förorenar svenska stränder ökar för ...
johan
0

Så det är FLER korkar efter idiotiska flaskorna där korken sitter kvar. Lol. Bra jobbat.

Mvh // Johan

Pyttelite
1

Fast det är väl inte EU som slänger korkarna - det är vi människor.

Varför gör vi det oavsett om korkarna sitter fast eller inte?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

johan
2

#3: Dom idiotiska och meningslösa lagarna om papperssugör och korkar som sitter kvar, tror jag bara gör folk förbannade och att då det slängs mer korkar kan jag tänka mig blir som en tyst protest mot överförmynderi.

Jag menar, kan en lag bli mer meningslös, än som på Festis där man plastar in ett papperssugrör för att det ska sitta fast på förpackningen? Så jävla dumt.

Mvh // Johan

Staffan
1

#4 Exakt så. Jag har alltid varit noga med att inte skräpa ner men kan nu för första gången tänka mig att slänga en kork i ren protest mot att jag hatar dom där korkarna som sitter fast.

Pyttelite
0

#4: Tja det har ju lett till en hel del andra lösningar så på sikt så är det säkert en bra sak.

Däremot säger inte artikeln något om huruvida lagen i sig lett till mer nedskräpning eller inte.

Den redovisar bara siffror som inte är statistiskt belagda.

Lagen trädde i kraft i juli förra året.

Pyttelite
0

Här är underlaget i sin helhet.

Det framgår bara att korkar ökat inte varifrån korkarna kommer eller om det är nya korkar osv.

https://www.sverigesradio.se/artikel/trendbrottet-nedskrapning-av-plastkorkar-tredubblades

Den nya EU-lagen ska sätta stopp för korkar som slängs i naturen. Nu visar en färsk rapport att plastkorkar som förorenar de svenska stränderna ökar för ...
Staffan
1

Då kan man inte lita på Sveriges Radio & SVT längre… :)

Pyttelite
0

#8: Du har kanske inte lyssnat bara. 😊

Carmarino
2

#4: Köpte en Festis för inte så länge sedan. När det var 1-2 cm dryck kvar så var papperssugröret så mjukt att det inte gick att använda längre. Så idiotiskt - och som du skriver, det är inslaget i plast. 😡

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
0

#10: Är det då lagen som är fel och inte produkten?

Klart att det är ok att slänga plast i naturen om man är missnöjd med lagarna! 🥳

johan
1

#11: Festis är ett så otroligt bra exempel på hur idiotiskt resultatet av lagen blir.

Det är inte mer ok att kasta skräp ju, än tidigare. Men hela den här lagen är definitionen av meningslös symbolbyråkrati. ”Vi gjorde nåt” klappar politikerna varandra på ryggen med. Men dom gjorde inget som ledde till något positivt.

Mvh // Johan

Carmarino
1

#11: Varför i all världen skulle jag slänga plast i naturen? Det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända. Jag tar alltid med mig mitt skräp hem, eller slänger i närmsta papperskorg. Självklart vore det bättre med en produkt som fungerar och inte någon ersättning som inte är rätt utprovad.

Sugröret brukar man oftast låta sitta kvar i pappersförpackningen, medan plasten som omger sugröret kan hamna precis var som helst om man inte är försiktig. Är man utomhus är det lätt att den blåser iväg om man inte håller hårt i den och ser till att packa ner den direkt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
0

#12: Det är inte lagen som är fel utan produktionsledet som inte anpassar sina produkter efter lagstiftningen.

Om inte lagstiftningen finns blir det ingen förändring det finns många exempel på det om man vill vara lite eftertänksam.

Ett bra exempel är bly i bränsle som aldrig skulle kunna minskas eller asbest i bromsar osv.

Att produktledet slirar är inte lagstiftningens fel.

• Redigerat 2025-04-27 14:44 av Pyttelite
johan
0

#14: Skillnaden är att katalysatorn med mera medförde en positiv förändring. Det är inte som att det blev färre korkar av plast med denna lag. Tvärtom blev det mer plast mer kork för att den ska kunna sitta kvar.

Lika korkat som plastpåseskatten som minskade marknaden för att göra plantbaserade plastpåsar och istället ökade försäljningen av oljebaserade soppåsar.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#15: Jag tror inte att lagstiftarna och miljörörelsen håller med dig.

Läs gärna rapporten som organisationen upprättat.

Det är heller inte en bekräftat att det ökade antalet plastkorkar är resultat sv den nya lagstiftningen.

Visst är det märkligt att mängden plast minskar i Östersjön - hur förklara ni det?

OberonsMatte
3

#5: Om du kan tänka dig att slänga plast i naturen "som protest" undrar jag varför du tidigare alltid "varit noga med att inte skräpa ner"? Vad fick dig att låta bli att göra det? Jag förstår inte tänket. Jag låter bli att skräpa ner och plockar ofta upp andras skräp för att det känns naturligt för mig att värna om miljö, djur och natur, men det finns tydligen andra drivkrafter också.

Sajtvärd Katter iFokus

[solljust]
2

Jag skulle aldrig kunna föreställa mig att skräpa ner det finns bara inte i mig och redan som barn var det här något mina föräldrar lärde mig man slänger skräp där det hör hemma i papperskorgar och jag fyller 60 nästa gång så på den tiden hade vi inte dom här enorma problemen dom fanns men inte i den utsträckning vi har idag men nog fanns sopbergen med icke sorterade sopor men på den tiden slängde man allt i en och samma tunna med en sopsäck som sopgubbarna sprang benen av sig på gatan och hämtade man hade inte samma miljötänk då.

Dom här korkarna är hur korkade som helst och dom retar upp mig till tusen det är en sunkig dålig korkad lösning men jag är så korkad så jag sköter mina korkade korkar som jag ska hur mycket jag än svär förbannelser över dom så ska dom hamna rätt men irriterande ja nog f är dom det dom här kunde vi gott vara utan och det här borde dom kunna lösa betydligt bättre och miljövänligt.

Det är så mycket sånt här inte bara korkade korkar vi ser dom berg som växer ihop med att kläderna ska sorteras och som hamnar i Vilnius bränns där ja ni våra bestämmare dom kommer på en himla massa som ser bra ut på papperet men som inte fungerar i verkligheten och i våran vardag men nu handlade det om korkade korkar undrar om dom också hamnar i Vilnius dom lymlarna 🤔

[Undertaker]
1

Jag bor i ett land som då inte är del av EU. Men naturligtvis har många flaskor här korkar som sitter fast, dock inte alla. Och jag måste medge att jag aktivt letar efter de där de inte sitter fast. Jag har problem med lederna och redan normala korkar är svåra att öppna (trots knep) men de som sitter fast är ännu drygare att öppna och även stänga.

Tror ju man kan jobba på bättre åtgärd så som fler soptunnor (och mer/bättre betald personal) samt att man ser till att lära redan dem yngsta hur viktigt det är att faktiskt ta med sin tomma flaska (inklusive locket) några extra meter, ibland tyvärr kilometer.

Pyttelite
1

En anekdotisk berättelse: Jag brukar inte köpa Festis eller joser men köpte portionsförpackad apelsinjos av festismodell för ett tag sedan och då låg sugröret i en liten papperspåse fäst vid förpackningen.

Pyttelite
0

Håpets katedral beskrivs bäst som en blandning mellan modern konst och en traditionell stavkyrka – fast flytande och byggd på en pråm. I sommar skall den på bogseras på turné längs Västkusten. Allt för att skänka hopp.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/flytande-katedral-byggd-av-skrap-pa-turne-langs-vastkusten

Färdas från Norge till Göteborg: ”Skänker hopp”
Lona
0

#21: Den var riktigt fin!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com