Miljö iFokus

Miljö

Etiketter: miljönyheterenergi
Läst 16 ggr
Magi-cat
2

Tidvatten ger förnyelsebar enrgi

Detta låter ju som en bra idé! Kan man på ett hållbart sätt utnyttja tidvatten är man inte beroende av om solen skiner eller hur mycket det blåser.

"Drakar flyger under vattnet och alstrar elektricitet från tidvattnets strömmar. Nu ska drakarna hjälpa Färöarna att ställa om till hundra procent förnybar energi till 2030.

– Tidvattenkraften är styrd av solens och månens rörelser. Den gör att den är planeringsbar"

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-kan-fornybar-energi-utvinnas-ur-tidvattnets-kraft

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Drakar flyger under vattnet och alstrar elektricitet från tidvattnets strömmar. Nu ska drakarna hjälpa Färöarna att ställa om till hundra procent förnybar energi till 2030. – Tidvattenkraften är styrd av solens och månens rörelser. Den gör att den är planeringsbar, säger Bernt Erik Westre, teknikchef på Minesto.
Sindri
2

Jag såg något om det på TV. Det verkar fantastiskt. Jag har stort hopp till nya uppfinningar, det känns som om det kommer att lösa sig med energi i framtiden, även om jag inte hinner uppleva allt.