Miljö iFokus

Miljö

Etiketter: allmänt-om-miljömiljönyheter
Läst 133 ggr
Pyttelite
3

Hundar sätts in istället för råttgift

Katterna i Öjebyn har kastat in handduken – råttorna på naturbruksgymnasiet är för många och för stora. Då kommer hundarna till undsättning för att få bukt med skadedjuren. Grans naturbruksgymnasium strax utanför Piteå har haft råttproblem i flera år, men sedan 2021–2022 har det eskalerat.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/specialtranade-hundar-i-kamp-mot-jatterattorna-i-ojebyn--m9my1o

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Katterna i Öjebyn har kastat in handduken – råttorna på naturbruksgymnasiet är för många och för stora. Då kommer hundarna till undsättning för att få bukt med skadedjuren.
Draken
2

#0: Jag tycker nog att det är betydligt bättre att sätta i hundarna för att ta död på råttorna, istället för att lägga ut råttgift, som andra djur, eller tom barn kan få i sig av misstag.
Betydligt bättre även ut miljösynpunkt.

"Naturlig bekämpning" är bäst i alla lägen tycker jag. Jag kör det även i akvariumen och terrarierna, jag använder aldrig kemikalier, utan jag använder mig av arter som har olika speciliteter.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Pyttelite
0

#1: Håller med.

Det är därför även frigående katter behövs inom vissa områden.

Tyvärr var råttorna för stora för katterna i detta fall.

Draken
1

#2: Håller med.
Vi har mycket frigående katter här i området, och vi har varken möss eller råttor 😁

Jo jag såg råttan som hunden höll i, och gud bevare mig väl för att stå öga mot öga med den gynnaren 🥴

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Maleficum
2

På sina håll i USA använder några mink i kombination med hundar för att jaga råttor på olika håll. Verkar vara en smart kombo eftersom minken kommer ner i gångarna och kan ta råttor där och hundarna tar dem som flyr.
Extra bra på ställen med andra djur så man slipper risken med förgiftning.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pyttelite
0

#4: Problemet med minkar är att de gör annan skada.

Grodan
2

Ser ut som fullt normala råttor storleksmässigt. 😝
Grejen är ju att fullvuxna råttor är ganska stora, man glömmer väl det lätt. Vikt från 300 gram ända upp till 1,5 kg. Längd på kropp ca 30 cm, längd på svans ca 25 cm.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

• Redigerat 2023-08-06 14:39 av Grodan
Pyttelite
0

#6: Vad är din uppfattning - går det att ”samla in” råttorna istället?

Grodan
3

#7 Nej, det är bara låta hundar ta dem. Många hundar dödar råttor fort och bra. Även illrar/minkar kan jaga råttor och döda dem snabbt. (Illrar måste dock behöva vara jakttränade, annars kan de råka illa ut.)

Jag reagerade bara på att man påstår att råttorna är extremt stora och det är de inte, de är normalstora. Vilda råttor är mycket större än tamråttor.

Pyttelite
0

#8: Jag förstår din reaktion och det var ett bra förtydligande.

Det finns ju många fördomar om råttor och kunskapen rent allmänt är nog inte så bra.

Tråkigt att de förökar sig i så stor grad.

Grodan
2

#9 Ja, det blir tyvärr så när det finns gott om mat, är lätt att gömma sig och bygga stora bon osv under marken eller i väggar samt om det inte finns några hot. Katterna har ju inte lyckats så bra.
Alla katter är ju inte råttjagare. Det krävs nog speciella katter för det. Det är ju inte fråga om att leka med fångsten här utan att snabbt attackera och döda.

Nu är jag inte expert på varken vilda råttor eller katter, men under de år jag födde upp tamråttor märkte jag att de blev mkt avvaktande när de kände lukt av katt. Det var faktiskt så illa att jag inte sålde till kattägare, för mina råttor blev stela, rädda och ängsliga. Om vildråttor reagerar liknande, blir det ännu svårare för katterna att jaga dem.

• Redigerat 2023-08-06 15:34 av Grodan
Pyttelite
1

#10: Råttor är smartare än vad man kan tro.

Grodan
2

#11 Japp, mycket. Och det kan vara bra att veta, att de inte reagerar lika starkt på hund och iller. Förutom när de förstått faran, men om hundarna är snabba kan det ta ett tag (kanske någon generation, dvs några månader lol).

Draken
2

Råttor är smarta djur. Vi har haft råttor. Dottern har fött upp råttor och jag hade uppfödning när jag var ung 🙂

Jodå jag vet att vildråttorna är betydligt större, men jag vill iaf inte möta dem öga mot öga 😝🙈

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mitchika
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den här videon från BBC har några år på nacken, men den tar upp några intressanta saker gällande råttor och deras aggressioner mot katter.

Parasiten "Toxoplasma gondii" sprider sig till hjärnan på infekterade gnagare och påverkar den på flera sätt, bland annat tar dom bort/blockerar deras rädsla för katter. Jag vill minnas att jag läste att dom till och med dras till doften av katter istället för att avskräckas av den, men jag minns inte vart. På så vis kan gnagaren ifråga lättare bli uppäten av en katt och parasiten kan återvända till rätt miljö för att föröka sig. Vilket den inte kan göra i en gnagare, utan den behöver befinna sig i en katt.

När det gäller möss så funkar det riktigt bra, men när det kommer till råttor… dom kan vara farligt aggressiva, speciellt utan rädsla.

Katter vill inte slåss utan flyr hellre. Om deras stora byten plötsligt vänder sig om och börjar slå tillbaka blir det inte kul längre. Några såna erfarenheter och det lär inte dröja länge förrän katten blir avskräckt från att jaga råttor. Varför slösa energi på det när det finns enklare och roligare byten att jaga?

Det förklarar också varför närvaron av katter ofta inte räcker för att permanent hålla gnagare borta. Som exemplet i videon, det hjälpte inte att det fanns katter där utan råttorna bosatte sig och frodades. Det behöver inte vara toxoplasma i farten där, men jag tycker det är intressant att ta upp och diskutera oavsett.

Jag är ingen expert på ämnet alls, jag är bara oerhört intresserad och fascinerad av organismer och annat som kapar och påverkar hjärnfunktionen hos andra djur/värddjur.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Grodan
0

#14 Jag gillar de där råttorna. Sådär tror ju folk att råttor är, att de attackerar. Och det gör de inte, råttor attackerar inte oprovocerat. De attackerar bara om de blir trängda. Råttor håller sig undan, om de inte är supermånga förstås, då känner de sig mer trygga, samt att matförrådet sinar fort…

Jag har flera gånger "jagat" vildråttor faktiskt. Eller egentligen bara följt efter dem av nyfikenhet och intresse. Jag har även matat dem på platser och iakttagit dem. Aldrig har jag behövt vara rädd för att bli attackerad. Däremot har råttorna varit otroligt skygga och såfort jag varit i fel vind och de kännt min doft har de försvunnigt, i a f på mer lantliga ställen. I storstäderna är de inte lika skygga.
Stallråttorna jag träffat var inte heller skygga (de attackerade mig inte så länge jag inte attackerade dem, det enda de gjorde var springa över mina fötter och var totalt orädda…) och de levde i sådan miljö som inlägget handlar om från början, En miljö där de kunnat föröka sig gränslöst och haft tillgång till hur mycket mat som helst, utan några fiender.

• Redigerat 2023-08-06 16:32 av Grodan
Maleficum
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5: Fast i dessa fall är de tama tränade minkar så de gör nog knappast mycket skada under den tid de springer och jagar råttor i råttgångar (de använder även sele och lina på så de inte kan ta sig dit de inte ska som i denna video där de jagar råttor på en fasan farm)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pyttelite
0

#16: Jag har inte möjlighet att se videon just nu men av din beskrivning låter det fantastiskt.

Jag trodde att minkarna gick fritt.

Grodan
0

#16 Ah, precis. 🤍

men åh… "golden rat"…. det är INTE en naturlig färg på vild Rattus Norvegicus i a f…

Buttercups, den lilla grythunden, är så himla duktig.

Antagligen superdumt av mig att ens nämna mink då vi inte har tama i Sverige, eller det är i a f inte tillåtet. Men… vi har mink, förvildade från farmar och kanske även några kvar på farmar (osäker på om några finns kvar - hoppas inte).

[Mulka]
0

#0: det verkar bra, det finns ju risk att djur/småbarn får i sig det så jag tycker hundgrejen var ett bra koncept. 👍

Pyttelite
0

I ett decennium har den olagliga soptippen vuxit okontrollerat med giftiga bränder och råttor stora som katter. Nu har kommunen hittat en krislösning – men den kan bli dyr. – Vilken risk är störst? Förgiftningen av naturen eller vår kommunala ekonomi? säger kommunalrådet Simon Bring (SD).

Läs mer här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQgrbJ/nu-vill-kommunen-ta-over-sopberget-i-marhult-uppvidinge-vaxjo

I ett decennium har den olagliga soptippen vuxit okontrollerat med giftiga bränder och råttor stora som katter. Nu har k
Draken
0

#20: jag kan ju tycka att det långa loppet är värt att lägga dessa pengar för att sanera soptippen. Det kommer, som det ju också står skrivet, bli mycket dyrt och ett omfattande arbete. Men sett ur miljösynpunkt och på sikt, så är det den bästa lösningen. Fast det är vad jag tycker.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pyttelite
0

#21: Det blir ju inte billigare sedan.