Miljö iFokus

Miljö

Etikett: mineraler
Läst 51 ggr
Sabah
2

Sverige - åter en gruvnation?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild från pixabay.com

Sverige har en lång erfarenhet som stor gruvnation. Fram till 1950-talet var ett hundratal gruvor i drift, nu bara 12 st. Man ser dock en ökning enligt SGU:s statistik.

Vill vi ha tillbaka gruvorna? Det beror på vem man frågar, inte förvånande.

Man har hittat sällsynta jordartsmetaller utanför det lilla samhället Gyttorp. Jordartsmetaller som behövs för klimatomställningen, "de används bland annat till att tillverka mycket kraftfulla permanentmagneter som används i bland annat elbilsmotorer och vindkraftverk."

Det är så stora mängder att man spår att Sverige kan spela en avgörande roll i energiomställningen.

Dock är det fler om budet. "Lokalbefolkning, Naturskyddsföreningen, Urbergsgruppen och Lantmännens riskförbund har alla protesterat mot gruvplanerna med hänvisning till risken att Vätterns vatten förorenas av gruvan."

"Det är en märklig obalans i diskussionen. Redan i dag förbrukar vi i den rika delen av världen alldeles för mycket av jordens resurser, vi borde fokusera mer på att återanvända det som redan är upplockat ur jordskorpan, säger Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen."

Ett mynt med två sidor.

https://www.dn.se/sverige/klimatomstallningen-kan-gora-sverige-till-elektrostat/

💖🧡💛💚💙💜

Satsningarna i gruvor är kontroversiella. Är Sverige berett att offra naturen för klimatet?
  • Redigerat 2022-11-01 08:51 av Sabah
johan
2

Bra!

Ska vi slå oss för bröstet och tycka vi är världsbäst på klimatomställning, så får man också ta ansvar för gruvdriften som krävs för att lyckas med det. Och det är idioti att vi ska göra oss beroende av diktaturer som Kina för att kunna skapa det som behövs för en grön omställning.

Låt oss inte göra som Tyskland gjort med beroende till Ryssland. Eller oljeberoende från Mellanöstern.

Det leder bara till krig.

Mvh // Johan

Niklas
0

Jag är lite orolig att Sverige ger bort gruvrättigheter för billigt. Vet egentligen inte vad som ger mig den känslan.

#0: Lantmännens vad? 😉

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
1

#2: Ja det kan jag förstå. Ett viktigt skäl för mig är att bli mindre beroende av andra länder, i synnerhet dom som är mest benägna att starta krig.

Mvh // Johan

Sabah
0

Hmm, nu är artikeln låst, tänkte läsa den igen! 🤔 Det gäller att inte ligga på latsidan! 😆

Jag har ingen inblick eller erfarenhet av gruvdrift, men har dock förstått att det kanske inte var så bra förr. Det togs varken hänsyn till natur eller arbetare. I dag har säkerligen arbetarna bättre villkor (genom fackförbund) och naturen tar man mer hänsyn till (dock inte överallt).

Tror det stod i texten att det var i stort sett på gång att dra igång gruvdriften igen.

Går det att ta en gruva i drift utan att förorena Vättern? Hur ser man på det?

Kan man säkerställa Vätterns hälsa kanske det är en bra väg att gå, då mineraltillgången finns och behovet finns, dumt att göra sig beroende av andra om det inte är nödvändigt. Det skapar jobb och inflyttning till bygden.

Det finns för- och nackdelar med allt, svårt att veta vad som är bäst.

💖🧡💛💚💙💜

Sabah
1

#2: Det är de som reder ut riskerna med att Vättern kan förorenas! (`skämtar', jag såg det inte när jag kopierade texten, de omkastade bokstäverna😄)

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2022-11-03 06:55 av Sabah
johan
2

#4: Ja, det finns nog gott om exempel på det. Ännu ett skäl att vi i Sverige gör det själva. Åtminstone föreställer jag mig att vi skulle ha bättre krav på miljöaspekter och arbetsvillkor.

Mvh // Johan