Miljö iFokus

Miljö

Etiketterklimatenergi
Läst 53 ggr
johan
2

Digitalt är fysiskt

Det är lätt att glömma bort hur mycket digitalt trots allt påverkar vår fysiska värld. Framför allt är det kanske två områden:

• Tillverka hårdvara som datorer, servrar, nätverksutrustning, etc
  • Elektricitet

Här är ett kort utdrag från boken "World Wide Waste" som gör några konkreta jämförelser.

One of the most difficult challenges with digital is to truly grasp what it is, its form, its impact on the physical world. I want to help give you a feel for digital. Throughout the book, I’m going to analyze how many trees would need to be planted to offset a particular digital activity. For example:
1.6 billion trees would have to be planted to offset the pollution caused by email spam.
1.5 billion trees would need to be planted to deal with annual e-commerce returns in the US alone.
231 million trees would need to be planted to deal with the pollution caused as a result of the data US citizens consumed in a 2019.
16 million trees would need to be planted to offset the pollution caused by the estimated 1.9 trillion yearly searches on Google.

Om två veckor ska jag hålla föredrag om hållbar mjukvaruutveckling och prata om hur vi som programmerare kan agera och tänka för att minska vår påverkan i det vi gör. Om jag inte minns fel, så finns det det strax över 30 miljoner programmerare. Men det vi gör påverkar väldigt många. Och om vi kan bli mer co2-effektiva i allt vi gör, kan det få stor betydelse.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#0: Det är märkliga jämförelser.

Hur många träd skulle behövas och hur mycket föroreningar blir det om den digitala mäjlskörden skulle ske med snigelpost och papper?

Som du vet var det utbärning två gånger om dagen minst 6dagar i veckan under delar av förra århundradet.

Tänk vad emälj har sparat både avseende på papper och på transporter världen över!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

johan
1

#1: Ja, jämfört med papperspost är digitalt givetvis bättre. Poängen är snarare att digitalt inte är "gratis".

All processorkraft, all lagring, allt datorminne, all överföring kräver all energi. Jobbigare beräkningar, större överföringar, längre avstånd för överföringar påverkar hur mycket energi som går åt.

Att bara göra sina bilder mindre i storlek (kb) så att mindre data behöver överföras kan göra stor skillnad i energi (kwh) när samma bild visas miljontals gånger.

Att köra schemalagda jobb kanske kan anpassas för att köras när det är som mest förnybar energi tillgänglig och minska belastning på elnäten.

När man börjar fundera mer på dessa frågor och även ser till storskaligheten kan små ändringar få stora effekter.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#2: Jag minns andra tider då snålheten och sparsamheten kostade mer i längden om inte annat i form av oläslig kod. 😎

Niklas
0

Intressant. Vad kan det vara för saker utvecklare bör tänka på för att minska koldioxidavtrycket av sina system?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
1

#4: Det är som vanligt en kombination av saker, men gemensamma nämnaren är väl att vara effektiv.

T ex, säg att du har tre servrar. Bara av att vara på utan att direkt göra något drar dom 100 W och vid full belastning 200 W. Normalt så har du lite trafik på din sajt, men du har ändå skaffat en server som kan hantera högre last.

Så majoriteten av tiden drar dina servrar minst 300 W trots att dom har måttligt att göra, låt säga att du utnyttjar 30 % av kapaciteten. Om du istället haft allt på en server och den utnyttjades mer, skulle du som max ha en förbrukning på 200 W. 100 W besparing utan någon förlust i prestanda. Det är 2,4 kW sparat per dag.

Om vi tar det ett steg längre kanske du inte behöver en egen server. Du kanske kan köra din kod i en delad miljö och att molntjänsten ser till att skala upp och ned din tjänst efter behov. Du har du inget behov av att överdimensionera för att hantera en eventuell framtida last.

Du kanske har jobb på dina servrar som bara körs en gång per dygn. Då är det väldigt mycket slöseri att ha den datorn igång dygnet runt.

Att sätta bra index i en databas, se till att frågorna är effektiva kan gör enorm skillnad i prestanda och därmed hur hårt servern behöver jobba.

Läs gärna med om Sustainable Software Engineering. Tar ca 15 minuter att läsa igenom och är intressant.

Mvh // Johan

Sustainable Software Engineering is an emerging discipline at the intersection of climate science, software, hardware, electricity markets, and data center design. The Principles of Sustainable Software Engineering are a core set of competencies needed to define, build, and run sustainable software applications.
Pyttelite
0

#5: Sen ska detta sättas mot svarstider för användaren - ett optimerat system ur energisynpunkt behöver inte vara effektivt.

Vem vill köpa en lösning där man ständigt måste dricka kaffe för att svarstiderna är långa eller systemen tröga.

Det finns ju inget egenvärde att ha ett system utan det är verktyget för att göra ett företag lönsamt.

• Redigerat 2022-04-22 13:41 av Pyttelite
johan
1

#6: Exakt. Det är precis därför man behöver tänka på dessa saker från början så att det inte blir något man försöker slänga på i efterhand.

Jag skulle säga att allt detta är något som ger dig bättre prestanda och mindre kostnader.

Största poängen är ju att inte slösa med resurser.

Men precis som det är svårt att prata om vikten av tillgänglighet, tills man nämner att det är superbra för sökmotoroptimering, är det fortfarande så att det är svårt att sälja in energi-effektivitet tills man förklarar att det gynnar prestanda och driftskostnader.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#7: Men prestanda går per definition inte upp om du har fulla diskar.

johan
2

#8: Nej, har jag påstått det? Prestanda går heller inte upp att ha 100 diskar fyllda till 1 % styck. Men 1 disk drar mindre ström än 100.

Jag pratar om att undvika slöseri. Typ, du får ut mer av varje liter bensin / kWh el om du har en bil med fyra personer istället för fyra bilar med en person i varje, utan att det för den saken tar längre tid.

Mvh // Johan

Pyttelite
1

#9: Nej jag provocerar 😁

Klart att man ska hushålla med resurserna om man kan.

Visst kan det få gå lite långsammare på sina ställen och andra uttnyttjar inte ens den goda prestandan man har.

Sedan är det ju så att nutidens programmering eller programmerare har tillgång till väldigt mycket minne och behöver heller inte optimera.

Det är väl bra att man tänker på flera aspekter - lycka till med din workshop. 🌸

• Redigerat 2022-04-22 14:25 av Pyttelite
johan
2

Sedan är det ju så att nutidens programmering eller programmerare har tillgång till väldigt mycket minne och behöver heller inte optimera.

Haha. Ja, speciellt med Cloud Computing där det är så enkelt att bara öka.

Jag är på många sätt glad över att jag alltid jobbat med noll/låg-budget-projekt, för jag har tvingats att tänka på vad jag gör tack vare (medvetet ordval) dåliga servrar.

Mvh // Johan