Tillstånd för Kallak-gruvan
Tyvärr.
"Regeringen säger ja till de omstridda planerna på gruvbrytning i Kallak meddelar näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson på en pressträff.
Miljöaktivisten Greta Thunberg rasar mot dagens besked.
– De bryter mot urfolks rättigheter och för ett krig mot naturen, skriver hon på Twitter.
– Det är ingenting som jag tar särskilt allvarligt på, säger Karl-Petter Thorwaldsson om kritiken."
Förutom detta med urfolks rättigheter finns det uppenbar risk att skattepengar flyttar utomlands.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8QkR7A/naringsministerns-besked-om-kallakgruvan-far-tillstand
Mycket tråkigt. 😥
Greta: "Men beslutet möts av hård kritik i miljörörelsen. Greta Thunberg rasar mot dagens besked.
”I dag bekräftade Sverige sin kortsiktiga, rasistiska, koloniala och naturfientliga inställning”"
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
"Förödande", säger Märta Stenevi.
Jag vet absolut ingenting om just den där gruvan, men ställer frågan rent öppet. Hur fasiken tror folk att vi ska lyckas ställa om till en förnybar värld om man inte ska kunna bryta de metaller och mineraler som behöver för att göra det möjligt?
Och vad är det för syn på världen om man alltid tänker att det ska ske någon annanstans?
Och ska vi verkligen fortsätta vara beroende av länder som Kina, Ryssland och länder med högst tveksamma rättigheter för arbetare i delar av Afrika?
Mvh // Johan
Vi kanske måste vara beredda att dra ned på den totala konsumtionen?
#3: Kommer inte ske. Plus att då får du en global ekonomisk kris med alla dess följder istället, vilket knappast ökar satsningar på att gå över till förnybart. Initialt kommer det kosta galet mycket, men på sikt bli mycket billigare än dagens energi och ett måste för att slippa framtida kostnader orsakade av klimatförändringar.
Det som har hänt och kommer fortsätta hända är att utvecklingsländer får det allt bättre och kommer vilja ha allt det som vi haft lyxen att ha hela våra liv.
Att tro att dom ska stanna kvar i sin utveckling och utvecklade länder ska backa känns lika troligt som att uppfostra kossor att rapa och fisa mindre för klimatets skull.
Enda sättet det kommer ske är att göra den sämsta konsumtionen så ofantlig dyr att ingen tycker det är värt det. Men det kommer göra de med sämre ekonomi inte har råd att ha bil, inte köpa kläder, inte vissa livsmedel, inte resa. Skulle bli klasskillnader utan dess like.
Mvh // Johan
- Redigerat 2022-03-23 07:35 av johan
#3 Ja. Det tror jag också. Det går inte att hålla på så här med jordens resurser. 🌎
#3, #5: håller med. Det är förfärliga nyheter. Jag trodde vi hade kommit längre än så här.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#6 Känner så också, det gör ont att vi inte kommit längre än så, tydligen.
Hur tycker ni vi ska komma från fossila bränslen, utan att kunna tillverka solceller, batterier och annan teknik som möjliggör en förnybar energiproduktion?
Jag tror inte på att ni tycker vi ska gå tillbaka till en livsstil från innan industriella revolutionen.
Mvh // Johan
"Jag blir ledsen när jag nås av beskedet att regeringen säger Ja till gruvbrytning i Kallak – eller Gallok, som namnet lyder på samiska. Jag blir ledsen av många skäl.
För det första för att mineraler räknas som viktigare än rennäring, alltså att ekonomi överordnas en lång tradition upprätthållen av ett urfolk i detta land, ett urfolk som i historien utsatts för rent kolonialt förtryck. Inte heller är det fråga om någon mineral som är kritisk för den gröna omställningen, utan om järnmalm.
För det andra upprörs jag av kortsiktigheten: Här ska alltså brytas järnmalm i kanske femton-tjugo år i ett dagbrott som river upp marker intill nationalparken Laponia och därefter är brytningen inte längre lönsam. Dessa femton år räknas som viktigare än en månghundraårig kultur och naturvärlden som inte ens går att värdera. Samernas renskötsel råkar i kläm. I framtiden måste renar köras på lastbil för att komma fram till renbeten. Vilka långsiktiga effekter anläggandet av gruvdammar får är också osäkert – tungmetaller kan läcka ut.
För det tredje blir jag ledsen på en socialdemokrati och en näringsminister som gärna talar om grön omställning men som i varje kritiskt läge premierar industri och exploatering. När Miljöpartiet lämnade regeringen var det många socialdemokrater som kände sig lättade, i vissa avseenden även jag. Miljöpartiet har helt enkelt ingen helhetspolitik som inbegriper jämlik fördelningspolitik när de talar om grön omställning."
https://www.dalademokraten.se/2022-03-22/regeringens-gruvbesked-gor-mig-ledsen
#8 Tycker att du tappar proportionerna. Det finns många lägen mellan att tagga ner i konsumtionshetsen och att återgå till en förindustriell levnadsnivå.
Sedan håller jag med om att de som har en låg levnadsstandard ska kunna förbättra den. Och klassfrågor/fördelningspolitik är en viktig del av det hela.
Här ett konkret exempel på konsumtions- och köphysteri som vi skulle kunna vara utan. Det skulle knappas innebära stenåldersliv igen.
Undrar hur mycket energi och råvaror som gått åt till detta…
"Egentligen är det ingenting som skiljer Tommy Wallentins villa mot de andra villorna i kvarteret. De flesta är byggda runt åttiotalet på en tomt som mäter cirka 1000 kvadratmeter, omgivna av häckar, staket, träd och buskar.
Från första advent tar villa Wallentin dock en helt annan skepnad. Med cirka 60 000 led-lampor förvandlas huset och trädgården till en ljuspark som påminner om Las Vegas. Tomtar, bockar, älgar, renar, granar, snögubbar och alla möjliga figurer smyckar trädgården och huskroppen. På taket skymtar ett fem meter långt flygplan, en DC3:a, och på huset baksida tornar ett åtta meter högt Eiffeltorn upp sig.
- Jag hittar inspiration lite här och där. DC3:an fick jag idén till när de fraktade bort den från Bromma flygplats och är en hyllning till flygveteranerna. Nu funderar jag på att bygga ett Pariserhjul, men har inte riktigt löst konstruktionen ännu, berättar Tommy Wallentin."
https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/nu-tandas-60-000-julejus/
Jag tror regeringen får tänka om!
"Jag gråter", säger Elin Labba. 😥
"Sveriges regering säger ja till en gruva i Gállok. Landet bekräftar därmed sin koloniala historia. Renarna och deras ägare får flytta på sig, precis som generationer av samer tidigare tvingats flytta. Sorgen rivs upp på nytt, skriver Elin Anna Labba."
"När jag nu lyssnar på Karl-Petter Thorwaldsson berätta om hur renskötarna ska kompenseras, gråter jag. Näringsministern låter precis som moderbolaget Beowulf Minings styrelseordförande Sven Otto Littorin och jag vill för allt i mitt liv inte att boken, med de gamlas röster, ska finnas hos honom. Det är ju en bok som bär sorg. Det känns som att föra sina renar till kråkorna och vargarna."
"Klimatförändringarna är verklighet är här, inte ett säljargument, som för Beowulf Mining. Vi matar redan döende renar för att marken har frusit till is av allt regn under vintern. Sápmi vet allt om hur man lever för framtida generationer. Man försöker minska sina avtryck, man slår inte undan hållbara näringar för två decenniers profit."
"Svårt är det också att ta in att regeringen berättar för ett urfolk, som förvaltat de här områdena så länge någon kan minnas, att gruvan öppnar för klimatet och mänsklighetens skull."
#11: Ja det finns massor av exempel på uppenbart slöseri. Sånt blir jag också uppriktigt förbannad över.
Men det är dagliga vardagssaker som skulle behövas för att göra en riktigt stor skillnad och som det ser ut nu behöver vi få en negativ nivå av CO2e för att nå målen.
Vi når inte dessa viktiga mål om vi nöjer oss med att köpa lite mindre kläder, äta lite mindre kött, köra lite mindre med vår bensinbil.
Vi kommer fortfarande vilja ha varmt på vintern, svalt på kontoren på sommaren. Vi kommer vilja ha mat. Vi kommer vilja ha kläder. Vi kommer vilja åka i motordrivna fordon. Vi kommer vilja ha el i våra hus.
Som jag skrev vet jag ingenting om just den där gruvan. Det kanske hade gått att få samma resultat på en bättre plats. I så fall hade det väl varit bättre.
Jag är bara så innerligt trött på "Not In My Backyard"-resonemanget som alltid råder när oavsett om det är att bygga bostäder, installera miljövänlig elproduktion, skapa förutsättningar för en hållbar energiproduktion och transporter.
Jag kanske är onödigt orolig för klimatkatastrofen, men jag känner lite som att om vi inte fixar det här problemet är det ändå ingen mening med att rädda renar och traditioner. Jag ser det inte som att ekonomi är viktigare. Jag ser det som att långvarigt liv för människor och djur på den här planeten är viktigare.
Mvh // Johan