Miljö iFokus

Miljö

Etikett: plast
Läst 156 ggr
Sabah
3

Därför är inplastad gurka bra för miljön

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Många vill minska sitt klimatavtryck genom att förpackningsbanta. Men tvärtom vad många tror är förpackningar många gånger bra för miljön.

– En inplastad gurka förlänger hållbarheten i flera veckor."

Kloka ord om förpackningar! 🥒🙂

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/forskaren-darfor-ar-inplastad-gurka-bra-for-miljon

Bild från Pixabay.

💖🧡💛💚💙💜

Många vill minska sitt klimatavtryck genom att förpackningsbanta. Men tvärtom vad många tror är förpackningar många gånger bra för miljön. – En inplastad gurka förlänger hållbarheten i flera veckor, säger Katrin Molina-Besch forskare på Förpackningslogistik på LTH i Lund.
[ghostdoggy]
0

Plast har väl aldrig varit bra för miljön,är ju det största hotet vi har i denna tid..finns plast partiklar i allt vi äter, i haven osv..men att poängtera att det är bra för miljön var det dummaste jag hört/ sett

Syntium
4

Intressant, men man "återvinner" ju mat också? Där jag bor får vi påsar att slänga matrester i som sedan tas om hand, tror de gör biobränsle?

#1 Hon sa väl inte att plast är bra men mindre dåligt än att hålla på och slänga mat utan plast som blivit dålig, att matsvinnet är större påverkan. Men håller med, plast är inte optimalt heller.

"I'm too old for this shit."

johan
4

Ibland är inte den lösning som verkar mest logisk den bästa lösningen i praktiken.

Matsvinn är ett enormt problem och slöseri. Tar vi bort plasten kommer vi behöva mer transporter. Ersätter vi plasten med glas eller metall (inte för grönsaker då…) så blir transporterna tyngre. Plast är också väldigt energieffektivt att tillverka, jämfört med andra material.

Man kan inte titta på en enskild faktor för att avgöra vad som är bra. Man måste titta på en hel kedja. Och då framför snabbt plast som det minst dåliga. Speciellt när man väger in att det finns mer hållbar plast än från olja och att den kan återanvändas.

Problemet är ju att många länder är dåliga på att återvinna plast.

Mvh // Johan

sp0ngeb0b
1

Det är det som gör det så jobbigt att försöka göra rätt… allt är så komplext! Plast är jättebra på många sätt, som #3 skriver. Men det är också dåligt på många sätt, som #1 skriver. Det är lätt att tänka att plast på gurkan är onödigt, men vi har ju ingen aning om hur matsvinnet ser ut innan gurkan landar i vårt hem. Är svinnet enormt stort är det kanske värt det med plast på gurkan.

johan
2

#4: Svinnet är enormt. En tredjedel av all producerat mat slängs. Tänker man då hela kedjan från att jordbrukare som odlar maten, kanske besprutar den, skördar, fraktar, processar, packeteras, fraktas igen, hanteras i butik, fraktas hem så är det mycket energi och hög miljöpåverkan.

Matsvinn står för 8-10 % av våra utsläpp av växthusgaser.

Källa: Livsmedelverket

Jag tror nyckeln är att inte tänka att den enklaste mest logiska slutsatsen är den rätta och att vara öppen för att omvärdera vad man tidigare lärt sig när ny forskning kan bidra med ny uppdaterad information och beräkningar.

Mvh // Johan

Matsvinn är livsmedel som producerats i syfte att bli mat, men som av olika anledningar inte äts eller dricks upp
Syntium
1

Tänkte faktiskt på detta nyligen när jag tänker efter. Är gammal nog att minnas att man för köpte ost och skinka i charken. Man sa att man ville ha ett hekto skinka, de skivade upp det virade in i nån tunn plast och sen smörpapper runt det. Var nog samma med osten tror jag. Men tänkte att det måste ju vara bättre för miljön? Man köper förhoppningsvis då inte mer än man gör av med.
Men å andra sidan är det ju som sagt mer aspekter än bara den enskilda förpackningen, transport, svinn, det kanske skulle bli lika mycket matsvinn eller mer.

sp0ngeb0b
0

#5: Hade inte koll på siffror men att matsvinnet är stort, det vet jag. :) Uttryckte mig kanske lite dumt men jag menade mer om skillnaden i matsvinn var stort. Dvs om fler % av gurkorna fick kastas om de inte är inplastade. Är då skillnaden mellan de båda väldigt stor, då är det förmodligen värt att plasta in dem.

#6: Att sälja i lösvikt på det sättet är nog en bra metod för att minska hushållens matsvinn. Vet ju själv när man köper ett paket av något, så hinner man inte äta upp det innan det blir dåligt, men det finns inga mindre paket att välja på… Men man vet ju samtidigt inte hur mycket av det som slängs i butik. Det finns ju regler för livsmedelshantering som kanske kan medföra att butiken tvingas slänga det som inte sålts när dagen är slut, eller åtminstone efter några dagar. Har de då lagt upp en stor bit kött eller ost är ju risken att den får kastas om folk inte handlar. På så sätt kan ju de inplastade mindre förpackningarna vara bättre. Men det är svårt att säga.

Syntium
0

#7 Här har affärerna också "ät snart"-lådor med kort datum. Är billigare, 30% ungefär, men tycker det kunde vara ännu billigare. Det är väl bättre om det faktiskt säljs än om folk (som jag) avstår för att det är för dyrt i alla fall.

Pyttelite
1

En supertunn, ätbar film som håller gurkan fräsch lika länge som plast gör. Inga E-nummer, bara raps och havre. En ny svensk uppfinning kan minska både plastberg och matsvinn.

Läs mer här;

https://www.godare.se/artiklar/matnyheter/a/eMbGxa/atbar-film-skyddar-gurkan

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

En ny svensk uppfinning ska minska både plastberg och matsvinn. Innovationsbolaget Saveggy lanserar en ätbar, växtbaserad hinna som sprayas på gurkorna som skydd.
  • Redigerat 2025-10-10 17:39 av Pyttelite
Carmarino
2

#9: Är lite skeptisk. Hur fräscht känns det att äta något som många människor kanske har varit och fingrat på och kanske till och med lagt på varubandet i kassan. Visst kan man tvätta bort det, men då försvinner också skyddet. När jag köper gurka så brukar jag låta plasten sitta kvar och bara ta bort den på den del av gurkan jag använder.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
0

#10: Hm köper du inte äpplen i lösvikt?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Carmarino
1

#11: Nej, men jag köper päron. Dem tvättar jag, och jag äter ett åt gången. De håller dessutom längre än gurka. En gurka äter jag inte upp direkt, utan den varar några dagar och då vill jag ha skyddet kvar på resten av gurkan.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ