Vänern dammsugs efter invasiva arter
Nu ska forskare gå till botten med vilka främmande arter som finns i Vänern, främst med fokus på kräftdjur.
Lyssna på reportaget från Radio P4 :
https://sverigesradio.se/artikel/forskare-letar-ovalkomna-gaster-i-vanern
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
"kan även ha stor ekonomisk påverkan"
Undrar hur stor inverkan den ev. ekonomiska påverkan har i aktionen?
Jag blir alltid lite betänksam. När människan lägger sig i brukar det inte alltid bli så bra.
(Har inte lyssnat på reportaget.)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#1: Nu förstår jag inte det är ju människan som har lagt sig i från början.
Tex var väl signalkräftan ett bra exempel på misslyckad inplantering.
Vad tänker du på? Hänger inte med i dina tankar. 🙁
#2 Signalkräftan är som du säger ett bra exempel, men då har människan själv planterat in den.
Jag tänkte mer i största allmänhet att man måste vara mycket försiktig när man utrotar arter som vandrat till ett ställe på egna tassar, vingar eller för fenor för en massa år sedan och etablerat sig.
Som sagt, försiktighet när man ändrar i de stora systemen, vad det än kan vara. Särskilt med ekonomisk landvinning för ögonen!
Ja man måste vara observant, försiktig och snabb så att de invasiva djur och växterna inte får fotfäste hos oss eftersom de kan ödelägga ett ekologiskt system bara på några år.
Det är inte så att dessa djur eller växter kommer hit på egen tass utan de följer med illegalt eller pga otur.
Vänern och Vättern är viktiga vattendrag. De har förbindelse både med öst och väst och en väldigt massa vattendrag däremellan
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Djur-och-vaxter/Invasiva-frammande-arter/
Här är ytterligare från Havs och Vatten myndigheten.
Att utrota arter är människan en riktig fena på. Så det blir säkert lyckat i den meningen.
Det värsta är, att om man efter 50 år eller så utropar en då etablerad art till främmande och invasiv och utrotar den kan det i sin tur ställa till det i ekosystemet.
(Jag har fortfarande inte lyssnat utan uttalar min åsikt i allmänhet.)
#7: Nej så är det inte. Många invasiva växter och djur har gjort stor skada på våra ursprungsdjur och växter.
Det är riktigt att det inte brukar bli så bra när människan ställer till det i ekosystemen. Till exempel när vi med eller utan avsikt inför nya arter till områden där de inte hör hemma. Därför måste vi människor ibland rätta till det när det har blivit fel, eller förhindra att nya misstag begås. Kan vi stoppa en eller flera invasiva arter på ett tidigt stadium, kan vi på så sätt rädda en hel del inhemska arter.
Olle
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Jag är urdålig på vattenlevande arter men såg att det fanns uppemot ett hundratal kandidater.
Jag har märkt att det numera finns musslor i Göta Kanal en sort jag inte sett tidigare.
Det är tråkigt när det blir så hur illa man än tycker att sortera bort vissa.