Kontroll av cesium i renkött kan läggas ner
Efter kärnkraftsolyckan i Tjernobyl 1986 startade Livsmedelsverket ett nationellt kontrollprogram för cesium-137 i renkött.
Men nu vill Livsmedelsverket lägga ner det.
– Enligt vår bedömning är det mycket liten risk att få i sig cesium i skadliga halter i Sverige i dag, säger Maria Florin, avdelningschef för säkra livsmedel vid Livsmedelsverket, till P4 Norrbotten.
Det radioaktiva ämnet kom in i Sverige efter kärnkraftsolyckan och betande renar fick det i sig.
Vissa samebyar drabbades hårt och stödutfodrade renarna. Livsmedelsverket anser att slakterier och rennäringen själva kan ta hand om kontrollen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kontroll-av-cesium-i-renkott-kan-laggas-ner
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jaha, det var visst bara 7 renar som fick kasseras förra året. Men de som skulle ätit de renarna om inte kontrollen fanns?
Skall man göra folk rädda för att äta renkött blir det katastrof för rennäringen. Så mycket pengar som man plöjer ner i eviga utredningar och konstiga "verk" kan inte det där vara något att tjafsa om.
#1: Fast det står inte att kontrollen ska tas bort utan att det ska hanteras inom rennäring och slakteri.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Ja, och jag tror de flesta är ärliga, men jag skulle nog lita mer på en statlig myndighet. En sådan sak märks ju inte, nej, jag skulle känna mig orolig. Älskar vilt och köper ren ibland.