Miljö iFokus

Miljö

Etiketterallmänt-om-miljölivsstilklimatåtervinning-källsortering
Läst 82 ggr
Magi-cat
1

Textilproduktion och koldioxid - handla secondhand!

Världens textilproduktion släpper varje år ut 1,2 miljarder ton koldioxid! Ofattbara siffror. På 15 år har klädproduktionen nästan fördubblats och varje plagg används idag i snitt 36 % färre gånger!

(källa: Röda Korset Magasin 2020)

Strunta alltså i diverse köpfester och handla hållbart och i första hand secondhand!

Från samma magasin några handla-hållbart -tips på second hand:

• Tänk second hand i första hand. Mer än man tror kan finnas där …

• Planera köpen och skriv upp i förväg vad du vill ha.

• Lär känna butikerna. De kan ha olika specialiteter.

• Utgå från din egen stil och köp det du verkligen gillar och kan använda länge.

-Var kreativ. Mycket kan få nya användningsområden!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

• Redigerat 2020-11-21 11:23 av Magi-cat
Sindri
1

Så har jag levt i fler decennier. Det började med att jag var intresserad av äldre mode i början av 70-talet. Sen har det bara rullat på… Framförallt har alla kläders nackdelar visat sig, krympning, sneda sömmar etc.
Men jag handlar också väldigt mycket för materialens skull. Mycket blir omsytt och ändrat.
Om man är mer intresserad av kläder än av mode är ju secondhand en guldgruva.
I stort kan man säga att kläder är alldeles för billigt. Har själv jobbat i en välgörenhetsaffär och det är otroligt så mycket kläder man får som knappt är använda. En gång fick vi en hel resväska full med reakläder - med alla lappar kvar.
Jag är för en extra miljöskatt på kläder.
Folk skall också lära sig ta hand om sina kläder. Vädra, tvätta, laga.
Vet inte hur många siden- och ullplagg som passerat mina händer, helt förstörda av tvättmedel, för varmt vatten och centrifugering… Suck!

• Redigerat 2020-11-21 12:21 av Sindri
kamera0710
1

Man måste väl värna modeindustrin också!!? Hur ska den klara sig om vi inte har nya trender varje år så att folk köper nytt??

Magi-cat
0

#2 😁

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen