AI-projekt ska möta klimatutmaningen
”Artificiell intelligens har stor potential att bidra till att minska utsläppen av växthusgaser och anpassa samhället till klimatförändringar.
Vinnova och Formas finansierar nu åtta projekt som ska driva på användningen av AI för att möta klimatutmaningen.”
https://www.formas.se/arkiv/nyheter/nyheter/2020-11-10-ai-projekt-ska-mota-klimatutmaningen.html
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#0: Låter märkligt i mina öron. Tror det är bättre med verklighetsförankrade människor med en god nypa sunt förnuft.
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
#1: Hur tänker du då?
”Ett exempel är ett projekt som drivs av Swerim AB där AI ska användas för förbättrad reglering av överskottsgaser vid ståltillverkning.
Det ska leda till ökad användning av gaserna för fjärrvärme och därigenom bidra till minskad stödeldning av olja i kraftvärmeverk, något som minskar utsläppen av växthusgaser. ”
Du menar att det är bättre att sätta en människa att manuellt reglera för du tror inte på moder teknik?
Vad är det som är oförnuftigt i denna idé och på vilket sätt saknar den verklighetsförankring?
Kan det vara så att din uppfattning om AI saknar anknytning till verkligheten?
- Redigerat 2020-11-13 19:36 av Pyttelite
#2: Jag tror att AI visserligen är högintelligenta men att de helt saknar en empatisk förankring. Därigenom riskerar de att optimera produktionsfördelar men totalt glömma bort att ha människans bästa för ögonen.
Sen får man inte glömma bort att riskerna med växthusgaser är en hypotes som inte delas av alla forskare. Det är minst lika mycker politik (religion) i statistiken som det är vetenskap.
……………………………………
#3: Vad är det för empati man behöver för att reglera överskottsgaser vid ståltillverkning.
Har du överhuvudtaget någon aning om vad AI är?
Jag vet inte hur du fick fram kopplingen till växthusgaser här.
Målet är att hushålla med energi och Det leder dig genast till avsaknad av empati bara för att två bokstäver finns där.
Hade AI uteslutits i meningarna hade du inte ens läst det.
#4: Du resonerar märkligt. Har DU överhuvudtaget någon aning om vad AI är? Kopplingen till växthusgaser är ju att artikeln handlar om växthusgaser?! Jag för bara ett vänligt resonemang här.
Inbäddat i AI ligger att programvaran skall analysera och dra egna slutsatser. Man får förmoda att de flesta AI-system kommunicerar med befintliga superdatorer, även militäta. Naturligtvis finns risker i detta då AI-datorer inte precis är kända för att ha människans bästa för ögonen.
……………………………………
#5: Ja, jag har kunskap om vad AI är.
Det handlar i det hör fallet om reglerteknik vilket jag också har kunskap om.
Med hjälp av AI kan man samla in data och se mönster och sedan utefter det fatta beslut.
Oavsett om växthusgaser är farliga eller inte så innebär projektet i slutändan att man hushållet med energi - dvs man får en effektivare tillverkningsprocess.
Detta var ett av forskningsprojekten som fick pengar. Det finns fler
Nej, det finns ingen koppling till militära superdatorer i dessa fall.