Sluta använda bly vid jakt!
Bly är toxiskt och vi har fasat ut det från bensin bl.a. Alla förstår det, utom Jägarkåren som försvarar att man skjuter djur med blyammunition som förgiftar bl.a. örnar.
"Lotta Berg (ordförande i BirdLife Sverige) och Johanna Sandahl (ordförande i Naturskyddsföreningen) försvarar det förslag som REACH (EU:s motsvarighet till Kemikalieinspektionen) har lagt fram för omröstning den här veckan, och som alltså innebär ökade restriktioner för användning av blyammunition. En betydande del av den europeiska jägarkåren har gjort sitt bästa för att skjuta förslaget i sank, bl.a. genom att påstå att BirdLife ”infiltrerat” REACH-kommittén, mena att förslaget är rättsosäkert samt hävda att ”en hel kultur skulle gå i graven” om förslaget blir verklighet. Liksom vi fasat ut bly ur bensin och DDT som bekämpningsmedel är vi övertygade om att bly kommer att försvinna från jaktammunition – frågan är bara hur snabbt samhället (läs: lagstiftarna) tar förnuftet till fånga. Ju förr desto bättre – och därför hoppas vi givetvis på en omröstning med positivt utfall."
(min markering i texten. Jag tyckte det var smått komiskt…)😐
Tidigare tråd i ämnet:
https://miljo.ifokus.se/discussions/5a8bcf5bce12c47dc9000862-ornar-dor-av-bly
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Förutom att två av mina jaktvapen skulle bli oanvändvara för det syfte de är tänkta till skulle det innebära ett ökat lidande för djuren att mindre lämpade material för ammunitionstillverkning måste användas. Koppar som är ett av ersättningsmaterialen orsakar lika mycket förgiftning om de hamnar i ett djurs/människas mage, Stål har för låg densitet så haglen behåller inte farten på samma sätt som bly, många vapen tål det inte då stål ger högt tryck, kulor av tenn fragmenterar på ett okontrollerat sätt och är alldeles för lätt, Vismut som kan blandas med polymer till hagel och kul tillverkning är lika giftigt som bly och är för dyrt för att övningsskjuta med.
Jag accepterar att använda stål till övningsskytte och i våtmarker.
#1: Jägarförbundet säger att koppar är betydligt mindre giftigt än bly.
Den enda riktigt stora faran med bly ammunition är väl egentligen den att fågel kan äta den och sedan finfördela den i muskelmagen. Då kan fågeln ta upp bly och bli blyförgiftad. Förr blev en del sjöfågel förgiftad då blyhagel användes och änder/gäss fick i sig hagel vid näringssök. Idag är det rovfågel som kan få i sig blyfragment då den äter av de slaktrester som läggs ut i skogen.
En blykula som hamnar på/i backen oxiderar rätt snabbt och blyet förblir stabilt och kommer inte ut i naturen.