Miljö iFokus

Miljö

Etikettmiljönyheter
Läst 113 ggr
LBB
1

Tänkte inte på det...

5 Personer flögs till USA…för att segla hem båten som fraktade över Sveriges mest kända tonåring till USA…😎

Fridaaaa
0

Ja det är sjukt och båten hade dessutom reservmotor som gick på disel

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LBB
1

#1  Ingen reservmotor. Alla moderna segelbåtar av den storleken har en dieselmotor för att kunna manövrera i hamnar + ladda batterier..som krävs för att kunna sända bilder o text via satellit bland annat

Fridaaaa
0

#2 Står reservmotor överallt där jag läst i alla fall. Reserv, extra samma sak
Men poängen är att det är inte speciellt miljövänligt

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[QASIK]
6

Damned if you do, damned if you don't. Vill man kritisera så finns det alltid något att haka upp sig på.
Att svälja kameler medan man roar sig skadeglatt åt att sila mygg, är inte produktivt för fem öre. Hon gör någonting åtminstone. Vad gör vi?
Båtresan var mer ett ställningstagande och för henne det mest miljövänliga alternativet i relation till säkerheten.

Problemet med detta är inte tonåringen utan världsmarknaden. Elbilen t.ex, uppfanns redan på 1800-talet och började bli populär. Men oljelobbyn fann många sätt att popularisera bensinbilen. Tex gjordes T-forden så billigt att i princip vem som helst kunde äga den.
Redan då fanns vetenskap om att elbilar var bättre för miljön än olja, men de rapporterna tystades ner av samma skäl. Pengarna har styrt och styr. Till vems fördel?

91Marran
0

Vore det inte lika "miljövänligt" att flyga hem henne, som att flyga dit folk? Det flyger dit folk för att hon ska känna sig duktig upplever jag det som. Eller tänker jag fel?

Mvh
Mig