Kork som sitter kvar, behöver tas bort
Har ni tänkt på att fler och fler förpackningar börjar ha en instruktion om hur en förpackning ska återvinnas.
T ex på en flaska drickyogurt står det att man måste sortera flaskan, etiketten och korken separat. Allt som plast, men för att den ska kunna återvinnas, måste varje typ av plast separeras.
Tycker man ser det mer och mer. Är det ett direkt resultat av EU's korkade krav på korkar som sitter kvar? Gör det mer skada än nytta?
Mvh // Johan
Jag tycker det är en djungel i hur man ska göra.
Många gånger gör jag något enligt instruktion och ändå säger magkänslan att det är fel
/Maria
- Redigerat 2024-08-17 16:16 av Maria
De flesta plastförpackningar är märkta med en symbol som visar vilken typ av plast det rör sig, t ex PE, PP, PS, osv.
Jag tror, men är osäker, att det i något led sker någon form av sortering .
Svarta sopsäckar exempelvis skall, enligt vad jag erfarit, slängas bland restavfall.
Sedan bränns 85-90% av all plast ändå.
Möjligt att jag har fel, men någon här vet kanske mer?
Ja, jag undrar ibland hur man tänker. Fasta plastkorkar på plastflaskor (de skall då vara gjorda av samma sorts plast) tycker jag är ok. Men på pappförpackningar är det helt vansinnigt och svårt att stänga och öppna ordentligt. Från början stod det att man skulle låta dem sitta kvar vid återvinning, men jag river av dem och sorterar som vanligt.
#2: Det som gör det krångligt är att olika återvinningsanläggningar har helt olika maskiner, med olika möjligheter. Så ibland kan det absolut stämma att det mesta bränns och blir fjärrvärme/el, medan på andra ställen kan mycket återvinnas och bli ny plast.
Jag försökte fråga SRV som vi har, men det kändes som dom tolkade min fråga som provocerande och gav mig inget bra svar.
Lättast att verkligen återbruka är PET-plasten. Den kan mekaniskt hackas sönder och återanvändas till ny PET fler gånger.
Andra sorter, speciellt mjukare plast, behöver återvinnas kemiskt, vilket är svårare och dyrare och görs i mindre skala.
Det verkar dock hända ganska mycket på detta område, så kanske vill man att medborgare återvinner all plast, för att man vet att med tiden kommer allt mer kunna återvinnas.
Men jag vill göra så rätt som möjligt för att maximera chansen att det jag återvinner faktiskt återvinns. Då är det så dumt att tillverkare tvingas till regler som gör återvinningen svårare.
Mvh // Johan
Här får vi lite av "mixed messages". Vi kan låta korken sitta kvar på pappersförpackningarna om vi vill, men helst ska vi ta bort den.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Här är lite information från naturvårdsverket om det nya lagkravet:
Läs mer om det här:
Själv är jag tudelad kring den nya förordningen.
De nya korkar som kommit gör att det lätt spills och att varan inte alltid försluts vilket i slutänden skapar mer resursslöseri än vad det var tänkt.
Själv separerar jag alltid när jag slänger men om jag förstår det hela rätt är det ok att de sitter på.
Skulle vara intressant att veta hur de gör på avfallsverket.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Från Sopor.nu:
Det finns alltså inte någon skyldighet att korken ska tas bort innan förpackningen sorteras som förpackningsavfall. Om du sorterar din pappersförpackning med plastkorken kvar kommer pappersförpackningen separeras från plastkorken och materialåtervinnas. Korken kommer att förbrännas. Om du i stället lossar korken och kastar den bland plastförpackningar kommer även den att materialåtervinnas.
Läs mer här:
https://www.sopor.nu/nyheter/saa-ska-du-goera-med-plastkorken-paa-pappersfoerpackningen/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Detta hör väl inte hit men jag drack just en Loka och det rann vatten långt ner på halsen 🤨
/Maria
#8: För att korken gjorde att du inte kunde hålla den rätt? Ta av korken i så fall, tappar du den hemma får man förmoda att du plockar upp den. 😊