Miljö iFokus

Miljö

Etiketter: allmänt-om-miljömiljönyheter
Läst 69 ggr
Pyttelite
0

Förbjud cigarettfilter - farligt för miljön

Det kan vara bättre för både miljö och hälsa om rökare väljer cigaretter utan filter. En forskargrupp från Göteborgs universitet vill helt förbjuda ciggarettfilter. – Man har inte kunnat bevisa att filtren skyddar mänsklig hälsa, säger Bethanie Carney Almroth, professor i ekotoxikologi.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forskare-forbjud-ciggarettfilter

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Det kan vara bättre för både miljö och hälsa om rökare väljer cigaretter utan filter. En forskargrupp från Göteborgs universitet vill helt förbjuda ciggarettfilter. – Man har inte kunnat bevisa att filtren skyddar mänsklig hälsa, säger Bethanie Carney Almroth, professor i ekotoxikologi.
  • Redigerat 2023-05-13 11:31 av Pyttelite
Maria
2

Alla år jag rökte, så rökte jag hemmarullade cigaretter utan filter. Känns skönt att man bidragit lite haha.

Fimpade jag ute så var det bara att trampa till så var fimpen liksom upplöst.

/Maria

JRSN
1

Eller erbjuda ekologisk tobak kanske. Det är ett seriöst förslag för 'vanlig tobak' innehåller massor av tillsatta gifter som är mycket farligare än nikotinet och tjäran i sig. Det är sannolikt lättare att sluta med ekologisk tobak än med dagens industriella cigaretter, som praktiskt taget kan jämställas med heroin.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

kamera0710
1

#2 En del tillverkare har tydligen tillsatt ämnen som ska göra det svårare att sluta röka.

JRSN
0

#3: Ja, så är det ju. Varför skulle de inte vilja öka försäljningen? Vinstmaximering är melodin!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/