Tjernobyloyckan 26 april 1986
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2023-04-26 09:45 av Magi-cat
Idag…
Så skrämmande det var och så skrämmande det fortfarande är.
Min son har besökt Trernobyl och Pripjat. Han har helt otroliga bilder därifrån.
/Maria
Jag har lyssnat på en podcast om det. Så hemskt. Har även kollat på ett avsnitt av lilla aktuellt som handlar om det. Det är helt otroligt och så skrämmande. ☹️
Skrämmande och overkligt. Ändå hände det.
#2 Intressant, det är väl inte så många som fått komma dit? Kan tänka mig att bilderna är helt otroliga …
Jag har sett filmklipp från Pripjat långt innan katastrofen. Var en fin och idyllisk stad.
#4 De var ett kompisgäng som åkte och jag kan inte minnas att det var några tillstånd eller restriktioner.
/Maria
#4: 2019 var det närmare 200 000 turister som besökte Tjernobyl. Besökssiffrorna har skjutit i höjden de senaste åren, om man jämför med 2004 när endast 840 turister gav sig dit. Om jag minns rätt så var det 2002 som det vart tillåtet för turister att besöka 'den stängda zonen'.
// Harley
Jag tror det var cirka 15 år sedan sonen var där.
/Maria
För mig skulle det kännas hemskt att besöka den platsen. Någon känsla liksom. När man vet vad som hänt där. 😓
Det var värst, det verkar ha blivit något av en turistgrej alltså.
https://4000mil.se/index.php/ar-det-farligt-att-besoka-tjernobyl/
🤯🤯🤯
Det gick en dokumentär för några år sedan om staden Pripjat.Alla öde hus och parker. Det var fruktansvärt att se
- Redigerat 2023-04-26 12:30 av GikMio
Allt är liksom lämnat mitt i ögonblicket.
Minns några av sonens bilder från en skola där böcker, papper och pennor låg kvar på bänkarna mitt i allt det gråa och övergivna.
/Maria
😢