Klimatet och miljö /sjukt system
Inom EU fins det lagar för fabriker som förbjuder dom att släppa ut hur mycket skit som helst i luften. Men vad gör vi? Jo, vi tillverkar varorna i länder som Kina, där dom inte har samma lagar som vi och sen transporterar vi varorna från Kina till Europa. Transporten leder till ännu mer utsläpp.
Vi har också lagar om vilka pesticider vi får använda i Europa och vilka som är förbjudna. Men vad gör vi? Vi tillverkar dessa förbjudna pesticider och säljer dom till Brasilien, där dom inte är förbjudna. Sen importerar vi de livsmedel som tillverkades med hjälp av dessa pesticider till Europa, t.ex. soja som djurfoder och vi importerar också köttet som tillverkades i Brasilien, som matades med "pesticid-sojan". För den sakens skull skövlas det regnskog, som skulle kunna absorbera växthusgaser om den skulle ha fått stå kvar.
Är det inte ett sjukt system?
Köttkonsumtionen är en av de värsta klimatförstörarna. Boskapsuppfödningen står för 14,5 procent av alla konstgjorda utsläpp av växthusgaser. Tillverkningen av ett kilo nötkött orsakar 99,48 kilo växthusgaser. Som jämförelse: Tillverkningen av ett kilo potatis orsakar bara 0,46 kilo växthusgaser.
Här finns lite fakta: https://ourworldindata.org/environmental-impacts-of-food#
Så länge man inte ändrar på hela det här sjuka systemet kommer vi inte att kunna rädda klimatet och jorden. Klimataktivisterna som klistrar fast sig på gatorna verkar inte vara medvetna om vad som verkligen skadar klimatet, eftersom de bara har krav på saker som hastighetsbegränsningar för bilar. När dom har demonsrerat färdigt, går somliga av dom till Mc.Donalds på en burgare och somliga klimataktivister reser med privatjet till klimatkonferenser.
Så här går det i alla fall inte!
Ja, det är galet. Inte minst när man också tittar på hur mycket jordbruk som används för att odla foder åt djur som sedan ska bli mat åt oss, istället för att vi använder plantbaserad mat direkt. Så ineffektiva kalorier. Så onödiga utsläpp.
Jag skulle dock gissa på att en stor andel av klimataktivister är veganer. Åtminstone en signifikant större del än befolkningen i stort.
Jag är väldigt nyfiken på hur framtiden ser ut med precisionsodling och precisionsfermentering för att få smartare jordbruk och att kunna odla kött utan att behöva djuren.
Idag är det dyrt och är låg skala. Men utvecklingen går snabbt, och jag tror det är naturligt att det inte dröjer allt för länge innan dessa produkter blir billigare än kött från djur. Jag tror detta kommer göra samma resa som många andra tekniker och följa S-kurvor för adaption och pris.
Mvh // Johan
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är förtydligande av vad jag menar med precisionsfermentering.
Mvh // Johan