Miljö iFokus

Miljö

Etiketter: livsstilbiologisk-mångfaldklimatklimatsmartekologiskt
Läst 70 ggr
johan
2

Okänt dåligt. Bekant bra.

Jag får allt mer en känsla av att om majoriteten av mänskligheten fick välja mellan att fortsätta med något bekant som är dåligt, eller byta till något nytt och okänt som är bättre, skulle dom välja bekant och dåligt.

Finns hur många exempel som helst. Fossila bränslen för drivmedel eller elproduktion är väl det tydligaste. Hellre bekant som dödar miljontals årligen, än att använda förnybar energiproduktion eller kärnkraft som verkar läskigt trots att det är fossilfritt och den energiproduktion som dödat näst minst per producerat MWh.

Den här artikeln om att vilja göra med hållbar skolmat är ytterligare ett klockrent exempel. Falafel, Grekiska färsbiffar, lokalproducerat. Tänka på kropp och planet. Nej nej.. Usch.. Nytt dåligt. Vi vill fortsätta med importerade halvfabrikat.

Dessutom är det vuxna som beter sig så här. Så pinsamt.

https://ka.se/2022/12/06/sa-kunde-en-ny-skolmatsedel-vacka-sa-mycket-hat-i-lycksele/

Mvh // Johan

Tallrikar som slängs i golvet, mat som kallas grismat och glåpord på sociala medier. Det fick måltidspersonal i Lycksele utstå när kommunen ville servera grekiska biffar, falafel och linssoppa. Så gick det till när en ny skolmatsedel fick marken att skaka under fötterna på en i vanliga fall ganska osynlig arbetsgrupp.
Maria
1

Personligen har jag alltid varit nyfiken på allt nytt. Mycket har jag sonen att tacka för. Han ser till att jag "hänger med"😉

Minns när Jamie Oliver gjorde underverk med skolmaten i England. Det gick inte lika bra för honom i USA.

Jag har aldrig förstått mig på sådan här förlegad trångsynthet.

/Maria

johan
1

Inte jag heller. Någon borde man lära sig att om man reagerat så 4 gånger på tidigare händelser, som visade sig bli ganska bra, så kanske den femte gången inte heller är så farlig.

Minns du ilskan över rökförbud på krogen? Är det någon som idag längtar tillbaka till en tid när man luktade rök av att ha ätit ute, eller fick försöka hitta en plats i något avskilt litet rökfritt utrymme?

Eller hur förbannade många var på att behöva använda säkerhetsbälte i bilen?

Alla som hatar elbilar, kommer om några år börja köra elbil av ekonomiska skäl och inse att det var ju mycket bättre än gamla dieselbilen. Och dom kommer säkert också uppskatta att stadsmiljöer blir tystare och har bättre luft.

Mvh // Johan

Maria
2

Visst minns jag😃

Vi hade/har ett favoritställe i Göteborg och det är anrika ölhallen 7:an.
Jag som då var rökare var helt övertygad om att rökförbudet skulle vara dödsstöten för 7:an.
Ack vad jag bedrog mig.

Man lär sig hela tiden i livet. Att det är nytt behöver inte vara negativt, bara annorlunda. På sikt kanske t.om bättre.

/Maria

Niklas
1

”Inget blir bättre utan förändring.”

🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning