Annons:
Etiketterenergiförnybartklimatsmarttransporter
Läst 72 ggr
Niklas
2022-09-20, 08:08

Lagra Norrlands elöverskott i urberget tills det behövs

Vattenmagasinen i norra Sverige är välfyllda. Det bäddar för billig el där i vinter.

I andra delar av Sverige, där elen är dyrare, kan man inte dra nytta av Norrlands elöverskott eftersom transport av elenergi är dyrbar och kapaciteten i elnätet mellan norr och söder innehåller flaskhalsar som begränsar hur mycket el som kan transporteras.

Om det blir för mycket vatten i magasinen måste man släppa ut överskottet och kanske producera el som det inte är så stor efterfrågan på.

Kan inte vattenkraftverken lagra energin som värme i berget så som man kan göra med bergvärmepumpar? Borra så många hål som behövs och skicka ner energin där tills den efterfrågas i norr eller tills det blir lättare att transportera energi längre sträckor. Med tanke på hur snabbt det går att installera bergvärme i en villa borde det går fort att komma igång med energilagring i stor skala också.

Eller starta produktion som kräver mycket energi där energin är billig. Bygg växthus och odla frukt och grönsaker och slipp importera dem från södra Sverige. Kanske till och med lokalproducerade vindruvor, citrusfrukter och annat vi är vana att importera från Sydeuropa och resten av världen.

Är det något som hindrar att göra så här?

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Annons:
kamera0710
2022-09-20, 16:10

En del energikrävande produktion kanske helt enkelt kan/måste flytta norrut på sikt?

Niklas
2022-09-21, 13:13

#1: Så tänker jag också, men det kan väl vara bra? Jag tycker det är bra om vi kan sprida befolkningen mer jämnt över landet.

johan
2022-09-23, 13:52

#2: Är det inte det en större inflyttning till norrland skulle åstadkomma?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-09-23, 13:58

#3: Jo, precis. Det var min poäng. Lät det som om jag tyckte något annat? 🙂

johan
2022-09-23, 14:00

Läste slarvigt. :)
Tyckte först det lät som att det hade varit en nackdel med att flytta mer industrier det att folk flyttar från söder till norr.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-09-26, 14:29

Ah. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: