Miljö iFokus

Miljö

Etiketter: allmänt-om-miljöbiologisk-mångfaldekologiskt
Läst 181 ggr
Magi-cat
3

Byt till eko för binas skull

Ekologisk odling bidrar till fler bin och vilda växter än oekologisk. Här är en lista på några viktiga varor som bör väljas varsamt. Som kaffe t.ex., och bananer.

https://www.naturskyddsforeningen.se/kampanj/radda-bina/viktiga-varor-att-valja-eko-for-binas-skull/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

• Redigerat 2022-05-05 09:46 av Niklas
Niklas
2

Vi köper bara ekologiskt av allt de rekommenderade. Dessutom skrev jag under deras namnlista nu. 😃

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

Köper också eko av nästan alla dessa kategorier.

Jag tycker dock eko/inte eko är en svår balans. Eko är bra på många sätt, men det är mycket mindre effektivt sett till el, vatten och yta. Så risken att det är sämre för klimatet är stor och vi kan bara producera hälften så mycket mat per yta.

Jag tycker det är extremt svårt att veta vad som är viktigast i längden.

Jag bryr mig mer om resultat än hur det framstår. Jag har inget behov av att vara fin och optiskt korrekt.

Mvh // Johan

Niklas
2

#2: I just det fallet är jag väldigt självisk. Jag tror att ekologiskt är det viktigaste för min kropp. Jag tycker inte heller att vi ska exploatera resurserna för att kunna föda fler människor än vad jorden har råd med.

johan
0

#3: Verkar finnas ytterst lite som pekar på att näringsvärdet är bättre i eko-produkter eller att eventuella gifter stannar kvar i kroppen.

Sista meningen låter rätt konstig. Det är ju inget som är "naturligt" med vårt sätt att producera mat. Men jag tror inte du skulle vilja gå tillbaka till en tid innan industriellt jordbruk.

Hela andra halvan av 1900-talet påstod man att vi skulle få slut på mat om befolkningen växte. Det löste vi genom att bli mer effektiva.

Och som med det mesta så fick dessa positiva uppfinningar också negativa konsekvenser. Men jag hade nog hävdat att det hade blivit ännu värre utan dom.

Mvh // Johan

Magi-cat
0

#1 Toppen! 👍🌷🌸🦋

Glömde skriva om namnlistan. Jag har också skrivit på. 🙂

Sindri
2

Eko är väl rätt självklart egentligen. Jag blir irriterad på alla "experter" som påstår då cog då att ekologiskt inte är bättre. Inte är bättre ur vilken synpunkt? Ur jordens synpunkt borde väl allt som är mer naturligt vara bättre.
Jag vill inte ha en giftcocktail i min kropp, vi vet ännu alldeles för lite hur det påverkar oss. Sjukdomar och tillstånd som vi tror är "rätt naturliga" kan visa sig vara orsakade av störningar i vår miljö. Vi visste inget om PFAS för 20 år sedan.
Och tillverkningen av dessa gifter har också sitt pris.
Och vad gör vi utan bin och andra pollinerare? Kortsiktigt tänkande gynnar inte den här planeten.
Jag har alltid köpt ekologiskt så fort det har funnits något. Har inte haft mage att ge mina barn annat, även när de var små och vi hade sämre ekonomi. Maten har alltid varit viktigast.

Niklas
1

#4:

”Verkar finnas ytterst lite som pekar på att näringsvärdet är bättre i eko-produkter eller att eventuella gifter stannar kvar i kroppen.”

Det stämmer. Det är en bedömning jag gör själv baserad enbart på känslan att det borde vara bättre att bespruta mindre.

Om man tror att antioxidanter är bra finns det studier som säger att det är en skillnad där om man jämför ekologiskt med oekologiskt.

» Organic Foods Are Tastier and Healthier, Study Finds

”Sista meningen låter rätt konstig. Det är ju inget som är "naturligt" med vårt sätt att producera mat. Men jag tror inte du skulle vilja gå tillbaka till en tid innan industriellt jordbruk.”

Jag tycker det är skillnad på att odla större arealer och att försöka tillföra ämnen som gör att det man odlar blir större eller växer snabbare. En del frukt och grönsaker inbillar jag mig att jag känner mindre smak av jämfört med ekologiskt, men det kan mycket möjligt vara inbillning. Det finns nästan inga studier som visar bevisat bättre smak på ekologiskt. Ekologiska produkter är ofta mindre än andra. Kanske koncentreras smakerna då?

”Hela andra halvan av 1900-talet påstod man att vi skulle få slut på mat om befolkningen växte. Det löste vi genom att bli mer effektiva.”

Ja.

”Och som med det mesta så fick dessa positiva uppfinningar också negativa konsekvenser. Men jag hade nog hävdat att det hade blivit ännu värre utan dom.”

Jag tror inte att det är bäst långsiktigt att till varje pris se till att vi kan föda en växande befolkning. Jag tror mer på att anpassa befolkningen till någon sorts ”rimlig” nivå. Mycket av effektiviseringen inom matsektorn andra hälften av 1900-talet tycks ha gått till att göra oss som alltid har haft mat överviktiga och sjuka medan massor av människor fortfarande svälter.

För mig handlar att äta ekologiskt också om att laga mat från grunden i stället för att bygga på hel- och halvfabrikat vars innehåll och ursprung är mer otydligt. Jag tror att med mer traditionell matlagning hade vi inte fått den vansinniga befolkningsövervikt vi har nu. Den kan till stora delar skyllas på all dålig mat vi äter.

När jag tittar på klassfoton från när jag gick i skolan och ser de kompisar som ansågs ”tjocka” då, ser jag personer som med dagens mått skulle ha betraktats som högst normalbyggda. Hela skalan har förskjutits under åren som gått sen 70- och 80-talen.

» 8 sätt att döda myter om ekologiskt - Naturskyddsföreningen

Can I interest you in consuming a more nutritious and tastier diet without changing the kinds of food …
Niklas
2

#6: Så har vi också resonerat. Mat är en av de saker som har fått kosta mer medan exempelvis semestrar och nöjen har kostat mindre. Vi har lyckats leva ett bra liv ändå. 🙂

johan
0

Jag tror mer på att anpassa befolkningen till någon sorts ”rimlig” nivå.

Jag håller med dig i mycket du skriver, men tycker också du gör det klassiska misstaget att tänka att det är din utgångspunkt som är rimlig och normal.

Om dom som tänkte likadant på 50-talet fått sin vilja igenom hade ingen av oss fått födas. Även nu när vi snarare står inför en befolkningskollaps verkar folk tycka vi ska begränsa populationen.

Men det är ett helt annat ämne…

Lyssna gärna på det här avsnittet från min favorit-podd för en historisk tillbakablick kring vad som är "naturligt".

https://podcasts.apple.com/us/podcast/how-natural-is-natural/id1104682320?i=1000469641484

Mvh // Johan

People love natural foods and natural products... but what is "natural," really? In this episode, we explore that question by going back to one of the very first times anyone claimed a natural product was better than a man-made one: It's the great war between the "natural" ice industry and the brand…
johan
1

#6:

Inte är bättre ur vilken synpunkt?

Vattenåtgång, energiåtgång och mat / yta. Sedan kan man lägga till sämre hållbarhet, vilket leder till mer matsvinn och dyrare priser vilket drabbar dom som redan har det sämst mest.

Det är superenkelt att vara upprörd över att gurka är inplastad. Verkar vara svårare för många att acceptera att plasten minskar svinnet enormt och blir därför nettopositiv.

Jag tror man gör ett stort misstag om man tror att det enklaste och det som känns mest logiskt automatiskt är bäst.

Mvh // Johan

johan
1

Utan GMO hade stora delar av asiens befolkning svält ihjäl.

Det betyder inte att bolag som Monsanto är bra. Det betyder bara att man behöver öppna sina ögon lite mer och bredda blicken utanför sin egen privligerade vardag i Sverige.

Bättre att vara förbannad på vinstintressen och patentlagar, än teknik som gör att färre svälter.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-05-05 12:05 av johan
Niklas
1
”Jag håller med dig i mycket du skriver, men tycker också du gör det klassiska misstaget att tänka att det är din utgångspunkt som är rimlig och normal.”

Min tanke är inte att jag ska sätta nivåerna utan att varje generation ska göra sina bedömningar av hur många de kan försörja. Om det gjordes medvetet och i samarbete via exempelvis FN samt följdes av mycket information och stöd där det behövs tror jag det kan fungera.

”Om dom som tänkte likadant på 50-talet fått sin vilja igenom hade ingen av oss fått födas.”

Det är möjligt. Skulle inte svälten i stora delar av världen finnas heller?

”Även nu när vi snarare står inför en befolkningskollaps verkar folk tycka vi ska begränsa populationen.”

Vad menar du med befolkningskollaps?

johan
0

#12: Svält är inte problem att det inte finns tillräckligt med mat. Det är ett problem att distribuera och fördela den. I många länder slängs mer än hälften av all mat som produceras. I Sverige slängs skrämmande mycket mat. Fetma ett större problem än svält i många delar av världen.

Problemet är att vi inte kan få maten från platserna den produceras till platserna den behövs på effektiva sätt.

Med befolkningskollaps menar jag att sedan ganska många år tillbaka har antal barn födda per kvinna stadigt minskat. Inte alla av dessa barn överlever barndomen. Så när denna siffra går under 2.1 så kommer det födas färre barn än gamla dör i en värld med allt med åldrande befolkning.

I USA säljs det mer blöjor för vuxna än för barn.

https://www.bbc.co.uk/news/health-53409521

Mvh // Johan

Nearly every country will see their populations fall as the world has fewer babies.
  • Redigerat 2022-05-06 09:27 av johan
Denna kommentar har tagits bort.
Niklas
1

#13: Ja, det kan också bli ett problem i form av försörjning, men jag tror inte vi ska lösa det med att låta lika många eller fler barn födas. Den som arbetar måste få en lön som räcker till att försörja sig och familjen under sitt arbetsliv och en skälig pension därefter, plus lite annat.

CFIT
0

Putin hotar med att plantera ett kärnvapen i er trädgård!
Och ni oroar er för ekologisk mångfald, GMO, vinstintressen, och bins överlevnad….!?!

Är där nått jag kan lova er så är det att bina kommer att överleva oss alla!!

Tant Grön
2

Det finns en anledning till att köpa eko- pyralid. Pyralider är ett samlingsnamn på klopyralid och aminopyralid, som är ett vanligt ogräsmedel (herbicid) i konventionellt jordbruk. Pyralider har hittats i ko-, häst-, får- och hönsgödsel. När djuren utfodras med besprutat spannmål hamnar pyraliderna i avföringen, vilket gör gödseln oanvändbar för odling av känsliga växter. Många hemmaodlare har fått sina växter, speciellt tomatplantor förstörda genom köpt jord eller gödning som har innehållit giftet. Typiska skador är missbildade toppskott, vridna stjälkar och hopskrynklade blad. Giftet tar tydligen lång tid att bryta ner. Även eko-jord, som delvis bestått av komposterad sockerbetsblast från konventionella odlingar kan innehålla pyralid.

Här kan man läsa mer: https://gronarader.se/tradgard/allt-du-behover-veta-om-pyralider-i-godsel-for-odling/

Här kan man skriva på och protestera: https://www.mittskifte.org/petitions/stoppa-pyraliderna-vi-kraver-att-fa-odla-giftfritt

Allt du behöver veta om pyralider i gödsel för odling Samlad kunskap om förekomst och förgiftningsskador av bekämpningsmedlen klopyralid och aminopyralid (pyralider) i fritidsodlingar. Text: Lotta Flodén (2022) 2020 uppmärksammade odlaren och journalisten Lena Läs mer
Tant Grön
2

Glömde skriva att jag förra året fick alla mina paprikaplantor och basilika förstörda av giftet. Även ärtor som jag försått inne blev påverkade, men dem lyckades jag rädda genom att skaka av all jord och sätta ut dem. Tomatplantorna klarade sig för de hade inte fått av näringen.

Magi-cat
1

Tack för bra info, Tant Grön! 🍀💚

CFIT
1

Hoppas att halten framtida becquerel kommer att krydda er fruktsallad väl. ❤

Fornöga
1

2025 "Antalet vilda biarter i Europa som hotas av utrotning har mer än fördubblats det senaste årtiondet, något som också är ett hot mot många växter", skriver TT, och antalet hotade fjärilsarter har också blivit fler.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Antalet vilda biarter i Europa som hotas av utrotning har mer än fördubblats det senaste årtiondet, något som också är ett hot mot många växter.<br/>Även de hotade fjärilsarterna har ökat kraftigt